Mus iFokus

Mus

Etiketter: genetikfakta
Läst 75 ggr
Rodents
4

Dominant och ressensiva

En mus har gener och genetik man brukar koppla det till musen färger och avel och inom gener så finns det ressensiva och det finns dominanta gener🧬 . Och det ska jag skriva om in denna artikeln!

Dominanta gener överväger/alleler uttrycks alltid i fenotypen om de finns i genotypen. Exempel: om en mus har en dominant allel för svart färg (B)(den dominanta genen). Alla svarta möss bär på den dominanta B! En ressensiv allel för brun/choklad (d) men om generna är(Bd) så är den fortfarande svart.

Ressensiva gener återgående alleler uttrycks endast om de finns i dubbel som A är en dominant (agouti) men sen kan det också stå aa (svart) i uppsättningen (homozygot form). Exempel: för att en mus ska vara brun måste den ha två ressensiva alleler (bb).

Dessa grundläggande principer gäller inte bara färg utan även andra egenskaper som pälsängd, ögonfärg och till och med beteende.

Det olika lokusarna som då är i dominant:
•B-lokus svart eller choklad (även fast det inte står när man ser en svarts genetik så ser man enbart aa) den ressensiva genen är b.(eumelanin).

•A-lokus (Agouti mönster) dominant (vildfärgad)

•C-lokus = dominant. (Albino genen) in albino genen är tekningen cc(med albino så tar ccgenen stoppar melanin produktionen. c är den ressensiva, alltså då albino genen.

•D-lokus (Dilution, utspädning av färg) (dominant). d ressensiv utapädd färg ifrån svart asså då blue som är aadd eller lilac som är aabbdd.

•P-lokus (Pinkeyed dilution) P/p eller P/P är svart ögd (sö). p/p pinkeyed (rö).

NordicRodents.se

• Redigerat 2025-04-14 12:26 av Grodan
ariama
0

Bra skrivet!
I andra stycket har dock Tryckfels-Nisse varit framme och skrivit (d) - blå - istället för (b) för chocolate. Längre ner står det rätt igen.

Rodents
0

#1: Jaha oj tack för du sa det !

NordicRodents.se

Rodents
0

#1: Har dyslexi har svårt med håll på lilla d och b speciellt när det stor mycket om det 🥴

NordicRodents.se

ariama
0

#3. d och b får jag också svårt med när jag skriver mycket, så som du gjort här. Och då har jag inte ens dyslexi. 😊

Vad bra att dyslexin inte hindrar dig från att skriva! Det är i alla fall inga problem med att läsa vad du skriver!!

Rodents
0

#4: Tack så mycket! Nä älskar att skriva så något sånt kommer aldrig hindra mig!

NordicRodents.se