HJÄLP MUS SOM NYSER :(
HEJ alla glada..
Det är så att min lilla gus-gus är så känslig för lukt tror jag. Han rosslar då och då sen nyser han hela tiden!
Jag tog honom till vetrinär och fick penicilin men det gick inte över så då kom vi på att de säkert bur ströet som de fel på. Har bytt från spån till katt toalett till små flisor från björk och inget utav det funkar, han nyser för att tex björk ströt ja har luktar just träd. Han mår bäst utav att inget ha i buren men då kan ja inte ha honom i mitt rum för då nyser jag för fullt pga lukten som blir ganska sur efter ett dygn.
Vad ska jag göra? Gus gus mår annars väldigt bra han är lika nyfiken och äter o dricker som han ska…
Låter som mycoplasma.. Baytril och Vibramycin ska ges. Ta den till veterinären igen och säg det hjälpte ej.
Testat ha tidning i botten? Trycksvärtan är ej giftig idag som den var för 10, 20 år sedan.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Hej!
Sök lite i forumet på ordet "nyser". Det finns fler som har haft problem med detta och du kanske kan hitta mer information!
Sen tycker jag att du ska göra som Mymlan säger. Du kan även prova att byta veterinär.
Älskar mina stora små vänner..
Vilken antibiotika fick din mus, minns du vad den heter?
Vart bor du någonstans? I närheten av Stockholm eller Uppsala? (Frågar för att kunna hjälpa dig till en bra veterinär som är speciellt kunnig på möss.)
Under tiden du provar med spån och letar veterinär tycker jag du ska noga gå igenom utfodringen av Gus. Läs gärna Artiklar om mat (Mata musen rätt) samt trådar i kategorin Mat och utfodring. Färska grönsaker, rå fisk och rått kött är utomordentligt nyttigt till små halvklena varelser som behöver lite hjälp att stärka immunförsvaret.
Jag bor i södertälje. Har ringt men de så många som inte kan så mycket om just små möss. Sist jag tog honom till vetrinär så fick han inte antibiotika tror det var penicilin med banansmak allt eftersom han inte lät så mycket just då och han åt och drack som han skulle. Nu äter han som han skall och dricker även bra. Ringde bagarmossen i dag och även dem tyckte det var konstigt att han lekte åt o drack som han skulle men lät så konstigt.
Brukar ge honom knäckebröd som han tycker väldigt mycket om och vindruvor som han älskar, men han får även vanligt foder som innehåller det mesta nyttigheter som en mus behöver.
rått kött? ska man inte tillaga det då tycker de lät lite konstigt.
Han är inte så värst förstjust i just grönsaker tycker mer om mat som nötter osv.
Har även funderat på att ha honung i vattnet?
ååh blir tokig vet inte vad ja ska göra de verkar inte som om någon vet vad som är fel på honom.

I morgon bitti kan du ringa till Djurkliniken Roslagstull, de är experter på gnagare, fåglar och reptiler. Till och med Bagarmossen skickar folk dit med sina gnagare, fåglar och reptiler. Har du vällingpulver hemma, kan du göra en miniportion av det och ge i spruta ner i munnen.
Roslagstull är bättre på möss
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
#4 jo det var antibiotika - penicillin ges inte till möss och råttor
snälla kan du inte läsa lite om utfodring av möss, kanske är det enda du eg behöver göra - ge din mus bättre mat?
Artiklar:
Varför åt mina möss upp sin muskompis
Några trådar:
Att musen inte slutat rossla, nysa, låta efter antibiotikabehandling är INTE alls ovanligt. Eg är det ganska dumt att sätta in antibiotika bara utan att ha tagit reda på vilken bakterie som orsakar rosslet. Är det pasteurella exempelvis så är det sulfa som gäller.