Fråga till er uppfödare
Jag har en fråga till er som föder upp möss och verkligen jobbar för att få fram sunda, trevlig och fina möss. Jag undrar hur ni resonerar när era avkommor ska ha nya hem? Jag har ju turen att föda upp chinchillor som är såpass dyra att det inte precis lönar sig att ge dem till sin orm eller andra musätande individer. Men möss, som är så billiga, hur undviker man det? Jag hade varit livrädd att "mina" bebisar skulle hamna fel. Sen måste jag erkänna att jag är otroligt blödig när det gäller djur och anser att alla djur ska leva tills de dör utav ålderdom. Har tex illrar själv och tyvärr som iller-ägare måste jag säga att de får inte käka en endaste liten mus. Men som smådjursägare skulle jag aldrig klara av det. Och en följdfråga: Vad anser ni om att sälja aveldjur till någon som kommer att avla på "era" möss enbart för att ge deras avkommor som foder? Jag hade tyckt att det var ett otroligt slöseri på väluppfödda möss liksom. Tänker jag fel eller hur tänker ni?
Jag har aldrig ställts inför det problemet faktiskt. Det har busringt någon gång på annons, men sällan vill folk ha stamtavlemöss för 100 kr till annat än sällskap, avel och utställning.
Jag har sålt möss som avelsdjur till två zoobutiker, där jag vet att avkomman blir ormmat. Sedan har jag gett bort avlivade, frysta möss till ormmat. Dock inte en enda levande vad jag vet.

Nej, jag antar att det är mindre vanligt att man köper uppfödar-möss till mat men avkommorna? Jag hör gärna fler åsikter?
Det har i huvudsak varit hanar jag sålt till de två zoobutikerna. Varför jag valt just de två zoobutikerna är för att de har ett stort intresse av möss och inte enbart avlar till foder. Detta innebär att flera möss faktiskt säljs till sällskap och att ägarna kan få reda på att fadern har stamtavla. Dessutom brukar jag själv kunna hämta hem lite möss därifrån. För bara några veckor sedan köpte jag tillbaka en avelshane från den ena zoobutiken.
Jag vet inte om jag eg svarat på frågeställningen.
Jag som reptilägare skulle alrig betala mellan 70-100:-/st bara för att min orm skulle få mat, då går jag hellre till zoo butiken och köper för 26:-/st.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Då kvarstår ändå frågan: Tycker ni det är ok att sälja avelsdjur till någon som kommer att ha dem i konstant avel för att mata sina djur med avkommorna?
#5 Bara hanar. Osålda som jag inte har plats för själv.
#5 Har aldrig kommit i kontakt med "frågan", dvs sådana köpare. Så jag har aldrig behövt ta ett sådant beslut.
Men jag föder upp sällskapsdjur i första hand, det är liksom syftet med min (mycket småskaliga) avel. För att vara fullständigt ärlig, avlivar jag hellre en mus, än säljer till en "dålig" köpare, vars "kompetens som djurägare" jag tvivlar på.
Jag säljer inte för att "bli av" med möss, utan för att erbjuda människor ett par härliga vänner och sällskapsdjur.
Mitt svar blir nog nej … Inte för att jag anser det är "fel" att föda upp sin egen ormmat - om man är ansvarstagande och ser mössen som de djur de är, och inte bara "föda".
"Även slaktdjur är värda att få växa upp med kärlek" - vilket inkluderar att de får möjlighet att uttrycka sina naturliga behov. Detta var min devis när jag själv födde upp slaktdjur (kaniner, höns, kalkoner) och åt upp dem.
Faktiskt, jag vet inte vad jag ska svara. Det beror faktiskt helt och hållet på VEM och HUR den personen är som vill föda upp möss till ormmat, och hur denne hanterar och avlivar mössen.
Nej, jag vet inte. Jag kan inte svara. Beror på så mycket, individuellt, både mus och människa.
Men rent generellt så föder jag upp sällskapsmöss! Till folk, inte till ormar.
Sorry för ett virrigt svar som kanske inte ens var ett svar…

Jag är jätte-tacksam för alla svar.