Mus iFokus

Mus

Etikettermatutfodring
Läst 2780 ggr
TacoBelle
0

Dagens musmiddag?

Jag är nyfiken på vad era möss får för mat förrutom torrfodret. Så vad fick dina möss för middag idag?

Denna tråden kan fyllas på dag efter dag, så får man tips på mat som mössen gillar.

TacoBelle
0

Idag fick mina möss kycklingkorv, potatis, majs, ärtor, paprika och morotspuré.

Candydoll
0

Idag, fisk, ris, majs och sallad. :)

fijja
0

Här serverades det köttfärs!

mandymoo
0

Här blev det lite pasta och fisk.

Grodan
0

ärtor och linser ska de få

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ThereseW
0

här har vi ätit matvete, och linsröra med lite olika grönsaker i (ärter, morötter, blomkål m.m.)

cosmonita
0

ärt-, majs- och paprikablandning. Den vanligaste middagen på färskfoder för mina möss.

TacoBelle
0

ThereseW Vad är matvete?

ThereseW
0

#8 öhm.. Matvete är vete där endast en liten del av det yttre skalet har tagit borts medan den nyttiga grodden finns kvar. (Används istället för ris, paste, etc.)

amaira
0

Dagens mus-Rätt här är smakprov av köttfärslåda med kål, men framför allt kokt korngryn och ärtor.

Igår serverades det laxröra med rotfrukter.

Men det är inte varje dag som de får "varmrätt", så "duktig" är jag inte. Ärtor och majs får de ofta, avocado ibland, en bit kyckling eller en bit kött nån gång ibland. Blodpudding brukar gå hem. Lite grönt gräs emellanåt, och maskrosblommor är mumma. Ibland blir det mannagrynsgröt - wow gott, och ibland välling på havremust.

Särskilt de som har ungar kräver mer än bara sina gamla frön och nötter och säd. Då "talar de om" att de "vill ha", "tigger" liksom, om de inte får. Och äter utan krus så fort de får.

Noa-Nisse
0

Här ska det serveras krossade linfrö med lax och lite ris.

Medarbetare på Hundar.ifokus

TacoBelle
0

Dagens musmiddag här blir fullkornsmakaroner, ricottasås och gurka.

TacoBelle
0

Idag onsdag serveras mina möss ris, grönsaksblandning, banan och en oliv.

mandymoo
0

Här vart det avocado, gurka, sallad, paprika o räka.
Urplockat från vår kvällssallad

ThereseW
0

Onsdags-middagen består av äpple, kokt ägg & gröt.

fijja
0

I dag ska ja prova om min musflock vill ha räka me skal på.. läste nånstans att d är jättenyttigt (särkilt för dräktiga råttor) (möss?) Dom andra mössen som är bara två och en i sin bur kanske d blir lite mycke me en hel…

Muszimba
0

Dagens middag består av gurka, sallad, majs och ärtor utöver pellets. Till frukost vart det lite tugga på min macka med ost och gurka(utan smör).

Noa-Nisse
0

Nu idag har jag gett ljummen välling, ärta och en liten bit ost!

Noa-Nisse
0

En fråga bara: Ger ni era möss sådan här "tillläggsmat" varje dag eller?

Candydoll
0

Jag ger mina möss färskmat varje dag.

Muszimba
0

Alla möss SKA ha färsk mat varje dag, likaså andra gnagare oxå. Det är precis som om vi människor skulle äta äckligt möglig och torra grönsaker, vill någon ha det? Tror inte det.

Noa-Nisse
0

okej, för jag ger typ varannan dag. men får väl börja med varje dag då!!

Grisknorr
0

Igår gav jag mössen en liten röra med linser, sallad, paprika och ost

Candydoll
0

idag ska dom få, lax, paprika, gurka och pasta.

Noa-Nisse
0

Då får han ha morotsbit och en bit gurka.

Noa-Nisse
0

Kanske en liten bit ostkaka också!

TacoBelle
0

Här serveras idag fisk, potatis, dillsås, ärtor och majs i en härlig gegga. Det är mumma tycker mössen.

ThereseW
0

Här bjuds det på nötfärs & vitkål

mandymoo
0

Jordgubbar - och så fort har nog inget försvunnit Räcka ut tungan

shw
0

idag blev det potatis och små bitar sill och jordgubbar till efterrätt :)

manda
0

Idag fick dom fisk, potatis och en liten bit banan :)

Muszimba
0

Igår blev det gurka, squash, sallad och jordgubbar till middag.

fijja
0

GladI går blev det fullkornspasta och vindruvor.

shw
0

en kräftsjärt till embla och lite lax till tethis blev det :)

cosmonita
0

Mina möss fick kokta gröna linser och fullkornspasta igår.

TacoBelle
0

Här blev det ris och tonfisk med sallad och dillsås. Jag har dille på dillsås just nu, det är så gott! Glad

Grodan
0

Jag ger inte mina djur färskmat varje dag. Och inte heller ger jag dem mjölig äcklig mat, jag ger dem förstklassigt torrfoder. Det finns ingen regel att de MÅSTE eller SKA ha färskmat varje dag!

Nu kommer mina möss och råttor inte få någon blötmat på 3 veckor för jag behandlar dem med antibiotika i dricksvattnet (får de färskmat under behandlingen kommer de inte att dricka vattnet då det inte smakar så gott!)

Just nu är torrfoderblandningen mycket innehållsrik. Den består av

• ca 12 delar valsad havre, korn och vete (från bonde)
  • 1 del rågrut knäcke brytet i sina fyrkanter
  • 1 del valsade ärtor (lösvikt på hästaffär)
  • 1 del osockrade majsflingor
  • 1 del skalad solrosfrö (Risenta)
  • 1 del skalad pumpafrö (Kung Markatta)
  • 1 del linfrö (Risenta)
  • 1 del vetegroddar (Risenta)
  • 1 del hel bovete (Risenta)
  • ½ del oskalad sesamfrö (Risenta)
  • ½ del Quinoa (Kung Markatta)
  • ½ del hirs (Risenta)
  • ½ del russin (Sun Maid)
  • ½ del osockrade torkade äppelbitar, jordgubbar och hallon
  • ½ del hackad mandel & valnöt
  • 1 del torr hund- och kattmat (provpåsar från zoo)
  • ½ del knabbel (morsan)

Muszimba
0

Dagens middag bestod av gurka, squash, ärtror, majs, jordgubbar och grillat kött(utan krydda).

ThereseW
0

Jag tror inte heller att det finns ett behov att få färskmat dagligen, det gäller att man har ett bra basfoder dock. En bra torrfoderblandning är SÅ mycket näringsrikare än t.ex. makaroner & grönsaker :P

Men, jag ger mina färskmat nästan varje dag iallafall, mest för att jag tycker att det nog är "roligt" för dem med lite omväxling. Dock ger jag inte så stor mängd då jag vill att de verkligen ska få i sig nyttigheterna i basfodret. Sen ger jag också endast i undantagsfall sånt som är mindre näringsrikt.

Elyria
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När vår familjs musmatte ger mössen "färsk" mat (1-2 gånger i veckan) plockar hon fram en rund bricka och nio små namnade matskålar (äggkoppar från Ikea). Alla möss får varsin skål även om de har burkompisar.

I går fick mössen kokt ris, gurka, tomat, svarta bönor, äpple och lite bröd.

Noa-Nisse
0

naaw,, hehe vad gullig bricka med namnen på !!! heheGlad

ThereseW
0

Idag står räkor på menyn, för alla, vare sig man är mus, människa, råtta eller hund. Lika uppskattat av alla också Glad (Dock skulle människan föredra att någon annan skalade dem åt henne först :P)

cosmonita
0

Fast jag ger räkorna med skal både till råtta och hund. Så man behöver inte skala ihjäl sig Glad

ThereseW
0

Jo, jag ger dem med skalet på. Men till mig själv vill jag gärna ha skalade räkor ;)

cosmonita
0

Jo, jag föredrar också skalade för min egen del…Räcka ut tungan

Candydoll
0

paprika, gruka, tomat, pasta och tonfisk ska dom få idag :)

Grisknorr
0

Pasta och ett hundkex per bur.. Jag läste någonstans att det är bra med hundkex, så jag testade idag för första gången och de verkar gilla det. Om det är någon som har en annan åsikt och säger att hundkex inte alls är bra så säg det så vet jag vad jag ska tro!

Noa-Nisse
0

Två makaroner och en liten bit av en köttbulle! middagen här hemma! till mus och männsika!

Muszimba
0

Dagens musmiddag bestod idag av gurka,squash och krispsallad utöverlite ost.

shw
0

varsin kräftskjärt :)

ThereseW
0

igår fick de ärter med fläsk, från en såndär "korv" man köper. Billigt, nyttigt och väldigt gott :)

Candydoll
0

paprika, fullkornspasta, lax och sallad fick dom idag.

Muszimba
0

Gurka, squash, ärter och majs i grönsaksskålen och ny, fräsh gnagarblandning + pellets i torrfoderskålen.

ThereseW
0

igår fick de bulgur. ingen favorit tror jag, men det gick ner.

Eira
0

Om jag har förstått det rätt så har möss inte samma behov som t.ex. råttor av att få färskmat varje dag?

Vi själva har ju en "liten" röd mus här hemma och skulle hon få färskmat varje dag tror jag att hon skulle gå upp alldeles för mycket i vikt för hennes eget bästa. ;)

Candydoll
1

Eira: har du bara EN hona?! är hon ensam?

TacoBelle
0

Mina möss får färskmat varje dag och är i perfekt kondition (ingen röding dock) Jag vet att mina möss mår bra av variationen i deras kost.

Idag fick mina fullkornsmakaroner, ägg, ärtor och majs.

fijja
0

Mina fick fiskbullar. Mina får med färskmat varje dag. Har en som är lite rund, men inget sjukligt. Bara lite extra former Skrattande Sen har ja ju en liten fawn flicka som man får se upp lite med, men än så länge är hon underbart slank och fin.

Jag påminner mina möss varje dag om att man ska motionera mycket. Flört

Muszimba
0

**Eira: Alla gnagare ska ha färska grönsaker varje dag, även möss. Det är inte alls beroende på färgen.
**

Om man bara har en mus, så är den nog lite ledsen om det är en liten mustjej. Hon behöver ha sällskap av en annan mushona.

fijja
0

I dag kommer det serveras kyckling med ris.

#56 & #59 Jag råkar oxå veta (nästan säker) att Eira har fler än en musdam. Men bara en av dem är röd å mullig ;) så den är inte ensam)

Eira
0

Nej nej, var inte oroliga - jag har flera möss!

Men alltså… för er som inte vet de möss som är röda tenderar att bli väldigt feta, så att därför måste man vara oerhört försiktig med vad man ger dem för mat. Jag har ju fått de här "instruktionerna" från min uppfödare Vattnadal… vill ju inte att musen ska bli sjuk av att hon blir för fet. Bifogar en bild på henne här så får ni se. Som det är nu så lever hon bara på en väldigt hälsosam kost.

Eira
0

Hm, syns bilden jag laddade upp nu? Jag är inte så hemma på det här forumet ännu…

Om det inte syns något har jag en bild på min sida också.

fijja
0

Jo den syns.. hehe!! vilken rultig sak… hehe!!

Min lilla tjockis har inga gener att skylla på.. hon är vit sö hon… hihi.

Noa-Nisse
0

Några groddar, äggbit och bröd med solrosfrö i hihihi!!! ägg går alltid hem här!

Noa-Nisse
0

Några groddar, äggbit och bröd med solrosfrö i hihihi!!! ägg går alltid hem här!

Eira
0

Här ser man skillnaden på Eld och en annan av våra möss, lilla Vind.

ThereseW
0

Igår fick de ärter & linser , samt en bit majskolv var, det är gottigottgott!

fijja
0

i dag blev d fullkornspasta, youghurt och fullkornsbröd.

Noa-Nisse
0

räkbit pasta och gurka.

Muszimba
0

Idag blev det gurka, squash och kidneybönor till middag.

Muszimba
0

Gurka, squash, majs och kidneybönor blev det idag utöver att jag bytte i torrfoderskålarna till ny gnagarblandning. De blir faktiskt inte tjocka av denna gnagarblandning utan håller sig i lagom trim.

Amin
0

hm…. *tänka* ngt ärt-liknande gryta, lite äpple och vindruvor och så lite knäckebröd för att hålla tänderna i trim Flört

ThereseW
0

Igår fick alla djuren varsitt kokt ägg med skal att jobba med :)

Amin
0

haha Glad *se det framför mig*

Candydoll
0

idag blev de en liten bit ost, gurka och ägg..

Muszimba
0

Idag fick mina tjejer gurka, squash, broccoli och vars en maskros som "grädde på moset". Alla 3 blev överlyckliga!!Skrattande

MoaL
0

Nu har mina möss och råttor fått middag, nästan samma mat. :)
Mössen fick en röra gjord på välling, majs, rågflingor, lite kaviar, gurka, linfröolja och cornflakes. (Jag tror att jag fick med allt.) :) Det råttorna också fick iblandat var vitlök, ett rått ägg och rucola + något annat slags sallat.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

fijja
0

i dag blir det röda linser å ägg.

Noa-Nisse
0

igår provade jag kokos men det var ingen höjdare.. han fick typ diare.. så det ska han inte få igen.. jag skulle gröpa ur skalet och göra det till ett fint sovställe. men när man borrar hålet så är det ju klart att den spricker och går itu!!!!

men idag blev det fullkornspasta med en bit gurka och en bit leverpastej!

Noa-Nisse
0

Idag gjorde jag en god och smarrig middag till honom: jag tog en liten bit pankaka som botten sedan lade jag lite salld, lite kalkonkött ( påläggstunt) en tunn ost skiva och sedan en bit pankaka ovanpå!!! det blir som en musburgare!!,, mycket uppskattat! slök nästan hela på en gång.. hahaha Skrattande

Muszimba
0

Till mina fixade jag gurka, squash, krispsallad, jordgubbar och lite påläggsskinka.

TacoBelle
0

Mina möss fick mannagrynsgröt igår och ingen av dom åt någonting! Konstigt, mannagrynsgröt som är så gott. Äter era möss det?

Grodan
0

kyckling och ärtor blir det till di sma jyren

Candydoll
0

Tacobelle: mina möss äter inte mannagrynsgröt heller….. fast dom kliver bara runt i de ^^,

Muszimba
0

Gurka, squash och kokt potatis blev det idag utöver lite knäckebröd.

Candydoll
0

sallad, paprika och köttbullar blev de idag.

Grodan
0

Mannagrynsgröt… vette fasiken om jag gett det till mössen. När jag gjorde mannagrynsgröt blev det sällan något över till djuren. Råttorna älskar det! Jag brukar ha i en klick smör i gröten vilket gjorde att det slank ner lite bättre… Sedan kom jag på att jag kunde ha i kakao o gaaaaad va gott… med bara socker på sen, som smääääääääääääälter… iiiiii

satans sockersug

Muszimba
0

Jag har tidigare gett mina möss mannagrynsgröt och de formligen älsskade det. All annan mat puttades undan av dem.

Russin-
0

jag ger mina möss en bit gurka morötter valsade ärtor och vanliga ärtor varje dag,dom får även andra grönsaker och frukter  jag lägger dom i ett glas med varmt vatten, nu ska dom få ägg och lite äggskal, lite senare ikväll ska dom få potatis med kött Glad

kan mössen äta rå köttfärs?

kan dom äta banan, tomat, vindruvor och sånt?

Musan
0

vattenmelon till efterrätt…Skrattande

Noa-Nisse
0

Jag gav Nisse  Äpple-gurka!!   hihih det finns ett stålle i Kåseberga i skåne där dom säljer det.. mamma frågade vad det smakade som! hon sa att det smakade somm ett mellanting! när hos kom hem så smakade jag den.. hm, den var inte jätte god.. väldigt vattnig.. och den var helt gul! citrongul.. så jag tänkte att den lilla musen kanske skulle gilla det!! och gissa om han gillade det!!!! han åt upp eca en msk på direkten!! han blev helt spänd i magen!! så nästa gång ska jag nog inte ge i så stor mängd!! (fattade inte vad jag tänkte på) men konstigt nog så bajsade han inte löst eller någon form av diarre!!

TacoBelle
0

Nu tycker jag det är dags att återuppliva dagens musmiddagstråd! Jag är ju så otroligt nyfiken på vad möss får till middag.

Mina möss fick idag tortillia fylld med färs och morötter, och så grön sallad till det. Mums!

lothus1
0

Jag undrar bara om man verkligen ska ge möss människomat så ofta? Typ varje dag….

Det gör inte jag. Jag ger dem "godis" ibland. Gör jag fel då *ängslignu*

mandymoo
0

lothus1 - nej du gör inte fel…. om mössen får en bra allsidig basmat så går det bra att både ge lite annan mat varje dag eller någon gång i veckan… precis som du själv känner för o vill ha det.

Här är det lite olika beroende på vad vi äter *ler* kan bli 4 dagar på rad o sen inget på lika många dagar….

lothus1
0

Okej, det låter bra =o)

Thanks!

TacoBelle
0

Idag fick mössen couscous, fisk, avokado och tomat.

soffiz
0

Nästa gång vi äter couscous ska Jasper få couscous blanding med tomat, gurka, avokado mm.

Grodan
0

åh, vad hungrig jag blir nu

TacoBelle
0

Idag fick mina möss havregrynsgröt, majs och ärtor.

soffiz
0

Idag blev det bara köttfärssås (inte så mkt sås xD) med lite ost på. Flört

Sushifish
0

Idag fick dem köttfärssås och två bitar katt torrfoder.

TacoBelle
0

Mina fick sojakorv, potatis och ärtor.

Pehpsii
0

älsklingsmaten: majs och sallad och lite fågelfrön (=

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

TacoBelle
0

Idag blev det havregrynsgröt och ärtor, en utsökt kombination!

Highlandertess
0

Vad bra det här var! Fick en massa tips nu på mat som jag aldrig testat att ge mina :-) Var köper ni er mat?

Mvh Tess

mandymoo
0

Idag vart det lite grönsaker, vi wookade våra o mössen fick sina råa *ler* tror dom gillar dom råa bättre än wookade.

mandymoo
0

Idag ska dom få pannkakor *ler* vet att dom älskar det .. o det var "beställt" till lunch

[Inana]
0

Titta vilken rolig tråd jag hittade! :) Den gillade jag, varför var det så länge sen någon skrev?

Idag serveras, köttfärsröra med potatismos, i den finns det bland annats ost och ärtor, mumma :P

TacoBelle
0

Ja jag gillar också middagstråden!

Idah får mina möss broccoli, bönor, pasta och ärtor.

Musmaster
0

Jag ger Ludde Pasta,Gurka,Minimajs och lite Pannkaka (hans favvokäk). All mat ska ju vara i måttliga mängder.Glad

TacoBelle
0

Med en engelsk musdam i huset är det roligt att laga middag till mössen. Det äts nämligen rejält av det som bjuds på.

Idag blir det lax, couscous och ärtor till damerna.

Ellinor_ludde
0

idag serverades räkor,soltårkade tomater,lite bröd,sallad,gurka,fullkornsknäcke, & deras favvo
ost :)

P.S Sveas musungar kom idag, läs tråden UNGARNA HAR KOMMIT!

UlrikaD
0

Jag smiter in här ibland från iller.ifokus och jag måste säga att era möss får bättre middagar än vad jag får.Skrattande

GucciDior
0

Idag får mössen Köttbulle med gräddsås och en klick potatismos till middag.. Jag har aldrig testat denna maträtten på musarna innan, så vi får väl hoppas att det blir uppskattat! Men jag vet ätt dom är väldigt förtjusta i köttbullar annars iallafall..

Grodan
0

haha, rikki, jo, det är ju fasiken så ibland…

Pehpsii
0

fredagsmiddag: ärtor, kidneybönor och kikärtor och en bit potatis

[Inana]
0

jag var ute och stal färska sockerätrer av grannen, det var gott tyckte dom! :)

axilur
0

potatis, lax, lite ost, grönt och en jordgubbe.

/Anneli

TacoBelle
0

Idag fick mina halloumi, nypotatis och ärtor.

GucciDior
0

#119 Vad är Halloumi?

TacoBelle
0

#120 Det är en grekisk ost gjord av får- och getmjölk. Glad

GucciDior
0

#121 Aha! lite trög kanske.. :P

Terato
0

Mina har fått tonfisksallad idag. mums

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

reverse
0

Nori och lax idag. Det är det bästa som finns.

//Lina

Muszimba
0

Grönsaker och kokt Basmatiris har jag gett idag.

Fairytail
0

Idag fick mina lite barnmat och sallad.

Linn
0

Detta ver en mycket bra tråd. :) mina små småttingar älskar vattenmelon. :)

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Pehpsii
0

sallad, vinbär och äpple (snattat från mammas trädgård)

GucciDior
0

Mina möss brukar få lite rester.. Igår fick dom oxfilé och sparris. :) Idag vet jag inte riktigt vad dom ska få. Dom har bara fått lite sallad än så länge.

Linn
0

risgrynsgröt och lite gurka

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

axilur
0

kyckling och ris

/Anneli

Ladysoul
0

Morötter, ärtor, majs & skinka :)

Terato
0

Haha, mina har fått spenatsoppa idag. Det var faktiskt inget vidare populärt. Ska prova ge dem ren spenat nästa gång.

teratos.r8or.se

Anett Lindbom
0

Mina fick igår bebyspenat, ostbitar & lite råa mörötter.. Jag ska till affären snart  se om jag hittar ngt godis åt dom.

Kan man ge rå nötfärs till mössen? Min hund & mina katter brukar få det ibland & dom gillar det väldigt mycket.

Terato
0

Ja det har jag hört att man kan ge. Mycket näring stannar kvar när det är rått.

Men jag ger mina helst kokat. Det brukar bli i samband med att jag gör köttfärssoppa. Då får de i sig en massa andra nyttigheter med! :)

teratos.r8or.se

Muszimba
0

Rå färs, kassler, fläskfilé och annat kött kan man ge dem, men kyckling ska vara kokt/stekt pga samonella med mera.

Anett Lindbom
0

Åhh vad bra, då ska dom få lite gotta snart. Jag funderar på om jag ska ta och blanda ut lite nötfärs med äggula, det brukar jag göra till katterna och det uppskattas alltid..

Terato
0

Det blir nog populärt! :)

teratos.r8or.se

Pehpsii
0

putt åt erika

Bim
0

ååh.. fast jag inte har nå möss var det här en jätte interesant läsning! :D Jättekul!

*Puttar*

ostbiten
0

hilda, hermiina och hermanni fick idag äggkaka (torr) som jag hade köpt från djuraffären idag. sen fick de njuta utav sallad, zuccini och körsbärsananas.

GucciDior
0

Idag ska dom få gegga (sallad, hallon, blåbär, banan, morot, ärtor mm.) och en skål med sallad och ärtor. Sallad får dom varje dag, dom älskar det! Ärtor får dom några gånger i veckan, i början gillade dom ddet inte alls men nu tycker dom om det! (verkar det som, dom är iallafall borta på morgonen?!) :P

GucciDior
0

Gav dom nyss sin favoritmat: Köttbullar i gräddsås med potatismos, sallad och ärtor. Vet inte varför det är så populärt men det försvinner snabbt! Dom får ju sallad och ärtor varje dag typ.

Maten
Vet inte hur man förminskar bilderna så dom blir inte så jättebra när man lägger in dom på iFokus.

GucciDior
0

Mini nosar lite

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.