Mus iFokus

Mus

Etikett: fikarummet-otypiskt
Läst 1784 ggr
Mymlan
0

Social lagen *bostad*

Hittar ej den lagen på nätet.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

reverse
0

Vad SOL säger om bostad eller? I alla fall här i Sthlm finns det såvitt jag vet inte en enda stadsdelsförvaltning som tillhandahåller bostäder. Socialtjänsten kan hjälpa den som är i nöd med ett tillfälligt boende, speciella rum som de kan hyra åt den personen ett par veckor i taget och liknande till exempel. De brukar ha samarbete med sådana typ av tillfälliga hem i varje stadsdelsförvaltning. Det är alltså rent tillfälliga boenden, för att hjälpa i den akuta situationen, eftersom ingen ska behöva vara utan tak över huvudet. Men det är upp till den enskilda personen att skaffa sig ett mer långsiktigt boende, vare sig det är förstahandskontrakt eller andrahand, inneboende osv.

Det finns ingen lagstadgad generell rätt till bostad i den meningen att den enskilde kan ansöka om bistånd till att få en bostad. För vissa grupper t.ex. äldre och funktionshindrade finns dock bestämmelser i socialtjänstlagen som ger dessa en rätt till särskilt anpassad bostad (5 kap. 5 och 7 §§ SoL). Däremot har den som inte själv kan tillgodose sina behov eller kan få dem tillgodosedda på annat sätt rätt till försörjningsstöd för skäliga kostnader för boende (4 kap. 1 och 3 §§ SoL).

Socialtjänsten har dock givetvis ett ansvar att på olika sätt bistå en enskild som saknar bostad. Enligt 2 kap. 2 § SoL har kommunen det yttersta ansvaret för att de som vistas i kommunen får det stöd och den hjälp som de behöver. Socialnämnden skall i sin verksamhet främja den enskildes rätt till arbete, bostad och utbildning (3 kap. 2 § SoL). I rättspraxis har rätt till bistånd genom tillhandahållande eller ombesörjande av bostad som uppfyller kraven på skälig levnadsnivå ansetts föreligga när den enskilde är helt bostadslös och har speciella svårigheter att på egen hand skaffa bostad. I rättsfall RÅ 1990 ref. 119 konstaterade sålunda Regeringsrätten att den hjälpsökande tillhörde en sådan utsatt grupp som kunde behöva särskild hjälp t.ex. för att anskaffa bostad.

//Lina

Mymlan
0

#1 Okej men om man har handikapp som innefattar man har rätt till LSS hur gör sociala då ang hjälp till bostad?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

reverse
0

Jag är inte alls särskilt insatt i LSS, eftersom jag läser den allmänna inriktningen på Sopis. Vad du kan ha rätt till för eventuella extra insatser beror nog helt på vilken typ av handikapp du har. Men de boenden LSS bistår med är vad jag förstått främst för sådana som behöver särskild service eller särskilt boende, vilket jag tolkar som hem av olika slag för människor som absolut inte kan bo på annat sätt. Det bästa du kan göra är att ringa till ditt socialkontor och fråga, berätta om din situation. 2 kap. 2 § i SOL gäller alla i kommunen.

//Lina