Mus iFokus

Mus

Etiketter: beteendehälsaskötsel
Läst 346 ggr
EmmaG
0

Ny här, ett par frågor

Började ställa frågor i mitt presenationsinlägg i tråden "Presentation (SVE)" men kom på att det kanske är bäst att göra i en egen tråd =)

Jag & sambon ska alltså bli musägare! Äntligen får jag säga för det har vi velat i några år, men nu så..

Såhär såg en kort dialog ut här hemma igår;
Jag - 2 möss ska vi väl ha?
Sambon - Va!? Bara 2??
Jag - Jaha, 3 då?
Sambon - Nej, 4 iaf!!

*flinar* Funkar det bra att ha 4 mushonor ihop?
Och hur mycket skiljer det matmässigt med möss ifrån råttor & hamstrar?
Är det något man absolut inte ska ge dom?
Något annat man absolut ska tänka på?
Jodå, jag håller på & läser igenom artiklarna här på sajten mm men fråga får man väl för de =)

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

amaira
0

Välkommen hit Emma!!!

Det går bra med 4 mushonor ihop. Ha bara en tillräckligt stor bur. Frågorna om man får andra svara på - jag har varken hamster eller råttor. Skrattande

[Inana]
0

Jag ger iaf samma torrfoder till mina möss och råttor, de verkar inte klaga :)

EmmaG
0

Tack Amaira =)

#2 Okej tack. Jag blandar eget foder till både råttorna & hamstern (dom får samma) betående av bla müsli, solrosfrön, pumpafrön, bovete, dinkel mm

// Emma, aka Althea

[Inana]
0

Ja, men precis. Nått hopkok av allt det där nyttiga de ska ha :) Blandar också eget.

amaira
0

Basen i mössens torrfoder bör vara säd. Som i müsli t.ex. Med inslag av frön, undulatfrön t.ex, och solrosfrön osv som Emma skriver.

Torra, valsade ärtor och likaledes majs.

Jag ger dessutom lite hasselnötter och/eller sötmandel, linfrö, vetegroddar, röda linser, och katt-torrfoder av bra kvalitet.

Äggskal äter de hos mig, blodpudding/köttfärs/kyckling är vad de brukar få nån gång i veckan.

Även ärtor och majs, tinade från frysen. Avocado, om jag ä ndå äter själv (dyrt att köpa bara till mössen, då de äter så lite av en hel avokado).

Mannagrynsgröt brukar vi äta med jämna mellanrum, det gillar vi, mössen och jag.

Faktiskt brukar det slinka i mig en hel del av mössens mat i min egen mage… Generad Ibland får de min mat, ibland tar jag deras…

EmmaG
0

hehe tack för svaret amaira =)

// Emma, aka Althea