Om kastrater tillsammans
Då MaryOfSilence skrivit i sin tråd om omplaceringshanar som kastrerats för att fungera bättre ihop startar jag en ny tråd eftersom jag blev lite nyfiken på hur kastreringen påverkar hanen i en hanflock.
Berätta, Mary! Hur har det påverkat dem?
(Här är tråden btw): Sju fina muspojkar säljes
Älskar mina stora små vänner..
Tyvärr är det för tidigt för att säga, då dessa två hanar kastrerades nu i torsdags den 9/4. Enligt veterinären som utförde kastrationen på muslingarna så tar det minst runt tre veckor innan beteendet förändras. Så den ena mushanen bor fortfarande ensam i sin bur än så länge, jag har tänkt att försiktigt försöka återintroducera honom i flocken om ca två och en halv vecka och se hur det går. Den andra hanen bor i samma bur som tre okastrerade hanar och jag väntar spänt på att han ska lugna ned sig och sluta jaga de andra mössen, men som sagt, än så länge är det för tidigt för att ngn skillnad ska kunna ses. Då han inte skadat de andra mössen fysiskt än utan enbart jagar dem och nafsar på dem låter jag honom bo kvar hos dem tills dess att jag har sett vad kastrationen har för effekt, tror att det är bättre än att sätta honom i egen bur och sedan försöka återintroducera honom till flocken. En del säger ju att kastrater bara går ihop med andra kastrater, andra att kastrater också går ihop med okastrerade hanmöss…jag får se hur det utvecklar sig helt enkelt, så jag får be att få återkomma i frågan :).

Ja, det ska bli spännande at se! Håll oss underättade om hur det går!
verkligen jätteintressant!!!
Vem utförde kastreringen? Kan du berätta något man behöver veta om, inför, ingreppet samt annat man kan behöva göra först eller tänka på.
Jag har en längre tid tänkt skriva en välgenomarbetad artikel i ämnet, men har bara inte orkat… om någon annan vill så är det skoj… har några jättebra Artiklar som jag fått lov att översätta, fast de är på tyska…
#3 Skulle du haft matrealet på finska skulle jag kunna hjälpt dig, för tyska kan jag inte .. *hmmmm*

Jag undrar vad en kastration kostar?

Runt 500kr kostar det. Jag var inne på att kastrera min hane förut och kollade runt lite. Men sen fegade jag ur.. Det känns ju så obeprövat!

#6 Tack för svaret Terato. Jag funderar på att kastrera min pojke. Kanske luktar han mindre efter det?
Suck…jag har inte gått o lagt mig än. Ska sova snart.
Kastrationen kostade 500 kr per mushane och utfördes på Landskronas Smådjursklinik av en väldigt duktig veterinär vid namn Carsten. Jag blev inte tillsagd något om restriktioner angående mat och vatten innan operationen. Bra att tänka på är att det finns tillgång till vatten och mat i transportburen, då man vid kastrering ju lämnar musen hos veterinären ett antal timmar. Jag var väldigt tveksam till att utföra kastrationen egentligen då jag genom efterforskning dels bland vetenskapliga Artiklar om djurförsök där möss blivit kastrerade dels i diverse engelska musforum (exempelvis http://www.rmca.org/Resources/mouse-faq.txt) fått reda på att det sövningsmedel möss verkar tåla bäst är sövningsgasen isoflurane, och jag kunde ej hitta ngn närliggande klinik som hade isoflurane villig att utföra kastration på möss. Sövningen på mina möss gjordes intramuskulärt, och med det följer mer risker. Lyckligtvis gick allt bra, jag hade en väldigt skicklig och kompetent veterinär som dessutom var snäll nog att ringa både före operationen samt när operationen var genomförd för att berätta att kastrationerna gått bra =). Att tänka på är dock att mushanen förblir fertil en tid efter operationen, för att vara riktigt spiksäker ska man vänta ca 3 veckor innan man släpper ihop kastraten med honmöss. Likaså tar det ett tag, också runt 3 veckor, innan man kan märka förändringar i kastratens beteende, minskad aggressivitet etc.
Nu, sisådär 2 1/2 vecka efter kastrationen, känner jag att jag kan berätta lite mer om hur kastreringen eventuellt kan påverka hanen i en hanflock.
Den ena kastrerade hanen flyttade till ett nytt hem bara 1 1/2 vecka efter kastreringen, där han ska få vara med en hona. Strax innan han flyttade kunde jag dock konstatera att han blivit lugnare och mindre aggressiv i sitt förhållningssätt till andra hanar. Han bodde innan flytten själv i en bur pga att han ständigt muckade bråk med de andra hanarna och piskade med svansen så fort han såg en annan hane. Ca 1 1/2 vecka efter kastreringen provade jag att låta honom få träffa ett av sina gamla mobboffer på neutral mark. Istället för att piska med svansen och ge sig på honom som han gjort tidigare gick han fram och luktade på honom fredligt och sprang sedan och gömde sig. Nu var situationen den omvända, det gamla mobboffret försökte ge sig på honom ( förmodligen för att ge tillbaka för gammal ost
)och jag fick sära på dem.
Den andra kastrerade hanen lät jag fortsätta bo i buren med de tre andra hanmössen som han trakasserade och jagade med jämna mellanrum, lämnade burdörren öppen så att de andra mössen hade möjlighet att komma ifrån honom och springa ett varv i badkaret (där buren står) när de blev för trackade. En av de andra okastrerade hanarna har jag nu behövt flytta till en egen bur pga att han blev för aggressiv emot de andra hanmössen. Den kastrerade hanmusen har nu ca 2 1/2 vecka efter kastreringen iaf chillat ned totalt och är nu bästa kompis med de två kvarvarande mössen i buren, precis som han var innan han blev könsmogen. Tilläggas bör att de två mössen han bor ihop med och kommer överrens med nu är totalt fredliga och oagressiva gentemot de andra hanmössen jag har, också de fertila. Han har fått träffa de två andra hanmössen jag har som bor själva pga av att de ej går ihop med andra hanmöss, och dessa möss har då försökt ge sig på honom, hans reaktion har då varit att springa iväg istället för att piska med svansen och slåss som han gjort tidigare i sådana situationer.
Min totalt ovetenskapliga slutsats baserad på de här två fallstudierna är alltså 1, Kastraterna blev helt kvitt sitt forna aggressiva beteende gentemot andra hanmöss iom kastreringen 2, De luktar och är ju fortfarande hanmöss, om än mindre, efter kastreringen, så hanmöss som ej tolererar andra hanmöss tolererar inte heller kastrerade sådana.

Jätteintressant! :)
Tror du inte att det kan vara så att de hanar som nu ger sig på kastraterna gör så för att de just är kastrater. Vad jag vet hamnar kastrerade hanar av de flesta djurslag lägre i rang efter en kastrering.
Men vad underbart att det funkar med de lugnare hanarna! :)
Hmm…kan säkert vara så att de fått lägre hanmus-status nu när bollarna är choppade, fast de två hanar som gett sig på dem är å andra sidan aggressiv gentemot samtliga hanar, även de fertila, så det är svårt att säga…jag får väl fråga dem helt enkelt varför dem varit så taskiga emot kastraterna för och be dem specificiera mobbningssyftet :-)…

Fast min Vidar som är en kastrerad hane (förvisso hund då) anser inte att han är en liten skit som ska backa för andra hanar. Men har anser sig knappast vara "ranghög" utan snarare ha rätt att ta de resurser han vill ha!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Skulle det kunna vara så att kastrerade hanar inte tycker att det känns lika viktigt att bråka om rangordning? Om nu hormonerna inte finns där så kanske inte viljan finns heller, när det gäller bråk för bråkets skull? (Det kanske fortfarande kan vara värt att bråka om en matbit, dom hormonerna finns ju kvar som motivator)
(#14) Nej, min kastrerade katt Cassis är inte heller den som backar undan i första taget. Eller min kastrerade honkatt. De är båda väldigt dominanta och när jag exempelvis tar med dem till mina föräldrars hus och deras 9 kissar med jämna mellanrum, så är det de som försöker ta över huset, sätta mina föräldrars stackars katter på plats i deras eget hem.
Steget är dock väldigt långt ifrån hur möss beter sig till hur andra arter exempelvis katt eller människa beter sig vid en given situation. Vill också förtydliga att min slutsats som sagt var totalt, fruktansvärt ovetenskaplig, de beteendeförändringar jag märkt hos de här 2 hanmössen behöver absolut inte ens vara typiska på ngt sätt för hur mushanar reagerar beteendemässigt på en kastration. det finns ingenting som sägter att mina två kastrater skulle vara representativa för mushanar i allmänhet som population. Det enda jag kan uttala mig om är just mina två möss.
Fast det vore intressant förstås att höra om det kanske finns ngn mer härinne som också kastrerat en mushane, och hur då detta eventuellt påverkade dennes relation till andra hanar?

Precis. Det här är ju ett otroligt obeprövat område. Så självklart blir det en massa spekulationer. Man skulle ju kunna höra lite på råttor.iFokus också hur det brukar vara med överdominanta hanar som kastrerats. Eftersom möss och råttor ligger väldigt nära varann rent artmässigt. Fast den stora skillnaden där är ju att råtthanar normalt kan leva tillsammans. Sedan tycker jag att man ser mer flocktendenser och status bland råttor till skillnad från möss.
I alla fall så vet jag en råttflock där en överdominant råtthane kastrerats men fortfarande är flockledare. Dock en lugn sådan! Så vi kan säkert stryka teorin om att kastrering sänker statusen. Fast inte säkert!

det torde ju minska testosteronet, och om man varit "cool" pga det, så blir man nog låg. Fast då har det snarare varit så att den hanen har de passat sig för, då han varit testosteron-stinn och kanske huggit och härjat utan anledning. Då låter de flesta honom göra som han vill.
Har dock hanen varit en lugn och trygg fadersfigur, så kommer han väl att fotrtsätta med det.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Just det. Det har du rätt i..
Vad som är viktigt med kastrering av mushanar är att veterinären VET hur de är skapade. Mushanar har nämligen en speciell pung som gör det svårt att operera!
I Stockholm har jag kollat upp några som kan utföra kastrering
- Jannis Lundgren, 510 kr/mus, över 10 st=4000 kr
- Roslagstull, 650 kr/mus
- Binnermark, Hagsätra, 500 kr (kan ge mängdrabatt)
Fyll gärna på listan!!!
Oj, jag hade ingen aning om att Jannis kastrerar möss. Det är ju värt att fundera på då kanske.
/Anneli
Han har kastrerat många!!!
Finns det någon "åldersgräns" på kastrering? Kan tänka mig att det kanske är större risk ju äldre musen är?
/Anneli