Mus iFokus

Mus

Etikettgenetik
Läst 70 ggr
Grodan
3

Rödögd vit

En rödögd vit bör vara en helt vit mus, antingen en rö tecknad som saknar fläckar eller en albino.
Men i många fall kan det vara en gensoppemus som jag kallar det.
Vad sägs om pale silver agouti lilac ry… (kan kallas flera saker, man jag väljer att ta med benämningar som också talar om vad musen har för genetik) I detta fall:
A-bbddc^chc^ch(ee)pp

Ju fler recessiva färggener musen har i dubbel upplaga (homozygot form), desto ljusare blir den – i synnerhet när det handlar om gener som uttryckligen bleker pigmentet.
En mus med genotypen A-bbddc^?c^?(ee)pp kommer knappt att visa någon färg alls, med reservation för att svaga skiftningar kan framträda med tiden.
När man vill färgavla är bland annat en av sakerna man vill göra att avla bort alla oönskade färganlag och bara behålla det för färgen man jobbar med. Då blir färgen djupare, mörkare och bättre.

Rödögd vit kan vara intressant i avel, men kolla stamtavlan noga innan så att du kan göra en parning som gör att du får kullar med mörkare möss. Kullar med flera rödögd vita där man inte vet exakt genotyp kan i längden vara svårt i färgavel.

Inget ont om vita möss med röda ögon. Jag älskar dem. 💗

A-bbddc^?c^?(ee)pp

• A- (Agouti): Musen är i grunden viltfärgad (bandad päls)
  • bb (Brown): Allt svart pigment ändras till chokladbrunt.
  • dd (Dilute): Det bruna pigmentet bleks till lilac.
  • c^?c^? (Extreme dilute/Albino/Himalayan/Chinchilla): c-locus varianterna stryper pigmentproduktionen nästan helt. Pälsen blir i princip vit eller extremt ljust gräddvit.
  • (ee) (Recessive yellow): Om den dessutom har ee, blockeras det mörka pigmentet (eumelanin) ännu mer till förmån för gult/rött pigment.
  • pp (Pink-eyed dilute): Detta slår ut nästan allt resterande pigment, gör ögonen rosa och bleker pälsen ytterligare till en blek, off-white nyans.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

• Redigerat 2026-09-06 19:47 av Grodan
archwulf
1

Det roliga med det här exemplet och just Igaram (som jag misstänker kan ha fört tankarna åt rödögda vita möss och deras genetik) är att det rimligaste är att han är pale silver lilac agouti. 🤣

Mamma är någon sorts lilac agouti, morfar argente creme. Så där har vi en chinchilla.
Pappa är cinnamon. Farfarsfar och farfarsmor kan ha skickat vidare chinchilla eller eventuellt himalayan.

Så ja, han är nog en lilac agouti med dubbel chinchilla och så pp på det.

Grodan
0

#1: Japp, det var honom jag tänkte på. Han skulle kunna var RY också? Eller ja, någon av c-generna skulle kunna vara c(e)…

För jag är inte helt övertygad om att lilac argente cream blir "rö vit"…

• Redigerat 2026-09-08 10:00 av Grodan
archwulf
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Ingen chans till RY där, tyvärr.

Någon annan c-gen skulle absolut kunna finnas i omlopp. Nu är det lite av en tangent, så förlåt för trådkapet, om du hellre vill att vi gör en ny tråd kan jag kopiera ut inlägget och göra det istället.

Men det här är lite nära släktingar som jag inte alls förstår vad de har för färg. Först är hans bror Chaka. Med tanke på att mamma är lilac agouti och pappa är cinnamon finns det ju ingen chans att få annat än bruna och lilacs, så… vad tusan är han?

Nästa är en moster, som var extremt blek men svartögd. En morbror var liknande färg också men med samma mörkare "stickelhår" som Chaka.

Och sen är det hans andra bror, Pell. Pell har samma färg som mamma + en moster, men det känns ju inte som en klockren lilac agouti heller. De är liksom för sandiga/ljusa, när jag jämför med andra i kullarna som jag tror är lilac agouti. Här är en mus jag tror var silver lilac agouti: https://rosenmossens.se/mouse/alfred/ men jag upplevde honom som ljusare än de här "sandfärgade" mössen.

Dagny (mormor) kommer från Björndalens och blev en oväntad lilac, inte ens agouti. Det enda med c-blekning jag hittade långt bak i hennes stamtavla var några siameser.
Shiny (morfar) var från Vattnadals, argent creme.

I sin kull fick de bland annat en vanlig cinnamon, en vanlig silver agouti, två vanliga lilac agouti, och så en hel drös med märkliga nyanser. En som kändes som en blåare lilac agouti, de där ljusa, de där sandfärgade… Här kan man se hela kullen. https://rosenmossens.se/litter/husavikskullen/

Shiny bör ju ha haft två chinchilla.
Och eftersom att Husavik blev en vanlig silver agouti så borde ju Dagny inte kunnat skicka med annat än chinchilla.

Eller..?

På andra sidan så kommer c-generna från:
Stubby, från Vattnadals. Champagne argente i en kull blandat champagne argente och argente creme.
Stark, från Persilades. Oklart vad han hade för färg. Jag hade gissat på typ en tickad splashad blå burmes. Stark är på fjärde bilden.

I deras kull var det 3 agouti och en blue silver agouti.

Stark hade väl kunnat vara en colorpoint blue (där får man ju in c(e)) men det förklarar inte varför hans dotter blev blue silver agouti.. om hon inte är det med c(e)/c(ch)..? Jag vet bara att hon såg ut som Elins blue silver agoutis och hon var typ isblå som liten knodd. Här finns lite fler bilder på henne. https://rosenmossens.se/mouse/opal/

Starks pappa var ännu blekare än Stark men typ samma grundfärg. Har bara sett ett foto på honom.

Så jag vet verkligen inte exakt vad det är för c-gener som är här och lever om. :)

Grodan
0

Ja foton och stamtavlor räcker inte alltid. Testparningar måste göras.
Chaka är en blå silver agouti variant… skulle gissa att det är c(e) inblandat…
Moster skulle gå som en c(e) variant, antingen bone eller ljus beige.

Pell ser dock mest ut som Lilac Agouti, kanske påverkar några gener i heterozygot form… men påminner också om ry-varianter…

Alfred ser ut som en vanlig Lilac Agouti

Jag kollar på kullen och ser en blå burmese och känner att här är det inte bara gensoppa utan rejäla felbedömningar av färger som ställer till det.
Om djur är reggade som fel färg, ska vi gå tillbaka och rätta till det?
Jag kollar på foton på Dagny, tycker ingenstans att hon ser ut som Lilac. Har du något foto där det syns vad hon är? Typ fotostudiefoto med dagsljuslampa?
Vet du vad fadern är genetiskt?
Jag tycker det ser ut som tre olika c-gener inblandade… c(h), c(ch), c(e)

A-c(h)c(ch) Falsk Silver Agouti (minns inte just nu om vi döpt om varianten) kan vara väldigt lik Silver Agouti. Det kan också förklara varför man ibland inte kan se skillnad på Blue Burmese och Blå Silver Abouti, om istället himalayagenen tagit en chinchillagens plats… Silver Agouti har ju inte pointer, vilket Opal har.

OBS! Jag har endast tittat på dina foton, och jag kan ha begränsad syn och fotona kan vara missvisande, så jag har på inget sätt 100% koll på att detta är korrekt.

• Redigerat 2026-09-08 13:50 av Grodan