Osötad torkad frukt
Går det att köpa torkad frukt eller måste man torka själv.? Hur går man till väga ifall man torka själv utan att det ska bli massa skit som fastnar på dom??
-Erika

Om du är säker på att torkad frukt i butiken inte är sötad så är det bara att handla..
Annars är det ganska enkelt att torka själv. Man ska tänka på att det inte ska vara fuktigt på den plats där man torkar och att det ska vara luftgenomströmning. Man kan lägga frukten på t.ex en plåt med tidningspapper under.
T.ex. kan man använda skåpet ovanför kylskåpet som torkningsplats. Dörren ska stå på glänt, mycket viktigt! Där far det ju inte runt så mycket damm osv heller så det är en ganska bra plats! :)
Älskar mina stora små vänner..
Okej.. i vårat skafferi har vi det ganska kyligt som om det drar.. Kanske man kan ha torkningen där inne? Vad gillar dom mest av i torkade frukter? Får nämligen hem mina musisar nu i början av veckan.. så jag skulle vilja lägga lite frukt på torkning!
Ungefär hur länge tar det innan en fruktbit har torkat klart? 
-Erika

Bara att prova sig fram! :) Så länge det inte är fuktigt, så..
Det är bara att känna på dem att de är torra. Och att du tänker på det sen när de torkat klart att de inte blir fuktiga igen. Kanske är smart att blanda direkt i torrfodret när det har torkat? Då borde det ju hålla sig torrt.
Typ två dagar tror jag det tog när jag provade. Fast mina var inte så himla förtjusta i det så det fick vara. Jag torkade äpplen. Nä men som sagt, bara att prova.
Det går ju typ att torka vilken frukt som helst va? Det dom inte äter lämnar dom ju kvar.. :)
Det finns ju en hälsokost sida inne på affärer där dom säljer hälsogodis eller nått.. Där finns ju även att köpa torkad banan och andra torkade frukter.. Mango eller nått har jag för mig att jag sett..
Är dessa osötade?
-Erika

Jag vet faktiskt inte.. Men torkad frukt är ju väldigt söt som den är oftast så.. Du kan ju alltid höra med leverantören.

Vi ger frukten färsk det vi råkar ha hemma. Mössen behöver väl inte c-vitamin varje dag som vi människor.

Men jag förstår fortfarande inte.. Drar inte frukten till sig en massa flugor när man torkar den?
Mvh Vinetta

Det kan den säkert göra. Fast flugor dras ju främst till frukt som ruttnar. Skär du upp i små bitar hinner de inte ruttna utan torkar istället.

Detta hittade jag på en sida som heter www.alternativ.nu/users/flygtyg/torkning.htm#frukt
_Torka frukt och bär
Frukt och bär som innehåller mycket socker ska vara sega och läderartade när de är färdigtorkade, det ska inte gå att trycka ut någon saft. Tänk också på att när man konservera produkter med mycket socker så är den höga sockerhalten i sig konserverande! Men torka hellre för hårt än att riskera att allt förstörs.
Frukten ska vara väl mogen men inte övermogen. Bananer, som är mycket energirika, blir godast när skalen är brunprickiga.
Skär frukten i tunna skivor och lägg ut på torkollorna.
Frukt med mycket socker, som väl mogna bananer, ska inte skäras i för tunna skivor då de lätt fastnar på underlaget.
Stora bär, som jordgubbar, skäres i fyra, fem skivor, inte för tunna.
Blöta bär, som exempelvis blåbär, bör helst rumstorkas några dygn före värme torkningen i låg temperatur. Det finns risk för att de "kokar" annars.
Låt gärna frukt och bär eftertorka i rumstemperatur, eller utomhus om det är torrt och varmt, någon dag efter värmetorkningen.
_
Låter nästan lättare att frysa in bär o ge dem upptinade… om man har frys det vill säga…

Äsch! Frukt innerhåller torkad som otorkad en stor del socker. Det som räddar näringsvärdet är i färsk frukt c-vitamin som människor behöver och "mjuka" kostfiber som både människor och möss behöver.
Den stora sockerandelen i frukt gör att när man torkar den så kan varken flugor eller bakterier äta den. Den blir för "osmotiskt" stark. Det gör att man inte behöver tillsätta konserveringsmedel eller kemikalier för att torkad frukt skall hålla sig. Därför är den torkade frukten som man kan köpa i affären sannolikt fri från konserveringsmedel - helt enkelt för att det är onödigt.
Tyvärr tål inte c-vitamin lagring särskilt bra överhuvudtaget. För möss, som kan producera själva, spelar det ingen roll. För människor gör det att torkad frukt bara är "halvnyttig" dvs fiberinnehållet kvar men c-vitamin borta.
Om man vill torka frukt och bär själv och har tillgång till ugn eller allra helst varmluftsugn så finns det goda bruksanvisningar. Men det blir knappast så mycket bättre slutprodukt än "fabrikstorkad".

Å, vad duktig du är TantSelma! Tack för massa matnyttig information!