Vad var hon för färg?
Jag är egentligen kattuppfödare och således inte så insatt i mus-färger. Jag drömmer om att starta en liiiiten musuppfödning i framtiden efter som jag haft mycket möss och älskar dem.
Jag hade en mus från en egen kull en gång som var så vacket att jag inte kunde sluta titta på henne. Jag beskriver henne med helt oproffessionella ord. Kanske ni vet vad för färg hon kan ha varit?
Gasolin var helt sämnt ljusgrå, nästan duvblå på ryggen och huvudet. Hon hade ganska kraftigt röd mage och röda kinder. Sedan var ögonen ljusröda. Åååå så snygg hon var!
Har tyvärr ingen bild på Gasolin 
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
.. låter som dove tan, men svårt att säga utan bild .. 
http://www.hiiret.fi/eng/breeding/varieties/index.html
gå in på saijten så hittar du nog färgen på din "gasoline"
Ååå! Tack! Hon var betydligt ljusare än dove tan, men såg exakt ut som silver tan! Otroligt vackert!
www.mytwiggs.com
Dove kan vara väldigt olika i sin nyans, från ganska mörk (önskas i standarden) till ganska ljus och svårare att skilja från silver. Ibland kan man behöva stamtavlan för att veta vilken som är vad - om man inte är extremt skicklig på att skilja färger, med hjälp av lite olika kriterier. Olika gener skapar lite olika nyanser i ögonfärg (både röda och svarta), och i pälsens svarta och röda/gula pigment.
Dove är en rödögd svart. Den kan få fin röd tanfärg.
Silver är en rödögd blå. Genen för blått bleker rött en smula, så en silvermus kan vara svår (omöjlig?) att få en riktig djup tanfärg på.
Visar en gammal bild på Najomi (champagne/tan) och Nemi (dove/tan), båda satin.
Najomi till vänster och Nemi uppe till höger.
Champagne är en rödögd chocolate.
Nemi har ny ägare sedan länge, och Najomi bor kvar hemma och är en otroligt trevlig och gullig mus. 
Gasolin var väldigt ljust grå och röd på magen, men hon hade fin djup röd tanfärg. Hon var mycket ljus och fin i färgen på de blågrå partierna. Jag vet hur störande det är när folk som inte kan något om färger sätter egna ord på färgerna, men jag gör mitt bästa.
www.mytwiggs.com
#4 Störande? Vaddå? Menar du att jag tycker du är störande? ![]()
Du ställde en fråga, jag försökte "hjälpa till" att komma fram till ett svar, och dela med mig av något intressant som jag kan lite om.![]()
# 5 Tack! Bra att du inte tycker det. skämms lite över att verka så okunnig bara för att jag inte kan några facktermer. Du vet säkert hur jag menar! Jättebra svar! Det tackar jag för!
www.mytwiggs.com
Skäms? Nämen herre gud
. Hur många kan "facktermer"??? Behöver man ens kunna dem?
Älska mössen, det är det viktiga här.
Kram.
# 7 Oh! Jag tror minsann att stämningen är lättare här än den är i kattvärlden! Skönt! Jag älskar verkligen mina möss!
(och mina katter förstås)
www.mytwiggs.com
![]()
Nu när jag har mina nya små möss så är jag så glad. Jag vet faktiskt inte vad det är för färger på dem heller… Jo.. Hitåt är förstås en odiskutabel albino, men vad för färg är Dittan? Cholkad?
www.mytwiggs.com

Hihi, ja, hon ser ut som choklad. Gosh vilka söta namn de har alltså! Och himla sött med bläsen och nackfläcken där! Jag tycker att den där ljusa, rödaktiga tonen på choklad är superfin.
Älskar mina stora små vänner..