sälja musungar som är tre dagar för unga
Jag fick precis en fråga i inboxen om man kan sälja musungar som är tre dagar för unga. Vad tycker ni?
Jag tycker själv att 4 veckor är ganska ungt och att man inte ska fuska med det. Visst kan ungarna verka mogna, stora och fullt kapabla att klara att flytta, men de behöver andra saker än mamma och hennes mjölk som ex möjligheten att få leka med sina syskon. Lek är mycket utvecklande för flockdjur. Pga detta ökade man den säljklara åldern på råttor till 5 veckor. För att råttungar behöver den extra veckan till lek. Själv säljer jag mina djur så sent jag kan.

Men en unge som är tre dagar kan ju inte klara sej själv!?
Några minuter senare: Ah.. du menar 3 dagar yngre än 4 veckor? haha. Ja e lite trög…
Jag tycker att det känns väldigt onödigt att sälja dem för unga. Men många köpare vill ju ha "så små & söta som möjligt", så jag tror att det är viktigt att förklara varför man vill hålla dem kvar den där sista tiden också. Låter man muslingarna vara kvar hos syskonen en tid så att han får lek & närhet från dem tror jag att det blir en mer framåt & glad mus. Om man norpar en för ung mus från sin familj så tror jag istället att han blir osäker. Leken är som du säger, Grodan, också väldigt viktig för att utveckla samspelet mellan varandra osv.
Ja, min åsikt i korthet ;)
hm… bra skrivet… fast din åsikt var faktiskt längre än min så den var inte kortast!!! *fniss*
![]()
Ja jag förstår percis hur ni menar =) Anledningen till att jag undrade var för att jag tänkte att jag skulle kunna komma på utställningen i uppsala nu på söndag, och då vore det ju ett ypperligt tillfälle att sälja möss, som förmodligen får sällskap dit den hamnar. Har nämligen ingen att sälja hanarna till ännu och visst har jag inget emot att behålla dom små liven men det kanske är lättast att sälja iaf någon
Men då får jag nog behålla dom iaf
jo, jag förstod det, men du får göra en egen bedömning av dina musungar, hur stora de är, hur mogna de är etc och handla efter ditt eget samvete
Men det är ju min första kull!
Jag vet inte hur det brukar vara..
haha, ja, hur brukar det vara? haha… jag säljer inte mina ungar en dag innan 4 veckors ålder, faktiskt sällan innan 5 veckors ålder. Som jag skrev, jag behåller gärna mina djur längre. Hanar räknar jag med att inte sälja alls så ska jag inte ha några själv avlivar jag dem när de är nyfödda.
Det låter sorgligt.. :( men jag kan förstå dig
Som musuppfödare behöver man lära sig det, om man inte föder upp en väldigt attraktiv variant. Annars får man behålla alla hanar själv. Ett alternativ är ju att kastrera dem så att de kan bo ihop fredligt ifall de nu inte skulle kunna det (vilket man tyvärr inte kan räkna med att djur som härstammar från zoo kan göra).

Går det lätt att kastrera möss? Lokalbedövning? Narkos måste ju va farligt för en sån liten… Eller?
Hur avlivar du mushanarna?
På ett för musungarna snabbt och effektivt sätt, de dör omedelbart och slipper lida.
Tyvärr tänker jag inte skriva hur jag avlivar musungar eller vuxna möss här i forumet för jag anser det är en mycket finkänslig fråga som inte hör hemma i ett öppet forum. Frågan om avlivning ska diskuteras 100 % seriöst mellan några få ögon och det får gärna vara en veterinär med. Jag har själv lärt mig avlivningsmetoder av veterinär.
# Bravo Grodan! *instämmer*
#9 Kan man kastrera mushanar är de ej för små?
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Fyra veckor låter ju som det absolut tidigaste att sälja musungar tycker jag.
Ja, man kan kastrera mushanar. Vet de som gjort det även om jag själv inte har nån erfarenhet av det. Är ju alltid en risk att söva en mus o så även infektionsrisken. Så man får väga för o nackdelar med det som med allt annat…
#15 men kan man då ha flera hanar ihop? för när man kastrerar så tar man bara bort förmågan att göra bebbar, hanbeteendet försvinner inte.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

#16 Jag har ingen aning om hur det är på möss - men de flesta andra djurslagen blir ju av med sitt hanbeteende - om man inte låtit dom lära in det innan… för då kan dom ju fortsätta av bara farten ändå… tänkte på häst o hund.