OT. Mina kärlekar.
Ja, det handlar om kärleken till djur. Och främst mina stora kärlekar genom livet.
Men det handlar också om ansvar. Och om självkännedom.
Jag börjar i utkanten och äter mig inåt, till "pudelns kärna" som det brukar heta även när inga pudlar är inblandade (för det är det inte) ![]()
Min kärlek till djur är allmängiltig. Min kärlek till naturen och de vilda djuren är stark och genomgripande. Det är en kärlek som berikar mitt liv, ja som är mitt livs mening i mångt och mycket.
Vad gäller husdjur, så vill jag inte ha andra djur än mössen. Min ork räcker inte till, min koncentrationsförmåga räcker inte till. På ett vis är jag lite "vardagshandikappad" vilket försvårar för mig hålla djur på ett ansvarsfullt vis.
Jag är också impulsiv, och blir lätt förblindad i stunden, av mina känslor, och tror att jag både vill ha och klarar att ha - både nu och sen och i evighet.
Men känslor är stundens fenomen, och även om de skriker "förevigt", "vill-ha!" så förändras alltid känslor, och sedan är de inte längre giltiga. Om man bara ska gå på känslor alltså. Det funkar inte.
Känslor är så … oberäkneliga. De ljuger och övertalar så bra, jag brukar gå på dem med hull och hår. ![]()
När orken tryter, när koncentrationen tryter, när något annat lockar med känslans intensitet, ja, då hjälper det inte hur stark känslan var "förut". Eller när livssituationerna förändras, vilket de brukar göra med jämna intervall allteftersom man växer och åldras.
Livet har olika skeden, och det behöver jag ta med i beräkningen när jag påtar mig ansvaret över en annan levande varelse.
Hela detta inlägg, hela den här diskussionen med mig själv, kommer sig av en händelse i torsdags. JAG ÄR KÄR!!! Dödligt kär. Mitt hjärta bultar, sväller, bedåras, älskar … älskar …
Och jag får inte. Mitt hjärta krossas. Jag går i tusen bitar. Jag är olyckligt kär…
Jag älskar djur. Respekterar och värnar om dem alla, utan undantag - nåja, lite restriktiv är jag när det gäller fästingar förstås. Men i det stora hela, har de alla en mening, en plats, och ett sammanhang, även när jag själv inte förstår det. Världen och livet är större än så, större än att jag ska "begripa det".
Det här betyder inte att jag till varje pris måste upprätthålla livet. Döden ingår i livsnätet. Det finns en naturens (många gånger orättvisa - med människomått mätt) balans.
Ja, hela min livsfilosofi kommer till uttryck i mina tankar, nu när mitt innersta än en gång har berörts så djupt. Jag älskar.
Utöver min allmängiltiga kärlek till djur, finns det fyra djurslag som berör mitt hjärta alldeles extra djupt. Det är en djup livs-kärlek, denna lite lustiga blandning av djurslag. Det är hästar, kalkoner, kaniner, och möss.
Hästar, kalkoner, kaniner, och möss.
Så många fler djurslag älskar jag djupt, men dessa fyra berör mitt innersta starkt.
Kaniner har jag haft genom livet. Född på landet som jag är, under femtiotalet, så var det självklart att det var kött-kaniner. De slaktades för köttets och pälsens skull. Och det var förstås stora kaniner, då fanns inte hermelinerna eller dvärgvädurerna.
Under åttio-talet var jag med i kaninavelsföreningen, ställde till och med ut en borgognehane, fick en liten guldplakett för 94 poäng.
En tid jagade jag med ljus och lykta efter en kaninras som hette Belgisk Hare. Hade aldrig sett den i verkligheten, men bilderna räckte långt. Fick aldrig tag i någon. Och så småningom slutade jag med kaniner, för livet hade annat i beredskap åt mig.
Så på Husdjursmässan i torsdags. Ååååhhhh jag bara döööör.
Ena halvan av lokalen hade kaninsällskapet lagt beslag på. De hade en rikstäckande utställning dessutom. Och där fanns de!!! De belgiska hararna… Ååååhhhh…. *suckar djupt*
Vackrare än någon bild någonsin kunnat förmedla. Mellanstolek, (inte småkaniner, inga jättar), vackra ädla slanka huvuden, långa underbara upprättstående öron, den slanka kroppsformen som påminner om en hares. Och så färgen… *suckar ännu djupare* Intensiv "viltröd", glänsande. Stora vackra, uttrycksfulla ögon.
Det här är för mig "den perfekta kaninen".
"Titta, den är till salu!" sa Malin. Pfffuuuu att jag hade glömt både pengar och kreditkkort hemma!!! Jag är inte skapt för såna här frestelser!! Jag hade garanterat kommit hem med en kanin under armen. 
Sedan dess har jag älskat och drömt, min kropp är uppfylld, slukad, beslagtagen. Tusen olika drömmar tar form.
Björndalens kaningård växer upp inför mina ögonlock…
Det är ingen idé, det funkar inte, hur mycket jag än vill. Och förresten, vad ska jag föda upp? Var finns utmaningen? "Den perfekta kaninen" finns ju redan!! Det finns ingenting, ingenting, ingenting, jag önskar utöver det som denna vackra kanin redan har. Ingenting. Den är fulländad.
Men … en enda liten kanin kan jag väl få ha… ??? *ber ynkligt*
Återigen kommer "Förnuft" in med sina invändningar. Det ÄR INTE "en enda liten kanin" som gäller, det är åtminstone två … de ska inte vara ensamma.
Var det hela slutar vet jag inte. Var det än slutar, ska det vara GENOMTÄNKT och det ska FUNGERA!
Men min stora fråga, inför mig själv, är: Måste jag äga för att älska? Är inte kärlek större än så?
Bilden nedan från denna länk:
http://www.petplanet.co.uk/petplanet/breeds/Rabbit_-_Belgian_Hare.htm

En länk till från mässan i helgen:
http://svenskidrott.se/Organisation.asp?WCI=wiKlubbKassaNews&WCU=1072124&CatId=197
När jag … OUUPPS … OM jag skaffar en egen (hoppsan, två egna) … ska jag fota riktigt härliga bilder själv. *suckar riktigt djupt*
…

Där kan jag enbart hålla med. Jag var SÅÅÅ nära själv på ett zooexpo vi hade i Gävle för nåt år sedan. En tjej hade med 6 v harar, och de kom alla fram så fort man öppnade buren, klängde för att få vara med en, och slickade på händerna!
Jag har ju ingen hejd alls, så det enda som stoppade mig den dagen var att de inte gick att köpa just då, för de skulle bo kvar hos uppfödaren 2 v till. Väl hemma satte KJrister (mitt samvete och broms) stopp för planerna.
Nu har jag inte ens kvar kaninburen, då den revs för att göra garage åt 4-hjulingen… Fast jag drömmer oxå om dem, dessa underbart vackra kaniner.
Jag har tom en kompis som har lovat att kastrera 2 hanar åt mig, då jag tänker mig 2 bröder. Kastrater kan dessutom lätt begränsas i antal, då man, hur gärna man än vill, inte kan avla vidare då.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Min klasskamrat, kaninuppfödare, har några harar. Hon ställde ut en hane nu på mässan (+ en massa egenuppfödda holländare) och köpte en harflicka, så det blir knoddar till våren. ^^
/Anneli
Själv skulle jag vilja ha fransk vädur och belgisk jätte men inte i lägenhet. Och just nu har jag inte möjlighet alls ha en kanin.. :-(
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Harar är underbara! Jag har också varit där och fantiserat..
Älskar mina stora små vänner..
Ja, jag har redan fått en presentation av axilur :)
Jag är lycklig ägare till två underbara harar, en hona och en hane. Så till våren blir det små harpaltar.
De är riktigt mysiga kaniner, men man ska nog tänka om några gånger innan man skaffar några. De kräver stora burar och mycket aktivitet.
Men de är underbara kaniner, vackra och goa.
Ställde ut min harpojke på mässan.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Ja, kaniner e suupersöta! Min kompis har en kanin som jag alltid går å klappar på :D
Det kanske inte direkt hjälpte dig amaira, det var inte meningen!
/Anneli
det är kul att bli kär i nya djur - jag själv älskar stora vädurar och blev jättekär i Engelsk vädur när jag var i England på London Championship (där även möss auktionerades ut men jag inte vågade bjuda, gah va ja ångrar mig) för många år sedan

Jag vet precis vad du menar. Dendär gojan som jag spenderade i princip all tid borta från vår monter med är jag dödligt kär i.
Men gojor behöver massor av uppmärksamhet, tid och kärlek, och jags kulle behöva säga uppmig från jobbet för att ha tid med både den och mina andra djur. Men guuuuud vad jag är kär. Har alltid älskat fåglar, eftersom det är det enda djur jag fått ha när jag bodde hemma. Och min senaste undulat var mina bästa klompis i nästan 14 år. Och denhär gojan jagträffade hade samma bus i sig som han hade. Inget djur kan nånsin ersätta min Jeppe, men denna hade samma "gnista" som honom. Samma busiga livsglädje! Träffade två till av den rasen och alla var lika goa. Ebbot hette gojan och han var en rosthuvad vitbukspapegoja.
Ingen enorm goja, lagom står att ha på axeln och att leka med, och leka, ja det ÄLSKADE dom.
Hade inte CHarlie funnits där som ett extra förnuft hade jag säkerligen vart papegojägare nu. Men kanske sen… i framtiden. När jag vunnit på Lotto och har all tid och pengar i världe att BARA umgås med mina djur. (=
Drömma får man alltid
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/
Hej MarHai, välkommen hit, och stort tack för att du visar din fina "hare" här. Underbart foto, och särskilt färgen syns så väl på din bild. Och det vackra smäckra huvudet.
Jag har förstått att de är lite extra livliga, och kräver både plats och aktivitet. Vilket inte är något problem här. Liksom du bor jag på landet, här finns utrymme. Och mina djur har aldrig behövt leva sin liv i trånga burar! Oavsett djurslag. Djur har rätt till livskvalitet, och att ha utrymme ingår i livskvaliteten.
Kikade i går på plats - OM jag nu skulle vilja köpa … osv. Plats finns, innedelen blir ca 3 kvadratmeter, samt en utomhushage i anslutning, som är ca femton kvadratmeter. "Grunden" till detta finns redan, behöver bara … osv. Finns även extra utrymme för extra utomhushage att variera med.
Inomhusdelen är i min (ouppvärmda) "snickarbod", där vi har gott om plats, eventuella kaniner och jag. Det ska också vara ENKELT att ha djur, lätt att umgås, hålla rent, osv.
OM jag ska ha någon kanin, ska den vara handtam från början och ha en grundtrygghet tillsammans med människor, det är mitt grundkrav, oavsett djurslag jag skaffar.
Men jag ska inte ha någon kanin.
Ju. 
#8 Nä, det är inte kul att bli kär i nya djur.
Inte när jag dessutom vill äga dem. Är så innerligt nöjd med att vara kär i dem jag redan har - för det är jag verkligen. ![]()
Jag föredrar att älska de andra djuren med en lugn och respektfull (och icke-krävande) respektfullhet.
Roligt att få gensvar på mitt låååånga inlägg. Trodde inte någon skulle orka, vare sig läsa eller svara. 

Tihi!
Jag har faktiskt hemliga smygplaner jag med. Fast mer låååångsiktigt, hoppas jag i alla fall. Insåg i helgen att raksha faktiskt blir 10 i vår, och att hon med trasiga höfter och armbågar knappast håller 3 år till, kanske om jag har tur…
Jag ska börja finurla på goldenkennel. Leta, jämföra, studera stamtavlor, undersöka gererationer bakåt, syskon och avkommor till föräldrarna osv. Ev träffa uppfödare, gå på rasspecialen (där det är både jaktprov och utställning) och planera och fundera och fundera lite till. Ska väl börja jobba på att ha 10 000 på ett konto oxå…
Sen har jag min riktigt hemliga lånsiktiga fundering. Efter Vidar (som bara är 4) vill jag ha en till stor kille. Nåt att jobba lite med, som är lika mysig och härlig inne, men lite härligt bäng och dampig under ung-åren. Funderar på en rhodesian ridgeback! vackra och de jag träffat hittills är precis vad jag vill ha! Sitter och läser på uppfödares hemsidor och funderar och drömmer nu.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Såna drömmar, och planerandet, är ju ljuvligt roligt. 

Jag kan verkligen spendera dagar med att dröm-planera för saker som jag kanske egentligen vet inte ska hända. Planera hur det ska se ut på min gård när jag köper den, vad för hästar jag ska ha, hunden, kaninen, gojan, mus-rummet, trädgården… etc. Jag tror man behöver drömma sådär, annars blir vardagen så tråkig. Och skulle då en lottovinst trilla in så är man ju väl förberedd (;
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/