Vill bli med mus!
Var i djuraffären och frågade hur gamla deras möss var, och de visste inte… ungefär 2 månader sa dem… de funkar jättebra som sällskap… Jaha? Jag vill ju veta exakt födelsedatum… jag vill inte bara ha möss som sällskap, jag vill ha dem som en familjemedlem, veta hur gammal den är så jag kan fira födelsedagar osv…
Någon med musungar i Kalmar-trakten? (Som håller koll på när de föddes osv). Det är flera år sedan jag hade möss sist nu, och jag saknar det.
golf.ifokus.se

Tusan att du inte bodde närmre Örebro!!
Då hade ju jag kunnat förse dig med möss. Har ju musungar som är födda den 20/5.. =/

Hade du bott i Bollnäs så finns det musungar här som får flytta hemifrån om några veckor..

Men jag bor ju i Nybro =/ Man kanske kan få hjälp av djurtransport.ifokus?
golf.ifokus.se

Jag har möss i överflöd som jag vill bli av med.. Du kan ju kika i ett annat inlägg.*underbara musungar till salu*
Där finns det bild på mina små älsklingar

Var ligger Karlskoga?
golf.ifokus.se
o vart ligger nybro?
karlskoga är i värmland

Kalmartrakten skrev jag ju i #0 
golf.ifokus.se

Jag kanske kan få skjuts till Kalmar åt några möss i sommar. En av mina bästa vänner åker ner med sina katter och hundar till Kalmar i juni eller om det var juli. Hon ska hälsa på föräldrar, ställa ut katt och ha sommarlov. Kanske kan jag övertala henne att ta med en transportbur…
Jag har bara en hona leverensklar just nu, med fler på gång!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Karlskoga ligger 4 mil från Örebro.
Och i Värmland då som grodan skrev.
Tyvärr så är det så att jag har tagit det svåra beslutet att lämna bort mina små gullungar till djuraffären. Mina bruna hanar ska de avla på. De andra KANSKE de skulle sätta ut i butiken. Med tanke på att de hade en sån fin brun färg. Och så har det varit några stycken inne och frågat efter albino. Bland annat nu idag när jag va där. Så där är det fyra albino tjejer som kommer få nya hem.
Som tack eller jaa, som komprensation fick jag en stor matpåse, pellets och en mushona. Som dock redan bitit mig. haha..!
Så det blev två nya honor hem hit. En skulle ju gå med Hillary och hennes unge. Gick inte så bra. Både Hillary och ungen hoppade rakt på Dandellion. Så det va tur att jag fick en Tussilago sen.
Sak ta lite bilde på dom..
#9 föddes inte dina den 20 maj Tikka`?

Joo, dom gjorde ju det.. Men djuraffären sa att det gick bra att skilja dem åt från mamman ändå.
Jag har aldrig haft musungar förut. Så jag vet inte hur länge de måste vara hos mamman. Så snälla skäll inte på mig om jag nu tydligen kanske lämnade bort ungarna för tidigt..
Men de åt ju liksom självständigt, drack vatten osv själva.. Då sa dom på djuraffären att då kan man skilja dem åt.

Jag hade ju inte ens planerat kullen. Fick en mus av fel sort på djuraffären. Jag försökte bli av med dem, men ingen nappade eller har nappat här eller på blocket.
Så då rådfrågade jag de på djuraffären hur gamla de måste va för att skiljas från mamman. Och hon sa att så fort de 'äter och dricker klarar de sig själva..
Tycker nog att man endå har ansvar för att se till djurens bästa även om kullen inte var planerad. Dom är ju bara lite över 2 veckor och det är ju inte så stort.

Okej, okej.. jag verkar ha gjort fel vad det gäller dessa små krabater. Det berytder iaf inte att jag är känslokall å inte bryr mig om dom.
Hon sa faktiskt att de kanske skulle komma ut i butiken. hanarna skulle de använda till avel för färgens skull.
Och albinosarna skulle till en tjej, dvs om de va honor hela högen.
Och resten av de bruna honorna skulle ev sättas ut.
Får väl hoppas att man inte blir hatad här nu bara för att jag tydligen gjort ett fel.
Två av mina kusiner jobbar där så jag har kommit dem som jobbar där väldigt nära. Så jag tror inte att de ljuger för mig.
Jag har inte sagt att du är känslokall heller men 2 veckor gamla bebisar är väldigt ungt för att skicka till en djurbutik.

Ja, men jag kan ju inte direkt åka tillbaka och konfiskera hem mina små bebbar nu heller.
Det gör ont i mig att veta att de inte är i sin bur hos Hillary. utan att jag bara har en liten tös där hos henne.
Jag vet att jag inte ska ha någon mer kull. För det är så förbannat svårt att bli av med dem.

Jag är spekulant på två stycken… kön spelar ingen roll, för det blir ändå aldrig det jag bestämmer mig för… skulle köpa två hanråttor förförra året… det slutade med att jag köpte 3 honor :P
golf.ifokus.se

Förresten, när min förssta mus fick ungar så sålde jag 2 till en kompis och behöll resten (6) själv, men senare när hon inte ville ha kvar dem så köpte jag tillbaka dem, så jag behöll alla ungar så att säga (mamman åt upp 3 ungar och dog =(, så fick lämna ungarna i djuraffären hos en surrogatmamma innan jag kunde ta hem dem igen) och när min råtthona fick ungar så funderade jag inte ens på att sälja dem, jag behöll alla (7) =) Skulle aldrig kunna sälja ett djur igen… därför jag har slutat "skaffa ungar" för de blir så många :P
golf.ifokus.se
Ojdå tikka, det var ju lite oturligt att du inte sökte lite fakta först…

Ja, det va nog lite dumt. Men jag litar på dom i djuraffären.

De i djuraffären bör ju i alla fall veta att man följer jordbruksverkets regler. Enligt L80 får möss tas från mamman tidigast vid 3 v. Detta är egentligen för tidigt, men de överlever i alla fall.
Jag brukar sortera kön vid 4-5 v, beroende av hur utvecklade de är.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Det var dumt och oansvarigt av mig. Hade verkligen inte dött av att ha mina små bebbar kvar. Men jag är glad för de två nya jag fick av dem.
Lilla tussilago som är brun i ansiktet och på baken är dock väldigt rädd och springig och vill inte upp i handen nästan. Och sen lilla Dandellion som just nu ligger och myser vid brösten på mig. Katten gjorde nåt jag aldrig trodde hon skulle göra eftersom hon aldrig brytt sig om mina möss förut. Hon hade tydligen dragit ut henne genom gallret. Hörde att det lät konstigt å att katten hade nåt i munnen. Min lilla tjej!!
Ingen skada skedd kropsligt med min lilla tös. Men hon är ganska chockad. Min lilla gummsa..
Tikkatikkatini. Utan att försöka prata "ont" om din djuraffär, har de utan tvivel väldigt lite kunskap om möss. Det är synd, för det är mössen som får betala för det. Och köparna… och nu har du en ny hona som bitit dig… Det blir två bitska möss, är det inte så?
Om sedan djuraffären väljer att dessutom avla vidare på dessa, är det verkligen galet. Temperament går i arv, och tammöss är någonting helt annat än bitiga smådjur som inte mår bra (för sådana djur mår inte bra med människor och i fångenskap, troligtvis inte vilda heller.) Dessa ska inte spridas som sällskapsdjur!!! (eller någonting annat heller för den delen)
Sedan skrev du (annan tråd) att du tyckte din hona såg sliten ut i ansiktet. Det tycker jag med. Ännu en orsak som visar att din djuraffär inte kan sköta möss…
Det tråkiga är, att det mesta djurplågeriet (nu menar jag inte dig utan allmänt) sker av okunskap, ofta i "välvilja".
Jag tycker att du har råkat väldigt illa ut! Så tråkigt, att du med ditt intresse för möss, råkar ut för detta: bitska springiga otama möss, och olika råd baserade på djup okunskap…
Ja, visst har du tagit bort dina musungar för tidigt. Minst 3 veckor ska de vara, annat är taskigt. Jo, de överlever troligtvis, möss är överlevnadskonstnärer. men de mår verkligen inte bra av det, och det påverkar även hur de blir som vuxna, både mentalt och fysiskt. Det är helt enkelt en dålig start i deras liv.
Du visste inte bättre. Nej, jag skäller inte på dig.
Du lär säkert av misstagen, och det är ändå ingen "katastrof". Ge inte upp! Med kunskapen kommer den verkliga glädjen och lyckan med tama, sällskapiga, snälla, glada, nyfikna, goa, söta, rara, bedårande, ljuvliga möss!!! ![]()
Jag är GLAD att du har hittat hit!! Tror att både du, dina möss, och ditt musintresse tjänar på det.
Kram från amaira 
Åh, Thessan_87. Förlåt att jag kidnappat din tråd! Det gick av bara farten, ibland tänker jag inte efter före…

Haha, nu kräver jag en mus i ersättning! 
golf.ifokus.se

Tack så jätte Amaira för tips och råden.
Det är så konstigt, för systern till den vilda musen som nu dessutom rymt två gånger under natten är helt olik den andra. Hon är helt lugn och underbar å jätte gos.
Inte för att va elak mot den nya men jag tänker åka tillbaka med henne till djuraffären och säga att hon inte är en trevlig och sällskaplig mus. Och att hon dessutom bitit mig så d började blöda.
Hillary fick jag inte från min djuraffär. Det va en kompis till mig som räddade henne från att bli ormmat. Så hon är nog köpt i nån djuraffär i Örebro eller något sånt. Där vet jag inte alls hur de sköter sina möss. Och vill nog inte veta heller för den delen.
Gosade lite med Hillary igår också.. =) Min lilla tappra modiga flicka.. =)
Klokt val att lämna tillbaka den som bits. Och tack för förklaringarna.
Härligt att den andra är så mysig!!
Thessan_87. Självklart! Men du måste tyvärr ta dig hit för att hämta den. 

Går jag nu så är jag framme… om… (med en gånghastighet på 7 km/h) ca 60 timmar.
golf.ifokus.se

Jaou.. hon åker tillbaka i lådan jag fick henne i. Hehe.. Jaa, min lilla underbaring!! Dandellion =)
Haha, då är det bara börja nu då Thessan_87. Glöm inte matsäck så du inte hungrar ihjäl på vägen.. =)
#29 Okej, sätter på kaffepannan om 59,5 timmar då. 

Jag kom inte iväg… jag började städa råttburen istället 
golf.ifokus.se

Hahaha.. Bra bra Thessan.. ;P
Jag har varit och bytt mus. Det konstiga va att hon släppte ner "min" mus bland de andra igen.. Helskumt.. Å sen så pratade vi musungar. Och JAG har gjort fel. hon sa att MINST 3 veckor. Men hon tyckte de såg större ut det va därför hon inte la märke till att jag sa att de bara va 20 dagar.
Så JAG har gjort fel fel fel. Och jag står för mitt fel. Men jag fick kika på bebbarna, och de verkade må bra iaf.

20 dagar är ju bara 1 dag ifrån 3 veckor =)
golf.ifokus.se

Ja men det är det ju! Så tekniskt sett så går det bra då =) Gud så skönt. Hur går det med burstädningen??

Buren är städad =) Nu väntar jag bara på att pappa ska komma hem så vi kan fortsätta bygga illerburen =)
[bilder
](http://therestess.bilddagboken.se/p/dayview.html?directlink=1&t=1213048801&id=220536834 "http://therestess.bilddagboken.se/p/dayview.html?directlink=1&t=1213048801&id=220536834")och så den halvfärdiga buren
golf.ifokus.se

#33 Antagligen skyllde hon på dig för att zoobutiken skulle slippa bli anmäld. Ännu ett exempel på att man inte ska lita på zoobutikernas råd(oftast). De flesta människor litar faktiskt på zoo:na. Hoppas det g¨r bra med dina möss i framtiden.
Thessan_87 : Kan du inte dyka upp på nästa utställning eller träff då? (om du inte lyckats hitta någon trevlig mus innnan dess, dvs) Det brukar vara skitskoj att klämma möss när vi alla träffas för då finns det liksom möss från olika uppfödare och kullar på samma plats och man har lååång tid på sig att bestämma sig för en liten parvel. :)
Älskar mina stora små vänner..

Blir det en utställning nära mig? :P Eller träff? Allt brukar vara så långt bort =/
golf.ifokus.se

I stockholm blir det i Augusti.
Älskar mina stora små vänner..
Sluta ha träffar när jag inte får ledigt.. Tror dessutom att jag är på smekmånad i augusti..beror på när ni tänkte ha…

Ja, det tar ju fortfarande 60 timmar att gå :P
golf.ifokus.se
men thessan om du får veta det nu kan du ju planera in gångvägen dit..Kanske kan du lifta med någon musmänniska som ska dit

Ahhh!! Utställning/träff. Skulle jag vilja åka på juh!! Fasiken att det är så långt till Stockholm från mig.. =/ Men men.. När i aug blir det då? Tyyp??

Thia, utställningen är den 24:e augusti i norra stockholm. Thessan_87, Var bor du då?

Yeeej, då jobbar jag inte…!!
Fast dock så hittar jag inte för fem öre i sthlm. Varit där två gånger och shoppat lite i stan bara.
Thessan, du kan väl kanske ta tåget till sthlm..??

Jag bor i Nybro… och för att åka tåg behöver man 400 spänn… sen behöver man 400 spänn för att ta sig hem också :P
golf.ifokus.se

Hmm.. europa direkt eller nåt??

Kust till kust och X2000
golf.ifokus.se

Hmm.. illa illa.. =/ Jag tar antingen bilen dit eller så tar jag tåget.. Beroende på om ja ska dit..

Från Kalmar går Silverlinjen, 280 kronor enkel väg till Stockholm.

Buss liksom :P Orka buss i flera timmar när man kan ta tåget på 4 =) Jag åkte till sthlm fram och tillbaka några ggr i sommras/höstas… det kostar lika mycket med flyg som tåg, och flyg går på 40 minuter :P
golf.ifokus.se

Bussen tar inte så lång tid tycker jag. Så fort jag ska ner till Öland tar jag bussen. Ca 5 timmar och 40 minuter är inte så dåligt för bussen då det är typ 40 mil Kalmar-Stockholm. Dessutom är bensträckartiden & matpausen inräknad i restiden på bussen som stannar endast 1 gång/rutt mellan Kalmar-Sthlm.

#52 Men du fortsätter väl längre än Kalmar då? På sommaren går iallafall Silverlinjen ända till Byxelkrok längst upp på Öland.
Lät lite som att du åker till Öland ofta där =) ?
golf.ifokus.se

Minst 2 ggr/år beroende på hur jag jobbar och bussarna funkar för mig. Åker till Färjestaden och Borgholm där jag har släkt.

Då kan ju du ta med några möss till mig ;) Om det nu är så att alla uppfödare finns i Sthlm och ingen enda här nere =/ Jag är i Köpingsvik och Borgholm hela sommaren. Har sommarstuga i Köpingsvik.
golf.ifokus.se

Vet inte när jag åker ner till Öland nästa gång. Har endast några veckors semester i år och ska till Italien under en del av semestern. Kanske i mitten av Juli eller sista helgen i Augusti åker jag. Men det är ju trevligare om du får välja mössen själv på plats den 24 Augusti då utställningen är.

Nu krisar det… blir galen av alla söta möss :P
golf.ifokus.se

Haha.. Jag är minus en mus just nu. Då jag verkligen INTE hittar henne inne på toaletten.. Hoppas hon kommer fram snart.. har ställt fram mat på olika ställen åt henne..

#58 Kolla under badkaret om du har ett =)
golf.ifokus.se

haha.. alla ställen kollade.. Hittade henne med hjälp av katten igen..
Skruttan började nosa och kika runt i badrumsskåpet. Men där har ja kollat tänkte jag. Så ja lyfte upp den där påsen där jag har bomullsbollar. DÄR I va hon. Tur att det är stort hål i den. Så hon fick luft. Men hon såg ändå lite medtagen ut.