Mus iFokus

Mus

Etiketter: aveluppfödning
Läst 404 ggr
zimzon
0

När man köper från djuraffär.

Hej!

Jag läste att en hona ska få sin första kull innan hon har fyllt 10 månader. Men när man köper mössen från djuraffärer så är det nästan omöjligt att veta hur gamla de är. Hur vet jag då om honorna jag köper är i rätt ålder?

(Vill helst inte köpa ungar eftersom att jag föder upp som ormmat och då måste jag vänta så länge innan jag kan para dem.)

Noa-Nisse
0

Jag tror inte det finns något annat sätt vad jag kan komma på just nu om man inte kan lita på att de sägeer rätt ålder på mössen.

Medarbetare på Hundar.ifokus

[Theriss]
0

Djuraffärer brukar inte ha möss som är äldre än två månader, och om de säljs till foder brukar de få in nya ett par gånger i månaden. Nyinkomna möss brukar vara fyra-fem veckor, fast jag tror de får in treveckorsungar också ibland (ibland har de sett misstänkt små ut). Men att hitta en mus i djuraffär som är över två månader är nog svårt tror jag.

zimzon
0

De djuraffärer jag köper ifrån brukar ha vuxna möss. Eller, de är inte ungar iaf. Det kan jag se. Men jag kan inte lita på hur gamla de är för en gång frågade jag hur gammal en hane var (han såg fullvuxen ut) och de sa att han var 5-6 veckor, så jag tror inte att de kan så mkt om möss.

Men jag får nog köpa ungar då, så jag vet ungefär hur gamla de är så de inte får problem med att de får ungar för tidigt/för sent.

[Theriss]
0

Ja fast möss som är två-tre månader ser fullvuxna ut, men äldre än så tror jag inte de håller kvar.

Grodan
0

Man ser på kroppen, på musens rörelser och dess beteende hur gammal den är ungefär. I a f om man haft flera möss som levt ett långt liv. Ett djur som har bra kondition, är superfräsh och ser ung ut bör ju rimligtvis klara av en kull ungar. Ett djur som däremot ser sjukligt, trött, gammalt eller slitet ut är ju verkligen inget djur som lämpar sig att avla på, med undantag för supersnälla gamla hanar på över 2 år som varit friska hela livet - de har liksom rätt att se gamla ut och kan enligt mig trots detta få bli fäder på gamla dar.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

zimzon
0

Men är det farligt om en hona får ungar vid ca 2-3 månaders ålder då? Eller varför ska man vänta tills hon är 6 månader egentligen?

Matsvin
0

För att se hur tam hon tänker bli och om hon håller sig frisk så länge :-)

/Matsvin.