Det här med musmat...
Det finns många trådar som handlar om musmat har jag sett, men har inte riktigt fått någon uppfattning om vad ni ger era små gnagare. Många av er verkar göra små geggor/smoothies, men jag förstår inte HUR ni gör de, och vad anävder ni för ingredienser? Mosar ni bara ihop något och lägger som en klick på en tallrik or what? haha.
Själv består mina möss matskål av:
Havre
Kornkross
Müsli (havregryn, hasselnötter, russin, flingor av ngt slag m.m)
Linfrön
Sesamfrön
Hirs
Solrosfrön
Grönsaker och frukt lite då och då…
Så, skriv gärna era möss basfoder, och vad och hur ni gör era geggor! :D
Jag ger mina först och främst ett torrfoder ungefär som ditt ovan. Sedan får de tillägg undefär varannan dag eller när de behöver. Tillägg är ofta geggor av varierande slag, men också grönsaker, frukt eller något gott (ibland något inte så nyttigt som t ex digestivekex
)
Geggor gör jag väl i stort sett tre olika sorter.
- kokt ris, linser, bönor el dyl som grund och blandar ner sånt jag har hemma typ fisk (mest lax o tonfisk), grönsaker, mosad avocado mm
- mixade råa ingredienser som kycklinghjärta, kyckliglever, blandfärs, broccoli, blomkål, spenat mm kan även göra mix på enbart frukt och bär
- grötblandningar, antingen gör jag gröt själv eller så tar jag färdiga grötpulver o blandar med vatten, brukar även tillsätta alger o nyttiga saker jag har hemma
NÅgra saker som jag ofta har hemma å blandar ner i geggor
- sojamjöl
- kikärtsmjöl
- majsmjöl
- rismjöl
- ESBILAC
- torkade alger, pulver (mortla!)
- ägg
- grekisk/turkisk youghurt
- örter
kommer inte på mer just nu
Keso, kan man ge det?
/Anneli
#2 jadå! möss älskar mjölkprodukter, mest smör faktiskt… jag har inte råkat ut för några problem med laktos på mina, men å andra sidan överdoserar jag sällan något
Måste det vara naturellt?
/Anneli
ja, om du menar naturell keso… keso kryddat e inte så bra… (har dålig koll på keso-utbudet idag, slutat med keso)

Våra får naturell keso episodvis när vi råkar ha i kylskåpet.

Vill slå ett slag för blodpudding, det är inte så många maträtter musingarna får järn ifrån annars. Blodpudding äter de gärna obehandlad, dvs lätthanterligt. Lever, njure, hjärta är nyttigt men för att våra möss skall få i sig det med glädje så behöver det blandas i gegga.
Ja, jag ger mina gnagare blodpudding emellanåt. För att det innehåller så himla mycket nyttigheter - värsta nyttogeggan…
*tuggar blodpudding, och läser här. hihi* 
Vi delar på blodpuddingen här, sonen, mössen och jag. Mums. 

Blodpudding brukar jag använda när jag ska träna med dem! :)
Älskar mina stora små vänner..

Blodpuddingen, ger ni det som det är i små bitar då eller mosar ni ihop det på något sätt?
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Jag ger det rått i små bitar.

Tack för svaret Grodan.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars