Mus iFokus

Mus

Etiketter: beteendehälsaskötsel
Läst 646 ggr
Tikkatikkatini
0

Skillnad mellan möss och råttor..?

Jag har undrat sen ett tag. Har man två mushanar så går dom inte ihop, eller ja, de slåss och bits å har sig har jag fått höra. Och jag har ju aldrig haft hanar själv förut. Har ju bara min Akilles nu som inte alls går att få hand tam. Ilsk liten sak!

Men nu till frågan. Varför går mushanar INTE ihop men råtthanar verkar gå perfekt ihop.
Visst, det är väl lite skillnad på dom två djuren i sig. Men de kommer väl ändå från samma släkte??

Hjälp mig att få någon klarhet tack..?

amaira
0

Det är stor skillnad på flera olika vis, mellan råttor ch möss. Jag har inga råttor, har aldrig haft, tänker inte ha (vilket inte betyder att jag inte tycker de är gulliga och fina husdjur! Kyss) Men jag vet inget om råttor, så hrä får andra svara.

Har dock för mig att det finns Artiklar om just det här.

Akilles, är han en mus? Ilskna mushanar är … ja, ingenting man ska ha, spara, och ABSOLUT inte avla på. De kan bitas, och det rejält. De är inte möss som mår bra, varken i fångenskap eller med människor, mitt råd är … "grymt", men obönhörligt. Skaffa sedan en mushane som älskar att vara keldjur, såna finns. Skrattande

Tikkatikkatini
0

Jag har heller aldrig haft råttor. Men min kompis hade två råtthanar. Samson och Pys. Dock så somnade Samson in förra veckan. =( Och de gick ju ihop.

Akilles ja, han är mushanen som Hillary fått sin kull med. Musungarna förösker jag göra så gott jag kan med att få handtama. Lite svårt när man släpper ner en å ska ta upp en ny å så kanske det blir samma. Hehe. Kan ju säga att han provocerar min katt. När hon ligger utanför burarna så brukar han klättra upp på gallret å typ göra anfall mot henne. Dock så är ju gallret ivägen för han. Men katten bryr sig inte, tittar lite halvt å ignorerar han sen.

Hmm, jaa, jag har funderat på det. Eller ja, det beror ju på hur man menar med grymt också. Själv skulle jag aldrig kunna ha ihjäl han själv. Så bra nerver har jag inte.

Grodan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det finns många mushanar som kan leva i grupp. Min största hangrupp är på 6 st. Det är pappa med 5 söner ur olika kullar. Jag kan ta ut pappan och låta honom träffa hona ett par veckor och sedan kan han flytta in med grabbsen igen. Unga söner är bara att sätta in - de accepteras utan problem.

Vad som däremot kan störa ordningen är lukt av främmande hane.

Sedan har jag inte testat att ta ut någon av sönerna och avla på dem och se om de sedan går in i gruppen igen - det återstår att se.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

amaira
0

Grodan, Vattnadal, och några fler uppfödare, har hanar som kan gå ihop, för att de är framavlade så.

Naturligt går vilda mushanar INTE ihop, (och flertalet tammushanar inte heller) medan vilda råtthanar fungerar ihop, vad jag förstått. Det ÄR skillnad, möss och råttor lever helt enkelt på olika vis.

Tikkatikkatini
0

Ahh.. =) Tack för svar.