Bläsad Berkshire vs Hereford
Vad är egentligen skillnaden? Det jag utläser ur standarden är att bläsad berkshire inte ska ha vit haka, men hereford ska ha det. Är det fler skillnader? Tittar man bara på hakan om man ska kalla den bläsad berkshire eller hereford?
Först och främst så rör det sig om två olika gener som också beteer sig olika i avel.
Du bör registrera musen för vad den är genetiskt.
Bläsad Berkshire är svår att avla då den är oberäknelig och gör som den vill. Bläsen kan se ut hur som helst och sitta lite hur som och magteckningen är det ingen ordning på heller…
Hereford däremot har alltid en väldigt tydlig stor bläs som en "trekant mitt i nyllet"…
Jag kan tro att det blir svårt när man parar ihop dessa varianter och inte vet vad man ska kalla avkomman. Men utseendet på bläsen tycker jag kan bestämma.
Hur hakan ser ut kan man väl strunta i. Detaljer och utseendekrav hör till Standardutställningar och för standarduppfödare är de mkt viktiga förstås. Men vi har inga sådana i Sverige just nu…
- Redigerat 2025-03-08 02:13 av Grodan
Här är en berkshire bildtråd
https://mus.ifokus.se/discussion/1467821/bildtrad---hereford
Jag visste inte att det var en egen gen. Två olika varianter är det ju i alla fall. Tsunamis var den som tog in i Sverige, och jobbade hårt med varianten, och fick fram fina.
Främst ökade hon typ, storlek och temperament, och med att få det vita huvudmönstret bra = allt egentligen.
De hereford som finns idag är ättlingar från hennes.
Teckningen heter berkshire i grunden.
Berkshire har egen standard, med regler för tassfärg och magfläck. Sedan kan berkshire ha pannfläck eller vara bläsad. Som på hästar, typ. Där bläsen kan vara både bred och smal, eller "skjuten", jämn eller sned. Medan "berkshire hereford", förkortad hereford, har sitt namn efter ko-rasen med helt vita huvudet.
Berkshire hereford kanske inte finns då, om det är en egen gen? Men visst har den samma regler för magfläck och tassar? Dvs en berkshire i grunden?
Berkshire ska ha vitt över båda ögonen, i en jämn trekant bredare nedåt och med spetsen uppåt, och öronen utan vitt. Och det vita ska definitivt gå ner under hakan också.
- Redigerat 2025-03-08 09:51 av ariama
Här är en annan bra tråd, från det Tsunamis jobbade med varianten.
https://mus.ifokus.se/discussion/1280518/blazed-berkshire-hereford-och-headwhite
Jag började fundera när jag tittade på Lumas stamtavla. Antingen så är generna blandade här, eller så… ja, jag vet inte. När jag studerat fler stamtavlor verkar det vara så att om det vita täcker (minst) ett öga = reggard hereford, annars bläsad berkshire. Började fundera ännu mer när jag fick en med sån här sned bred bläs också…
#3 bra bilder och info, tack!
"sovrumslampa" är Lumas riktiga namn (stackarn), så det är hennes stamtavla jag bifogat.
- Redigerat 2025-03-08 19:54 av archwulf
Det finns en mängd gener för tecknat, där ss (piebald) är den vanligaste, och ger flera standardiserade teckningar - vid ren-avel!
Att avla standard-teckningar är utmaning för vilken uppfödare som helst! Så fort man utavlar, eller släpper på ambitionerna, eller inte har några, blir teckningarna mycket snabbt "precis-vad-som-helst".
Hereford, oavsett blandade gener eller inte, att få fram bra sådana är som sagt en utmaning. Tsunamis lyckades, via importer, avelsarbete och uthållighet.
När hon vann på en utställning jag deltog i, var hon nära att börja gråta! Och det behövs inte mycket för att varianten rasar igen. Man får inte en standard-teckning av tur bara, och ännu mindre en hel linje sådana.
De stora dragen i en teckning är ärftliga, men de mindre skillnaderna beror på slumpen. Inte det lättaste att avla till perfektionism med andra ord.
Inte ens den mest "perfekta" kullen renavlade är exakt likadana!
Mitt namn för din snebläsade, skulle vara "slarv-berkshire". Den andra tecknade jag ser, skulle jag namnge som "slarv-tecknad". Den är "ingenting" - vilket ALLA teckningar är som inte är standard. Med mitt sätt att säga, bara mitt eget.
Det är helt och hållet mitt eget sätt att säga, för min egen skull. Menar inget illa, och det är inte nedsättande!! Bara klargörande. För mig.
Ja, de får nog slarv-prefixet allihopa. Även den jag sett som verkar ha ett riktigt hereford-nylle har också en vit fläck i nacken, typ… 😜