Detta gav jag mina första möss
Titta på innehållet och säg om maten är bra.

Hmm.. Det står inte någon exakt innehållsförteckning.
Svårt att veta då..
Du kan ju ge dem det tills det är slut men sen skulle jag rekommendera dig att köpa en sockerfri müsli istället. Det är förmodligen fräschare och då vet du vad du stoppar i mössen. De flesta på den här sidan ger sockerfri müsli eller blandar själv.
Här har du en artikel som du bär läsa igenom. Det här med mat är ganska omfattande när man äger möss.
Jag har skrivit lite på min hemsida om musmat: (det är lite länkar och info kopierat och sammanställt härifrån)
Älskar mina stora små vänner..

Nej, nej Terato. Jag blandar min egen idag. Det var i början av mina musdagar som jag köpte detta foder. Nu blandar jag själv med allt som står i Grodans lista m.m.
Ha det gött =o)

Ja, jag tyckte väl jag, också..
Ditt namn har man ju sett förut liksom, så du borde ju ha koll! :P Men visste ju inte om jag hade sett dig på råttor eller hur det var!
Haha, ber om ursäkt!..
Fast.. Bättre att göra en björntjänst än ingen tjänst! :P
Men du, det var synd att det inte fanns någon innehållsförteckning.

Äh, du behöver inte be om ursäkt =o)
Ja, tyckte det var lite skralt med det, men det stod att det innehöll alla bra saker som möss behöver, men om jag inte minns fel så innehöll det dom där färgade klumparna i rött och grönt o sånt som inte ska va så bra/nyttigt också 

Ja,, just det.. Det är ju synd..
Jag kollar på näringsinnehållet i min müsli nu.(Axas Grynblandnig) (den mäter t.ex. 10 g per 100 g men jag omvandlar det till % så att det blir lättare att jämföra) Så här blir det:
Protein: 10%
Fett: 3%
Kostfiber: 14%
Fosfor: 0,4%
Natrium: 0,002%
Kolhydrat: 59%
Tiamin: 0,00037%
Niacin: 0,0043
Vitamin B6: 0,00034%
Folacin:58ug
Järn: 0,0041%
Magnesium: 0,13%
Zink: 0,0029%
På den där står det(översatt till svenska förutsom crude ash, som jag inte fattade):
Protein: 15%
Fett: 7,5%´
Kostfiber: 6%
Fosfor: 0,4%
Kalcium: 0,5%
Crude ash: 3%
Vitamin A: 12000 IU/Kg
Vitamin D3: 2600 IU/Kg
Vitamin E: 40 mg/kg
Kopparsulfat(?): 15 mg/kg
Det är alltså bara de fyra översta delarna som båda är listade i blandningarna. De enda slutsatserna man kan dra är att Gnagarblandningen innehåller mer protein och fett, mindre kostfiber men lika mycket fosfor.
Sedan mäter man en massa vitaminer och mineraler som man inte mäter i müslin och tvärt om. Kan ju bero på att det är ett utländskt märke, kanske?

Avocadoskalet och kärnan ska man inte ge dem, men lite kött kan man ge om jag inte minns fel.

Jag tror att man ska ta den tråden med en nypa salt.
Trots allt är det ju så många som har gett sina möss och råttor avocado utan problem.

Okej, jag tar det med en nypa salt.
jag gillar inte sådana där färdiga blandningar… för att jag inte kan vara säker på färskhet etc och att det alltid finns någonting(eller massa saker) i som INTE ska vara i, eller fel fördelat så att det är jättemycket fröer el dyl… som gratismat ibland helt ok (när man vinner det på tävling/utställning) men i det långa loppet till små djur som möss? näe…
färgade klumpar kan möss faktiskt bli sjuka av, så jag rekommenderar absolut ingen gnagarblandning med sådana!!!
#5 sådana tabeller ser alltid trevliga ut, fast… jag tycker det var väldigt lite fett och protein… möss behöver mer! Exakta värden har jag inte i skallen, har ev skrivit ner någonstans… jag ger hellre för mkt än för lite i a f, så ungefär 10% fett och 18-20 % protein (ändå är det faktiskt inte allts mkt).
nu inte sagt att möss inte kan LEVA på sådana blandningar, jovisst, det kan de, de kan leva på stearinljus å koskit… men vi vill ju våra sällskapsmöss det bästa, i a f jag, därför informerar jag alltid om det 

Den översta tabbellen är min osockrade müsli som jag köper med de fyra sädeslagen. Skulle tro att det blir lite högre fetthalt när man tillsätter fröer och lite annat. ¨´´´ mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm (säger min råtta) haha
Protein i basfodret har jag aldrig bekymrat mig om. Det får de på sidan om.
ah, tyckte ni hade lite lika avatars… grrr
förresten funderade jag nu på vad fasiken jag gav mina första möss och kan inte påminna mig om att jag gett dem annat än sånt jag blandat själv… hade ju ponny o kaniner o först o köpte mat till dem på Lantmännen, sen när jag börja med råttor o möss blev det naturligt att jag även gav dem självblandning
Kan nån konkret säga om det är giftigt eller inte. Jag ger inte mina det eftersom jag inte äter det själv.