Mus iFokus

Mus

Etikett: fikarummet-otypiskt
Läst 257 ggr
amaira
0

Hur håller ni i era möss?

Det vill säga, hur tar ni upp dem?

Har tänkt på det sedan jag var på Sollentunamässan, och räddade en av mina möss från en besökare som var mycket säker på sig själv, verkade veta att hon "kan det här med djur", som försökte hålla en av mina möss genom att ta ett fast grepp om hela musen över ryggen och runt magen, och hålla fast den så.

Det går ju inte! Förvånad Man kan väl till och med "klämma ihjäl den" om man försöker hålla fast en mus med ett sådant grepp?

Möss kan ju verkligen göra sig smala och göra allt för att slinka igenom de trångaste små utrymmen - kommer bara huvudet igenom så slinker resten av musen med av bara farten, liksom.

Dessutom blir mina möss bara rädda av att klämmas på det viset.

Jag "håller " den inte över huvud taget! Inte på det viset. Jag kan hålla dem instängda i mina kupade händer, om det behövs, använda "list" om det behövs (med lugna rörelser).

Hålla fast dem, gör jag endast om det behövs, t.ex om de ska medicineras eller dylikt, och då inte alls genom att "klämma fast dem" runt magen.

Ska jag ta upp en rädd mus som inte kommer självmant, använder jag händerna som "skovlar". Tar dem "underifrån" och inte "ovanifrån", och använder händerna dessutom som staket. Det är ovanifrån som fiendena kommer, de där som är ute efter att äta upp dem. Förvånad

När de väl är fångade, kan jag använda händerna även som skyddande "tak".

Pehpsii
0

Kommer de inte själva så skopar jag dem också, fast med en hand platt att kliva upp på och en som "skyfflar upp" musen i handen.

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

amaira
0

#1. Ja, precis! Glad

MoaL
0

Jag tar min möss precis som jag tar upp råttorna, och så länge det inte är några popcorn samt att de har stöd för alla tassarna så är det inga problem. För det mesta halvklättrar de upp i handen och står på mina fingertoppar samtidigt som jag håller dem runt kroppen. Mina protesterar inte det minsta, mina är vana vid det från bebisålder. De blir varken ihjälklämda eller på annat vis skadade. Det är ju vad man vänjer sina djur vid. Jag "skopar" aldrig upp möss i händerna. Är de rädda så skuttar de ju ändå rakt upp och bort, inte stannar de kvar bara för att man skopar underifrån. Är de rädda och smiter så tar jag upp dem i svansroten och i handen. Alla mina möss hålls runt rygg och mage, och det går visst. :) Som sagt, det är vad man vänjer sina djur vid. Hon du träffade kanske hade möss som var vana vid att man håller runt rygg och mage? Naturligtvis ska man inte klämma, med hon kanske inte höll så hårt som du tyckte att det såg ut? Mina möss kan ibland vilja komma lös och ned, och då försöker de pressa sig ned genom handen igen. Håller jag då emot, så ser det ut som att de sitter fast väldigt hårt, trots att de inte alls gör det. Efter en liten stund upptäcker de att det inte går åt det hållet, så då klättrar de upp ur handen igen. :)

Alla djur är vana olika, och så länge inget djur skadas eller stressas onödigt mycket, så är ingen metod felaktig. Tycker jag i varje fall.
Hon du mötte var väl van möss som tål att man håller så. Jag skulle förmodligen hålla så själv. Är det dock en mus som verkligen, verkligen hatar det, alternativt inte är van det, så håller jag dem bara i öppen handflata. Är det en hoppig mus, så "klämmer" jag fast svansen mellan pekfingret-långfingret eller långfingret-ringfingret på samma hand som popcorn-musen sitter i, så att de inte skuttar rakt ut i luften och slår sig när de landar.

Mvh,
Moa

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Jaag
0

När jag tar upp mössen så väntar jag oftast på att de självmat klättar upp men annars gör jag som #1. Sen kupar jag händerna något så det blir ett litet mysigt bo :)

Muszimba
0

Jag försöker få dem att själva gå upp i handen. Annars föser jag dem försiktigt upp i ena handen med den andra. I värsta fall tar jag en toarulle eller ett plaströr och lurar in dem i som jag sedan tar upp.

amaira
0

#3 Eldbarn. Sådär gör ju jag med! Ju. Också. Förvånad Måste ha fått hjärnsläpp … i kombination med min alzheimer…

Nu vet jag inte längre vad det var jag reagerade över. Fot i munnnen Minns inte ens hur det var… Generad

imsuchadiva
0

ska mina möss komma upp, får de allt traska upp självmant i handen,
annars får de allt stanna i buren :O

Men om jag ska ta upp en skygg mus, eller en som bara inte vill komma upp, så blir det allt svansen.

Terato
0

Jag lyfter inte alls mössen som jag lyfter råttorna!

Råttorna har ju häng, dvs att jag kan hålla en hand runt deras kropp och de liksom hänger kvar. Har ingen hängbild på mina råttor men i den här tråden Häng! finns flera tydliga bilder. Så skulle jag aldrig kunna hålla mössen. Menar du att du gör så med mössen, Eldbarn eller har jag missuppfattat? Häftigt i så fall!

Mössen låter jag springa upp i handen själva. Är jag otålig så kupar jag bara handen om dem och lyfter dem. Alla mina möss är vana vid att bli upplyfta på det sättet utom Memla, nya tillskottet. Visst kan jag ta om svansen på mössen ibland också..

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

[Theriss]
0

Jag gör på olika sätt… när jag tar dem blir det oftast att lura in dem i toarulle för jag är så otålig.. annars skopar jag upp dem. Men jag kan hålla dem över ryggen hur bra som helst när jag redan har dem uppe. eller så har jag dem i kupad hand, öppen hand eller nåt..

MoaL
0

Nej, mössen vill inte hänga så som många (och mina) råttor gör. Det ogillar de oftast. Däremot håller jag runt hela kroppen, så att bara svansen och deras söta lilla huvud sticker upp (fast svansen sticker ju ned..). :P

Mina möss - speciellt den kull jag har nu som är tre veckor, samt deras mamma - ställer sig gärna på bakbenen och möter handen när jag lyfter upp dem. Jag har sällan tålamod att vänta på att de ska klättra upp, så jag lyfter upp dem med handen runt deras goa små kroppar och det är de så tillfreds med så.. :)

Haha, men Amaira då! Hur är det riktigt? :P

Mvh,
Moa

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor