Mus iFokus

Mus

Etiketter: beteendehälsaskötsel
Läst 393 ggr
soffiz
0

Måste alla möss leva tillsammans?

Hejsan!
Jag har nyss köpt en mushane. Han är helt fantastisk.
Men det finns tydligen en lag, lag 80 eller var det var att man möss måste leva tillsammans.
Jag undrar om man måste ha två? Jag vill ju inte att min mus ska dö av ensamhet av andra möss :(

lothus1
0

Hej Soffiz

Muspojkar kan leva som ensamdjur, men du måste ha tid för din mus. Ge den extra mycket uppmärksamhet och stimulans genom lek och sånt =o) Det gillar dom jättemycket =oP

Flickor ska inte leva ensamna. De måste ha artfränder annars mår de jättedåligt.

Lots of T.L.C ska de små underbara liven ha ;oP

soffiz
0

Ja, självklart är jag med min mus så ofta det går!
Några tips på lekar och sånt? :)
Vad menas med T.L.C?

mandymoo
0

Visst är den en lag… men den säger inte att man inte får… den säger att man bör… det är en ganska stor skillnad
Och sen säger den också att om det finns risk för att djuren skadar varandra så får man inte hålla dom tillsammans.

Så har du honmöss så bör man ha fler än en… däremot med tanke på att mushanar inte alltid är så snälla mot varandra så ska man heller inte utsätta som för att kunna skada varandra…

Sen ska man alltid göra det bästa för sina djur och sunt förnuft säger ju att har man djur som inte slåss så ska dom ha sällskap.. har man däremot djur som inte går så bra ihop så är det bättre att dom lever ensamma. 

kika på sidan 9 i den här länken där har du hela lagen:

http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/DFS_2005_8_L80.pdf

Jag tycker att det är jätte bra att uppfödare avlar på att försöka ha hanar tillsammans och det är många som har det. Men för att man ska ha störst chanse att det ska gå bra så ska man nog ta två kullbröder o ha dom tillsammans hela tiden.

soffiz
0

Jag kanske skulla ha köpt två istället? :(
Men nu är det försent för jag har bara en bur, 40x30 och så. Då får väl inte två plats?

mandymoo
0

Det minsta måttet man ska ha är 30x30 cm (o minst 20 cm högt) i en bur som är 30x30 så kan man enligt uträkningar på ytan per mus - ha 5 st möss. Men det är en liten yta att ha hela 5 st på….. Men om du har 40x30 så är det helt okey att ha 2 st på den ytan.

Men om man skaffar 2 hanar så ska man vara väl medveten om att dom kanske bor fredligt tillsammans hela livet - kanon. Dom jag leva tillsammans utan att bråka i 6 mån eller bara 2 veckor…  man vet inte o då ska man vara beredd att sära på dom och ha dom i varsin bur.

Grodan
0

Om du bara har en bur så kanske du gjorde rätt soffiz, för du måste alltid räkna med att hanar inte kan bo ihop och då sära på dem. Eftersom man måste förstå möss väldigt bra och alltid vara observant på minsta tecken till osämja rekommenderar jag inte alltid två hanar till nybörjare av möss.

För att kunna läsa hanarna ordentligt tycker jag att man ska ha ganska stor djurvana.

Din hane kommer inte att dö av ensamhet, men visst kommer han att vara ensam. Du får ersätta en artfrände på mest lämpliga sätt, genom att placera musen i ett rum där folk ofta är så att det händer saker omkring honom.

Om din hane är ung och det fanns flera kullbröder och du känner att du klarar av vad det innebär med två hanar tycker jag att du kan prova att köpa även en bror som kompis till din ensamma mushane.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
0
soffiz
0

Okej.
Men vad händer om de börjar bråka och jag måste sära på dem?
Jag har inte råd med en till bur :(

lothus1
0

Hejsan

T.L.C betyder tender loving care =o) Och du Soffiz, så länge din muspojke mår bra och får det han behöver av dig så gör det nog inget om han är ensam mus =o) Känn dig inte sterssad att skaffa en till.

Kramen!

soffiz
0

Okej. Tack så mycket för stödet hehe.
Han verkar faktiskt må bra och ha kul Glad
Kram

Grodan
0

Nu har lothus1 svarat så bra, men du svarar själv på alla dina frågor soffiz. Du kan inte ha en bur till! Då är det ju ytterst olämpligt att skaffa en hane till eftersom ju risken finns att de när de blir äldre inte vill eller kan bo ihop längre. Så du får vara nöjd med din muskille och inte oroa dig!

Jag har själv flera mushanar som bor ensamma (ibland boendes med hona, yngre eller äldre) pga att de eller deras bröder ville bo med dem. Sedan har jag visserligen även flera grupper med hanar boendes tillsammans

• bröder
  • bröder och halvbröder
  • obestläktade hanar i samma ålder
  • far och söner

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️