Stress av andra hanar, matvägran?
Skulle ta ut Mistär för en liten fotosession men märkte att han var tunn, matt, kall och hade halvslutna ögon. Lite klämmande visade vätskebrist så jag försökte tvångsvattna men det gick inte alls. Trots att han var lite matt så hade han ändå en hel del krafter kvar till att slita sig ur mitt grepp :P
Jag satt honom i en liten petbox med bara mat och vatten, i hopp om att han skulle fatta själv att han faktiskt måste äta och dricka (samtidigt som jag kan ha extra bra koll på honom i en liten petbox här vid datorn). Och visst sjutton gör han det! Han äter för glatta livet, varvat med några slurkar vatten mellan matbitarna.
Innan jag tog ut honom ur buren klängde han omkring på gallret, på den sida som vetter mot Spotts bur. Jag har tänkt förut att han bara är väldigt aktiv, men det slog mig att det kanske handlar om att han är stressad över Spotts närvaro? Nu sitter han i petboxen på andra sidan rummet och det är inte förrän han kom så långt ifrån Spott som han gick med på att äta och dricka. Han ser redan mycket piggare ut.
Så, kort sagt - kan det vara närvaron till Spott (och de andra muspojkarna för den delen) som stressat honom så pass att han vägrat äta och dricka? Det har ju inte varit några problem förrän nu, och det är väl mest det som får mig att tveka lite på om det kan vara orsaken. Ska väl även nämnas att han och Spott är två av de möss som bodde ihop i den där annonsen det finns en tråd om, jag antar att deras dåvarande boende gjort honom mer lättstressad i andra hanars närvaro, och då framför allt Spott som det verkar..?
Nu får han hur som helst bo i lilla petboxen här vid datorn tills han repat sig tillräckligt för att jag ska vara säker på att han inte kommer dö av vätskebrist eller nåt… Sen får vi se, får väl ordna så han kan ha en bur här vid datorn på nåt sätt. Blir nog trevligt, han är väldigt kontaktsökande och blir finfint datorsällskap åt mig också :)
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Du kanske kan ha honom i hans ordinarie bur, men att den står på ett annat ställe i samma rum. Det kan nog var4a som du själv säger, att han blir stressad av de andras närvaro så där "vägg i vägg".
Mjä, hans vanliga bur blir väldigt osmidig vid datorn tack vare att den har "ben", eller hur man ska säga.
Har en större petbox i klorinbad nu iaf, så den ska han få sen när den är ren. Inte jättestor men tillräckligt medan han repar sig. Sen blir det nog till att fixa duna. Kanske byter så han får Albins duna eller nåt sånt, får se hur det blir :)
Han är mycket bättre redan iaf. Tog upp honom för en stund sen och kände lite och han är inte kall längre och skinnet drar sig tillbaka som det ska :D
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#2 Du kan ha en petflaska som är invirad i en handduk med varmt vatten i så kan han få välja ligga vid den eller ej, den hjälper till hålla värmen. Jag har ett litet terrarium där jag har en liten värmematta till som jag anv då en mus behöver kurera sig.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Någon petflaska har jag inte. Däremot bor han just nu vid datorskärmen så han får lite extra värme därifrån ^^
haha… vilken bra ideé… ska föreslå det nästa gång någon frågar vad de ska göra med sin kalla sjuka mus… lägg den nära dataskärmen… haha

Gulzebra. "…kan det vara närvaron till Spott (och de andra muspojkarna för den delen) som stressat honom så pass att han vägrat äta och dricka?
Det har ju inte varit några problem förrän nu, och det är väl mest det som får mig att tveka lite på om det kan vara orsaken."
Svar, ja, definitivt, visst kan det vara det. Därav min artikel om mushanar ihop!!
Man vet aldrig när de slutar gå bra ihop, det kan ske precis när som helst! Så om man har hanar ihop, behöver man hela tiden vara uppmärksam på det här som du beskriver.
Det är troligtvis inte heller "stress" som hindrat honom från maten, det kan vara ren mobbing!! (läs gärna min artikel) Dvs en eller alla de andra hanarna tillåter honom inte att äta!! För han ska bort! På ena eller andra viset… han är i fel revir.
Sånt kan vara svårt att se, det är inga slagsmål, bara "subtil mobbing".
Det ska väl kanske nämnas att han inte bor med de andra grabbarna ;) Jag har bara ensamma grabbar. Han har dock bott med Spott och en grabb till i sitt förra hem, vilket inte fungerade alls.

Det kan inte ha varit stopp i Vattenflaskan?
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Nope, han har skål ^^