Mus iFokus

Mus

Etiketter: beteendehälsaskötsel
Läst 269 ggr
Meeko
0

Vad kräver mest, råttor lr möss?

Jag har råttor, och har haft en mus en kortare period. Jag tyckte musen krävde mindre än råttorna, men vad tycker ni andra?

Blir så sugen att skaffa ett gäng mushonor nämligen, men undrar hur mycket jobb det innebär. *nyfiken*

Räcka ut tungan

cosmonita
0

Jag tycker att det är ungefär lika.

Båda arterna behöver stimulans, mänsklig kontakt (om man vill ha dem tama), sällskap av artfränder (förutom mushanar kanske då), daglig kontroll av hälsan, mat och ren bur.

mandymoo
0

Enda skillnaden som jag ser är utrymmet. Råttor kräver ju en större bur än möss. Vilket tar mer plats…. annars är det ju som cosmonita skriver.

Grodan
0

Jag håller med dig Meeko, råttor är väldigt krävande djur! Framför allt tror jag att det har att göra med att råttor inte trivs i bur riktigt lika mycket som möss. Varför vet jag inte, men jag tycker att man bortser från den stress råttor upplever av att vara instängda i bur vid avel. Själv är det något jag sedan flera år tar med i avelsplanering på både råttor och möss. Djur som inte trivs i fångenskap avlar jag inte vidare på.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

TacoBelle
0

Jag håller också med om att råttor är mer krävande än möss. Jag upplever mina råttor mer kontaktsökande än mössen. Råttorna vill vara hos en hela tiden och dom äter också väldigt mycket mer än möss.