Mus iFokus

Mus

Etiketter: köpessäljefterlysningauktioner
Läst 1528 ggr
reverse
0

Säljes (terrarium och möss)

Terrarium med måtten 80*45*50 (L D H) säljes. Alla tillbehör ingår (klätterställningen, sovkokongen, allt) liksom damerna Vanaheim och Vilja. Det är nu dags för flickorna att gå i "pension". Detta betyder att de under inga omständigheter ska utsättas för att behöva bära och föda ungar! De ska bara få massa pussar och kärlek. Vanaheim blev året gammal i slutet av september och Vilja fyllde ett i november. Vanaheim (uttalas Vanahejm, inte Vanahajm) är bone/fox och Vilja är en långhårig colorpoint satin. Världens mysigaste flickor och Vanaheim är den vackraste mus jag någonsin sett med sina stora rådjursögon. Snälla och goa, båda två. Vilja vräker i sig mat, vad det än är, så hon blir lätt en tjockis om man inte ser upp. Vanaheim är däremot en finsmakare som inte alls vill äta vad som helst…

Terrariet har ventilation framtill i "markhöjd" och delvis i taket. Jag upplever det som väl ventilerat. Det är dessutom väldigt lätt - jag kan bära det själv. Detta dels för att golvet och baksidan är i plåt och skjutdörrarna i hårdplast, istället för tungt glas. Väldigt tacksamt! Golvet är dessutom lite upphöjt, så här under kan man på somrarna till exempel lägga något kallt för att skapa en kyld hörna åt mössen, eller något varmt om det nu skulle behövas. (Ursprungligen avsett för att kunna lägga en värmematta åt reptiler).

Priset för allt detta är 800:-

Vanaheim och Vilja kan även säljas utan terrariet, men de säljs endast tillsammans, för de har varit tillsammans hela deras liv och jag vill att de ska få fortsätta ha det så. Även om det kanske bara är jag som "förmänskligar", så tror jag de verkligen håller av varandra. Glad Då kostar de 100:-. Priset för terrariet och prylarna förblir detsamma.

Även Viska är till salu. Colorpoint korthår. Hon är född i juli. Hon har "utvärderats" här hemma nu några månader och jag har kommit fram till att jag inte vill avla på henne. Även om hon är väldigt go i handen så anser jag henne för nervös när man är i buren och ska plocka upp henne och så. Så det är inget jag vill avla på. (Därmed inte sagt att ingen annan får, det är bara JAG som inte vill ha de "egenskaperna" på djuren till aveln). Annars har hon en stor personlighet och ett ursött ansikte och är väldigt kärvänlig mot ens hand när man har henne ute. Då vill hon gärna komma och krypa in i tryggheten hela tiden och hon gillar att bli kliad på kinden. Viska kostar 70:- och det måste finnas sällskap till henne. (Finns inget som hindrar att hon följer med Vilja och Vanaheim, alla är bra vänner).

Den som är intresserad börjar med att maila mig (Mindre frågor etc kan ställas direkt här i tråden.):
sana_chan_(a)hotmail.com

Jag vill veta vad du har för hem att erbjuda mina små skyddslingar, ålder, erfarenhet etc. Verkar det bra kan det bli fråga om "intervju" hos mig, du får se mössen, jag får fråga lite mer osv, och sist köp för den jag finner vara "bästa hemmet".

Är man bara intresserad av terrariet är jag inte sådär hård förstås. =P Jag prioriterar dock först och främst dem som är intresserade av att hålla kvar Vanaheim och Vilja i deras bohag, alltså köpa hela kit:et.

Quinto kanske någon undrar då, som har koll på mina möss. Nä, Quinto blir kvar hos mig, han. ;)

//Lina

reverse
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vanaheim (finns massa andra bilder runtom här på musifokus) I sommarfototävlingen bland annat.

//Lina

reverse
0

Vilja (Även henne finns det andra kort på här)

//Lina

reverse
0

Terrariet. (Hjulet är för litet för mössen att springa i, jag håller det låst så de endast har det som en klätterställning). Massa prylar, går att ha en ny möblering åt dem varje vecka om man så vill. ;)

//Lina

reverse
0

Närbild på sovkokongen och två sussande flickor. Skrattande

//Lina

reverse
0

En stor trädgren ingår också, men den var inte med i "möbleringen" på den bilden. (Sådan där mangrovegren man kan köpa i akvariebutiker, kan säga att bara sådana brukar kosta fler hundra Flört)

//Lina

Grodan
0

haha… gillar tillägget om Quinto

ska du sluta med möss?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

reverse
0

#6 Jag har ju redan erkänt att jag känner mig ganska uppgiven sedan Quintos tumör uppmärksammades. Det har bara varit problem liksom, inget flyt har jag haft när det gäller att få börja avla. Inga ungar har det blivit, mina två underbara möss med sp fantastiskt temperament som jag så gärna ville använda har blivit för gamla nu etc. =( Sluta vet jag dock inte, skulle fortfarande vilja sprida lite colorpoints över Sverige. Skrattande Men jag har definitivt inte plats för möss som inte ska användas, så det är därför jag annonserar dessa nu, särskilt som de fortfarande har mycket att ge länge än i form av kärlek även om de är för gamla för avel, (och Viska inte är så lugn som jag vill att mössen ska vara) och sedan återstår att se om jag får tag på andra lovande "avelsobjekt". Det tycks bevisligen vara väldigt svårt…

//Lina

Grodan
0

Jag förstår verkligen det. Motgångarna samlas på hög…

Du har ju fått mig att se colorpoints med andra ögon idag och det skulle vara så himla skoj om du kunde få fram några snälla snygga saker.

reverse
0

#8 Du kanske ska ta mina möss då. ;D Så de får dig att fastna ännu mer, så du inte kan låta bli att börja med colorpoints också. De är charmbollar, mina små!

//Lina

reverse
0

Viska, får försöka fånga henne i dagsljus sedan… Nu ser man inte den mörka nosen, men likväl några mjölkchokladöron! Med åldern kommer hon kanske upp i 60%iga kakaoöron som Vilja. Flört

//Lina

amaira
0

Vilken härlig kärleksfull beskrivning av de två skönheterna Vanaheim och Vilja! Och så fina de är!!

Vilka härligt vackra ögon Viska har! En fantastisk sötnos!

Muszimba
0

Både Vilja och Vanaheim är jättesöta.Viska är oxå jättesöt. Vad har de för stam, svensk-/engelsk-typade, varit med på utställning med mera? Jag är intresserad av dem. Har varit medlem i Svemus i 4 år nu i februari -08. Har just nu visserligen 3 honor, men jag är så glad i möss att jag vill ge dina 3 små fröknar ett nytt hem hos mig att ha det mysigt under resten av livet.

reverse
0

#12 Vilja o Vanaheim kommer från Finland, från Suvi Pohjonen. Hittar inte deras stamtavlor just nu, för jag är igång och ska flytta (igen) och har ingen ordning Räcka ut tungan. Viska kommer från Lisaisa och jag har ingen stamtavla på henne än, men det står i någon av Lisaisas trådar vilka föräldrar det är bland annat. Engelska töser. Ingen av dem har ställts ut, men framförallt Vanaheim hade varit härligt att ställa ut, så fin som hon är! ;) Tyvärr finns ju inte bone standardiserad än om jag minns rätt? Och Viska är ju en ung liten mö än, så där har det inte hunnits med att planera för utställning helt enkelt.

//Lina

Grodan
0

Alla avelsplaner ligger på hyllan för min del också, reverse.

Jag har en liten lista över varianter jag inte vill ha i min avel, den innehåller colorpoints och andra c(e)-varianter (och även chocolate, tan, cinnamon mm).

reverse
0

Ännu ett kort på Vanaheim - den fagra Kyss

//Lina

reverse
0

Och här är en länk till ett kort på både Vanaheim o Vilja

(Man ser en gnuuutta av Vanaheims lilla fox-mage också)

//Lina

Muszimba
0

Reverse, Vilja är en Svartögd colourpoint satin eller ser jag "fel"?  Långhår/korthår?

Skulle vara trevligt att ha en till här hemma som är långhår, har 1 svart/tan långhår, 1 agouti astrex och 1 blå agouti astrex här hemma och alla är tjejer.

reverse
0

#17 Jovisst är Vilja colorpoint satin långhår. En riktig liten hårboll nu när hon dessutom är lite tjockis. =) Jag kom ihåg att skriva färgen i huvudinlägget hoppas jag? ¤bläddrar upp¤ Jodå. ¤puh!¤ Och alla colorpointare är svartögda. =) (Läste på finska sidan att det KAN komma en rödögd colorpoint ibland, trots c^e hit och andra gener dit, men det var väldigt sällsynt. Jaja. =)) Alla töserna är svartögda, men bara Vilja är satin och långhår. Och Vanaheim är som sagt bone/fox och Viska också colorpoint.

Vill du ha flickorna känns det jättebra, då får vi tala lite närmre "privat" så att säga. Jag förstod inte utifrån inlägg #12 om du endast var intresserad av mössen eller även terrariet, muszimba? Har ju två listor så att säga, de som är intresserade av hela "kit:et" kommer i första hand. Kommer ju sitta med bara en liten mus efter att flickorna försvunnit, så jag behöver inte ett så stort bohag, plus att flickorna levt upp så mycket sedan de fick så mycket utrymme att leka runt på - därav att jag försöker sälja allt tillsammans i första hand. Skrattande

//Lina

Grodan
0

Jag är nyfis på terrariet. Är det skjutglas fram? Kommer spån ut genom gallret fram? Hur mycket nät är det i taket?

Grodan
0

enbart terrarium, utan möss o utan tillbehör - pris?

reverse
0

#19+20 Jovisst är det skjutglas fram. =) Eller snarare plexiskjutglas eller vad man ska kalla det - hårdplast. Jättebra, väger inget och för inte sådant oväsen som när man skjuter glas över små sandkorn och sådant. Som sagt, terrariet är så lätt att man kan bära det själv fast det är såpass stort. ;) Har inte varit med om att det kommer ut spån eller något genom ventilhålen framtill. Mössen har dock lärt sig att det kan dyka upp godbitar från matte där, så de kommer gärna fram och sticker ut tungan därigenom. (Mustungor är SÅ söta!)

Nätet i taket är ungefär decimetern brett och sträcker sig som en remsa på längden längst bak över taket. Ska ta en bild.

Pris utan något annat än terrariet vet jag inte ens om jag har… =P Det beror på om "flyttstädning" ska ingå. ;P Men ja, 600:- känns väl som ett rimligt pris för ett terrarie av den storleken som inte är trasigt eller så.

//Lina

reverse
0

Detaljbild på ventilationsnätet i taket

//Lina

Grodan
0

bra pris, bra terr, men kanske för lite luft för rådisar?

reverse
0

#23 Tja du… O_o Jag har ju inte suttit där inne själv, så jag vet faktiskt inte. Verkar strömma igenom luft bra, för det luktar aldrig särskilt mycket när jag sticker in huvudet. Finns ju alla möjligheter i världen att borra extra hål till exempel i skjutdörrarna och så antar jag. Toppen i terrariet är av polymetylacrylat, en specialplast som släpper igenom UVB-strålar, (som sagt ett specialterrarium för reptiler det här från början…), så även detta är förstås möjligt att göra fler hål i, även om det känns synd förstås. =P Plåt är ju också borrbart… Haha, du kan borra lufthål överallt helt enkelt!! Räcka ut tungan

Just ja, för övrigt medföljer lysrörs"grej" med lysrör och allt om man vill det, i "hela kit:et"-priset. 

//Lina

Grodan
0

hihi… jupp, jättebra pris å så, men jag avstår. Det är en aning för litet och för lite lufthål. Tänkte ju ha råttor i! Men det borde inte vara några problem för dig att sälja det. Jag skulle kunna tipsa om repti.net - där kan man lägga upp annonser om terrarium!

axilur
0

Och Reptiler.Ifokus!

/Anneli

Grodan
0

det är nog lättare att sälja på repti.net, mer etablerat

Terato
0

Å, de är så vackra, dina töser! Men ska inte ha fler möss.

Men det där terrariumet vill jag verkligen ha!

Du bor dock lite för långt bort.. :/

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

reverse
0

Ja, någon transport kan jag inte bistå med, tyvärr. Skrattande

//Lina

Mymlan
0

Och terrariet är redan bokat av mig, hämtas på fredag..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

reverse
0

#30 Så rätt, så rätt. Cool

//Lina

Terato
0

#30 Lyckost!

teratos.r8or.se

Terato
0

*dubbelpost*

teratos.r8or.se

reverse
0

Terrariet är sålt och Vilja ska kila vidare till andra sidan pga tumör. Vanaheim och Viska återstår, för den som är intresserad.

De kan säljas separat. Vanaheim borde vara attraktiv för alla er med ensamma hanar där ute, för med största sannolikhet är hon steril. Jag har haft flera hanar inne hos henne under långa perioder utan att det någonsin blivit något av det. Tyvärr, tyvärr, ska tilläggas. ;)

Viska är ung och troligtvis viril i alla fall.

Båda ska givetvis ha sällskap i sina nya hem.

För närmare diskussion vid intresse, skicka meddelande till mig privat.

//Lina

axilur
0

Vilken idé, det låter väldigt intressant. Jag PM:ar dig.

/Anneli

Terato
0

Kom ihåg att det aldrig är säkra kort att ha en "steril" hona som sällskap till hannar. Jag är ett levande exempel på det.

Min Svea hade gått med hannar i över ett år utan att det hände ett skvatt och så helt plötsligt, när hon kom hem till mig som sällskap till min grabb så blev hon på smällen!

Ville bara tillägga det! Och tänk på att en dräktighet sliter mycket på gamla honor.

teratos.r8or.se

amaira
0

#36. " … Jag är ett levande exempel på det."

Men Terato då! Förvånad 

(förlåt min livliga associationsförmåga)

Terato
0

Hahaha! Det blev ju lite fel det där! Generad

Här går man som sällskap, vet du.. Hahahaha!

teratos.r8or.se

kastrullis
0

Ååååh, jag önskar att jag hade plats för 2 till i vårt terrarium!!!

De är ju såååå fina!

Vill ha dem!Gråter

reverse
0

#36 Jodå, jag upplyser om (och är medveten om) att man kan aldrig vara 100% säker på att hon är steril. Men samtidigt kanske man ska våga chansa lite för att ensamma hanar ska få möjligheten till sällskap någon gång under sina liv? Det är en avvägning…

Givetvis är Vanaheim till salu även för sällskap hos andra honor också. =P

//Lina

amaira
0

#40 Kanske är det inte ens någon katastrof om det skulle råka bli ungar…

Terato
0

Nej, precis.. Jag chansade ju.. Man bör ju vara medveten om det bara!

teratos.r8or.se

lothus1
0

Det skulle ju bara vara en ljuvlig bonus här =o)