Gerbiler tillsammans med möss?
Hejsan.
Vilka små sötnosar funkar bra ihop med möss?
Asså, om de kan bo i samma bur.
Gerbiler?
Snälla.. Vill veta nu ;)

Jag vet någon som haft tammöss med zebramöss. Men det är inget jag skulle rekommendera - att ha olika i samma bur alltså.
Man ska ha dom som jag ser det i varsin bur och kan man inte ha flera burar så får man välja det djuret man helst vill ha.
Absolut inte! Jag tycker inte man ska hålla på och leka med att sätta ihop olika arter av gnagare. Det kan gå illa. Och även om det fungerat någon gång… Varför?
Gerbiler o möss är väldigt olika. De leker helt olika tex o har lite olika behov. Jag skulle inte ha dom tillsammans.
Håller med grodan: bäst att ha varje art för sig!
När jag var liten och hade möss hade vi ihop dem med 2 andra gerbiler när de blev gamlare och lite lugnare.
Men då hade de träffats varje dag i ca 1 år och de var jättefina tillsammans, men det är väldigt individuellt. Vi hade en stor bur så det blev inte bråk om den saken.
Måste bara berätta, när vi hade dom ihop fick mössen ungar en gång, hela musfamiljen+ gerbilerna hjälptes åt med ungarna:)
Läste i en bok utdrag från Jordbruksverket där det står att man inte får ha olika gnagare tillsammans (med undantag från marsvin med kanin).

okej, ville bara veta ^^,
#4 Jo, det finns ju undantag. Jag känner till flera fall då man haft råttor och möss tillsammans, men som sagt, jag skulle inte rekommendera det.
Rart att de samsades om ungarna. Låter ju som om både gerbilerna och mössen var extremt snälla och inte så revirhävdande!

OT men fungerar det inte att ha typ två olika dv. hamster arter ihop.. Har bara för mig det x)
# du får apsolut aldrig sätta i hop en gulldhamster med något annat djur eller ens av sin egen art, det slutar nästan altid med att någon dör. Ända gången som man kan sätta ihop två gulldhamstrar med varan är vid parning, fast inte ens då är det helt säkert…
och nej man ska inte sätta ihop andra hamsterarter med varan.. dom har olika beteende och oloka vanor, ivissa fall kan det gå bra men det rekomenderas apsolut inte…
#8 Guldhamster är solitära djur och ska gå själva. Dvärg hamstrar kan man ha i par men beror vad för art det är. Kineser är lite som guldisar men dessa kan jag ej så mkt om. Vintervita kan gå i par men det kan lika gärna bli att de ej går ihop. Sedan har vi Cambells kan jag ej om.. Robowski kan gå i par även i grupp.
Men du ska ALDRIG föra ihop t ex Vintervit/Kines Cambells/Vintervit *Se not* Robowski/Vinetrvit etc de trivs INTE med varandra.
Not: Vintervit/Cambells kan para sig med varandra ungarna blir hybrider.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Antagligen beror det beteendet på miljön de bor i. Mycket större konkurrens när det gäller mat etc..
Älskar mina stora små vänner..
#10, Hybrider - vad är det?
http://hem.passagen.se/kent.andersson/Hybrider.htm
Här står det om Hybrid..

#12, Korsningar mellan olika djurarter.
Okej. Hybrider mellan fiskar och rätt liknande arter borde ju vara lätt att "få till", men eftersom marsvin och kaniner Kan hållas tillsammans, skulle det kunna hända att en kanin får ungar med marsvinet? =O
Jag har vääääldigt svårt att tänka mig att de kan få ungar.

Men dom korsar ju lejon med tigrar tex, och hästar med åsnor, så dom lära ju vara hybrider, eller korsningar eller vad det kallas för??

hästar o åsnor är väldigt nära släkt, men inte så nära.. det blir ju antingen mulor eller mulåsnor och båda är infertila.. sen finns de ju liger(lejonhane o tigerhona) tigon (lejonhona o tigerhane) jaguon,lejuar,leopon o lejpard..då är hanarna infertila men honorna kan eventuellt få ungar.. de är hybrider..
men ska man verkligen hålla på o fiffla med sånt?? vaför inte ha varje djurart för sig??
Qui dormit, non peccat
#17, precis det tycker jag med. Fan, snart flyger väl möss med fågelvingar. :)

#18 möss med fågelvingar kallar jag för fladdermöss faktiskt
haha!! nee men ja förstår vad du menar=)
Qui dormit, non peccat

Men dah -.- Det var ju därför jag skrev "Dv. Hamster", Dv. är ju en solklar förkortning på Dvärg -.-

Jag har haft tammöss med natalmöss och en natalmus en en råtta.
golf.ifokus.se
#20 de enda 2 dvärg-arter som går tillsmmans, eller åtminstone kan para sig med varandra är vintervita och campbells. Men annars ska de hållas var för sig :o)
#10 Bra linjer med vintervita kan leva i stora grupper, inte bara par, bara buren är stor nog, hade flera generationer i en stor sängback en gång.
Djur av olika arter finns det ingen mening med att sätta ihop, anser jag.
#23 Jag vet har fött upp dvärg.. Hade 3 hanar som kunde bo ihop utan tjafs..