Anette och/eller Rebecca!!!
i Enköping!!! Kan någon av er kontakta Lisa så att hon kan hämta kassörprylarna! Det brådskar och är väldigt viktigt!
Tusen Tack!
Jag vet inte riktigt vad som händer med SVEMUS om vi inte kan få ihop en ekonomisk årsrapport för 2007 inför årsmötet. Antagligen blir allt framskjutet till ett extra årsmöte. Årsredovisningen måste liksom göras i vilket fall.
Jäkligt trist med mandymoos "försvinnande". Jag trodde henne om bättre ansvarstagande…

Det kan inte ha hänt nåt med Mandymoo då 
oj, hoppas verkligen det löser sig!
Ja, vi får verkligen hoppas att det löser sig till slut, till allas bästa. 

Hmm… Mandymoo istället för Scooby Doo…
"Mandy Mandymoo, where are you
We've got some work to do now"
eller hur den nu går
Låter ju oroväckande…
Jupp, mycket… Jag drömde mardröm om SVEMUS årsmöte häromnatten…
Vad innebär det att inte ge styrelsen ansvarsfrihet egentligen? En styrelse som inte fått ansvarsfrihet kan väl inte avgå? (Och flera av oss vill inget hellre än att avgå nu… bara lääääängtar…)
#8. Ja, det är mycket som blir svårt. Men vi får väl klara det ändå på något vis. Om inte annat så lär man sig. Det ger sig. 
Kanske ta välja ny kassör..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

#10 Det kommer givetvis att ske, men det behövs ett årsmöte, så vi får vänta till 10/2.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Någon som kan kolla upp svaren på mina frågor i #8? Jag har aldrig varit med om sånt här förut…

Saxat från wikipedia:
Ansvarsfrihet i ideell organisation
Frågan om ansvarsfrihet ska behandlas på alla årsmöten för ideella organisationer som är juridiska personer. Skatteverket definierar detta som: "För att en ideell förening ska vara juridisk person krävs att den har antagit stadgar av viss fullständighet och valt styrelse."
[1] Att bevilja ansvarsfrihet innebär att medlemmarna utifrån den information de har på dechargemötet, som oftast är årsmöte, godkänner hur styrelsen arbetat utifrån styrdokumenten. Det innebär att medlemmarna tycker att styrelsen arbetat korrekt. Att inte bevilja ansvarfrihet kan ses som en markering att man inte är nöjd med styrelsens arbete, att man misstänker att allt inte har skötts korrekt/lagligt, att man vill underlätta skadeståndsansvar eller att man har några resterande uppgifter man vill att styrelsen skall ha löst innan de kan beviljas ansvarsfrihet. Vid det sista alternativet kan olika kontrollfunktioner tillämpas; vanligast är antingen att beslut tas av nästa föreningsstämma eller att revisorerna får i uppgift att bedöma när uppgifterna lösts. Praxis är att ledamöter som ej beviljats ansvarsfrihet inte får nytt förtroende. Begränsningar [redigera] Dock innebär ansvarsfrihet inte att ledamöterna under alla omständigheter är fria från ansvar. Om ansvarsfrihet inte beviljas (orsaken till detta måste stå i mötesprotokollet eller en bilaga
[2]) kan organisationen rikta skadeståndsanspråk mot styrelsen eller enskilda ledamöter. Även om ansvarsfrihet beviljas kan skadeståndsanspråk riktas i efterhand. En förutsättning för det är dock att man kan bevisa att beslutet togs på oriktiga förutsättningar under föreningsstämman och att denna information inte fanns tillgänglig när beslutet om ansvarsfrihet togs. Preskription [redigera] Utifrån all fakta som tas upp under dechargemötet börjar en ettårig preskriptionstid att löpa, vilket innebär att man har ett år på sig att väcka skadeståndskrav. När ett år har fortlöpt kan man inte begära skadestånd, såvida det inte handlar om brott jämlikt Brottsbalken, då gäller de preskriptionsreglerna. Man bör uppmärksamma att preskriptionstiden utgår från när man upptäckte “felet”, så även saker som kommer fram efter dechargemötet kan leda till skadeståndsansvar.
MVH Elin
skadeståndsanspråk? på vem? styrelsen som helhet eller enstaka individ?

Det vet jag inte. Att dra det till domstol tror jag dock är extremt ovanligt.
MVH Elin
#15 Ja, det måste ju kunna gå att lösa internt!!! Allt har sina orsaker, och vi ska nog kunna reda ut det. Men hur gör man, när ingen kan få tag i henne, och all kommunikation är bruten???
Tills vidare tycker jag att vi fortsätter diskutera detta inom styrelsen. Vi håller oss till svemus styrelses mailinglista. Och så får vi se till att vi också är där, och svarar på inlägg osv. Vi måste nog skärpa oss allihopa…
mmm… tänkte att de kanske drullar förbi här och ser detta!!!
*puttar*