Mus iFokus

Mus

Etiketter: beteendehälsaskötsel
Läst 814 ggr
Mymlan
0

Uppdaterar ang min hona

Var till Roslagstullsdjursjukhus, fick samma medicin som Amaria fick. Vi ska börja med bara medicinera henne, hon är färdig medicinerad 11/9 då ska jag kontakta dem igen och tala om hon är bättre eller ser likadan ut. Blir hon bättre då är det parasiter och då skriver de ut mera medicin åt mig så jag kan ta alla andra. Blir hon ej bättre då är det INTE nå parasiter hon har utan ngt annat och då skriver de antingen ut annan medicin eller så kommer jag in med henne.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Grodan
0

Vad bra att det löser sig!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ThereseW
0

Ja, så skönt.

Mymlan
0

Ja, men är ej över ån än. Vi får se den 11/9 hur det går. Men nå musbebisar säljer jag INTE förren jag vet.

amaira
0

Vad bra att du skriver och berättar! Kyss

Matsvin
0

Vilken medicin fick du till henne ? (För den som inte hänger med…)

/Matsvin.

amaira
0

#5 Är det samma medicin som jag fick, är det detta:

Medicinen heter Bimectin, och den verksamma substansen är Ivermectin (vilket är densamma i Ivomec). Eftersom mössen ska ha en sådan liten dos, är den utspädd - vilket de gjorde där, så jag fick med mig direkt. För att medicinen ska hålla i 20 dagar, är den utspädd med ett konserveringsmedel. Och ändå så måste jag ha den mörkt.

[Theriss]
0

Exakt samma finns i form av pasta receptfritt på Apoteket. Borde man inte då kunna använda det?

amaira
0

Många av de mediciner som ges till möss, är egentligen avsedda för andra djurslag, inklusive människor.

Problemet blir att veta styrka och dos till mus. Bimectin pasta används vad jag vet oralt (invärtes) till häst. Den medicinen jag fick användes utvärtes, på nackhuden.

Mymlan
0

Amaira det är samma som du fick men jag ska ge det i munnen på henne.

Grodan
0

Oki, då låter det som om det är exakt samma som Ivomec (och då kan vi vara lugna för att det tar bort även inre parasiter). Man kan ju ge det lite hur som. Att dutta i pälsen gör man för att de ska få i sig det när de putsar sig i pälsen. Detta för att det är för svårt att ge möss i munnen.

Mymlan
0

Jag frågade även Marianne ang sanering av buren det ska jag göra vid varje byte av bottenmatrial. Hon sa det räcker med grönsåpa o vatten men man kan oxå ta ren klorin men då måste buren stå torka länge för dra ur.

Ang få i medicin i munnen så visade de mig hur jag skulle göra. Ta tag i nackskinnet, håll fast, ta sprutan till munnen ge..

amaira
0

#10 Grodan: "Att dutta i pälsen gör man för att de ska få i sig det när de putsar sig i pälsen."

Detta jag fick ger jag i nackhuden, just för att de inte ska slicka i sig det. Det verkar genom huden, sa hon (vetrinär Gunnel Andersson).

Först blöter jag pälsen i nacken med lite vatten på en bomullstuss, så jag kan göra en "bena" så själva huden syns och jag kan sätta medicindroppen där, så inte medicinen stannar i pälsen, för där gör den ingen nytta.

Helst vill de nog behandla oralt, men eftersom jag har så många möss tyckte hon att det här var en bättre lösning.

Matsvin
0

Det där låt konstigt, att de INTE skall skicka i sig det - det är ju ivermectin och det är välkänt hur det fungerar, det tar ju tid innan koncentrationen är hög nog i kroppen för att få full effekt, och om det skall tas upp via huden så tar det ju bara ännu längre tid… Kolla Fass Vet!

Fast just den versionen kanske smakar hemskt illa?

/Matsvin.

mandymoo
0

Mymlan - hur går det? Ser du någon förbättring?

Mymlan
0

#14 ja, hon är inte röd längre runt nosen, det är vad jag kan se idag.

mandymoo
0

Så skönt - hoppas hoppas att det blir helt bra nu

Mymlan
0

#16 det hoppas jag oxå på. En chattvän anser det vara idiotiskt av mig lägga ner 1000:- i veterinärvård för en mus som kostar 20:- 80:-. Men jag skulle kunna lägga ner mer än så för mig har en mus ett värde, alla djur ska ha behandling. Skulle jag trots mitt avstånd från spindlar se en fågelspindel må dåligt hos ngn så skulle jag ta den och ge den vård. Men hela jag skulle skaka då jag ska ta i den. Men vård ska den ha.

Men i alla fall så om Marianne anser vid behandlingens slut att hon blivit 100% bra så ska de andra behandlas. Hon sa blir hon bättre så var det parasiter. Just nu verkar det gå åt rätt håll.

Mymlan
0

Nu ska hon ha dos nr 2 imorgon fredag. Men nu har hon backat så nu är det värre det ser ej bra ut alls. Röd runt nosen, sår på ena örat med svart kant runt. Borde hon inte bli bättre om det skulle vara skabbkvalster/parasiter då hon får medicin för det? Jag börjar misstänka det är något annat men vad? För hon ska väl ej behöva se ut som hon gör runt nosen. Vi kör dosen ut sista ska ges den 11/9.

Grodan
0

Det är jäkla tragiskt att det ska vara såhär… Vi måste få mycket mera hjälp av veterinärer! Och till vettigare pris!

Eller så får någon mustokig helt enkelt utbilda sig till veterinär!

mandymoo
0

#18 Men om hon ser värre ut nu - jag skulle nog ringa o prata med veterinären innan jag gav henne dos 2.
För nog tycker jag också att hon borde ha blivit bättre…

#19 Ja framför allt att det är till vettiga priser….

Ja har vi ingen som känner sig manad att bli veterinär?

Musan
0

#19 Kom igen Grodan! Det är bara att skicka in ansökan och flirta lite med CSN. Veterinär FASS finns på nätet! Lovar att jag och dottern hade åkt hela vägen till Stockholm med mössen om du var veterinär!

amaira
0

Ååhh så himla tråkigt Mymlan! Vill också säga att de möss som du ställde ut i petclass, inte hade tillstymmelse till något (i alla fall synligt) kvalsterangrepp (eller annat). Domare Marianne synade ju alla mössen mycket noga både i päls, hud och kondition, och hon är duktig, det såg jag nog FlörtKyss.

När en mus kostar mycket pengar, en mus, med vetrinär och så, ser jag det som att det inte enbart är "en mus" som kostar, utan att jag ju samtidigt får massor med lärdomar och erfarenheter på köpet!

Mymlan
0

Sitter och väntar nu på Roslagstull ska ringa upp mig. Kanske lite väl långsökt detta nu men kan detta vara ev problem med tänder de bakre? Kan hända hon ringer in antibiotika (men vet ej innan hon ringt).

#22 Jag visste de ej hade ngt då jag vart informerad de hade rymt under natten sedan hade de börjat bråka med varandra. Testade sätta ihop dem här hemma men det gick ej.

mandymoo
0

Mymlan jag hoppas att dom snart hör av sig så att du får prata och fråga med någon därifrån. Det brukar kännas så mycket skönare…

Mymlan
0

#24 Min veterinär var ej där idag utan hon kommer ringa på måndag men de sa jag ska ge henne den dos hon ska ha idag. Kan kanske vara parasiter med underliggande infektion, vad vet jag men tycker ändå ngn förbättring borde jag ju se.

Grodan
0

#21 nä, jag har inte sånt läshuvud, tyvärr… men jag kan gärna praktisera hos musvetten sen… hihi

Ja, Mymlan, vad ska jag säga. För mycket tjafs tycker jag. Man borde gjort ett hudskrap för länge länge sedan istället för denna gissningslek.

Mymlan
0

Veterinären ringde mig idag och hon ringer in en kortison salva. Hon sa att i o m hon ej blir bättre så är det Inte skabbkvalster. Hon sa även om man ska göra skrap prov på en mus så måste de ta så mkt så det blir ett sår på musen. Veterinären sa oxå ang även ge antibiotika att då vet vi ej vilken medicin som hjälpte och då vet vi ej vad det var. Därför detta prövandet fram. Vi ska prova salvan i 2 veckor blir det ej bättre under tiden så ska jag höra av mig.

mandymoo
0

Va bra att hon ringe idag.

Måste fråga - var inte det det första du provade? Kortisonsalva? Har ialla fall för mig att du hade någon form av salva till henne först eller minns jag fel.

Ang det här med skrapprov fick jag samma svar av mina veterinärer när jag var dit. Att dom helst inte tar det i första skedet. Just för att det ger sår.

Jobbigt när det blir så här.. att man får prova och prova olika skaer hela tiden… man känner sig så maktlös mot dom små liven (gäller både barn o djur - vet av erfarenhet) och sen när inte ens veterinär/läkare kan hjälpa direkt utan måste prova… då är maktlösheten ännu större.
Anundas dig inte.Och håller tummen för att hon snart ska slippa sina sår.

Muszimba
0

Håller alla fingrar för dig Mymlan. Allt för att det ska funka för dig och din lilla mushona.