Jag vill köpa mus/möss!
Åhh vad jobbigt! På tisdag far jag ned till Örebro och på onsdag far jag till Turkiet. Då hade jag i tankarna att när jag nu ändå far ned så kan jag köpa någon mus, men vad sjutton, i Örebro!? Alla verkar ju bara finnas i Sockholm, och jag tror inte att jag och min pojkvän har sådär överväldigande mycket tid till att svänga oss in dit och springa och titta på möss. *suck* Jag menar, jag har ju skola också, plus att vi åker hem i lastbil. Åhhhhh vad typiskt! Jag som ALDRIG brukar åka ned, och nu när jag gör det så har jag inte tid. *suck igen*
Jag har ju tre möss, men jag har faktiskt tyvärr funderat på att låta dem somna in. De är alla tre så fruktansvärt lättstressade och skrämda av sig. Ludvig som var så lugn, har fått Rasmus' (han som dog) lynne och blivit livrädd och har öronen bakåtstrukna nästan hela tiden. Han sitter knappt still en endaste sekund och han flyr så fort jag närmar mig med handen. Athena är den enda som kan tänkas lukta på mina fingrar, men vill jag ta upp henne så kutar hon och gömmer sig på ett litet kick. Hennes syster Freja ser jag väl en sisådär en gång i vecka max, om jag nu inte tar ut henne med tvång vill säga. De trivs inte alls i människors sällskap, och inte vill jag låta dem sitta i sina burar varenda dag i hela sitt liv bara för att slippa utsätta dem för stress. :(
*mummel, mummel* Vad ska jag göra? Jag som så gärna för en gångs skull vill köpa ett djur som är stabilt och säkert uppfödd hos en seriös uppfödare, och som jag VET är ett djur som inte kommer att fly för minsta lilla och bara gömma sig hela tiden. Någon som vet en uppfödare i Örebro eller någon uppfödare som kanske kan ta sig dit?
Annars får jag väl försöka någon gång när jag far ned igen, vilket väl är en sisådär max en gång per år, om ens det. Till min chock så blir det här andra gången i år som jag kommer mig ned till södra Sverige, det är inte dåligt det. :P
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Hmm.. Förresten, vi kanske landar i Stockholm? *hoppas* Jag ska fråga Kim. :) Vet ni då någon jag kan kontakta angående möss? Någon som vill sälja på så kort varsel?
Mvh,
Moa
Någon som bor vid Arlanda? LOL
Tyvärr så landar flyget i Örebro också.. :/ Nåväl, vet du Grodan någon musuppfödare i närheten av Örebro?
Sedan, vad tycker du angående mina möss? Du minns kanske att jag sa att Ludvig var så lugn och go? Nåväl, det är han inte nu längre, han har blivit som förbytt. :( Och Freja har ju alltid varit livrädd, medan Athena var rätt social i början. Nu är hon mest bara nyfiken, men undviker så absolut att hamna i händerna, och har man dem i händerna så är de som stressade små tokar.
Mvh,
Moa

Vad synd att vi inte visste detta för två veckor sen. Då hade vi kunnat ta med några extra möss från utställningen i Stockholm och kört dem till Örebro - vi har åtta mil dit. Vill inte sälja nån av de vi har nu….
Synd jag inte såg det där lite tidigare… Var i örebro tills igår o kunde ju ha lämnat kvar nån mus hos syrran åt dig… Va typskt
Naaaw, vad trist! I sådana fall köper jag ju möss nästa vecka(då jag kommer hem från Turkiet), så om någon ska dit under veckans gång med några trygga fina möss i vackra färger och hårlag… :) *man kan ju hoppas*
Mvh,
Moa
Hoho? Någon som vet? :) Jag vill alltså inte köpa nu i veckan, utan nästa vecka när jag kommer tillbaka..
Mvh,
Moa
Nä, tyvärr, vi känner inte till någon musuppfödare i Örebro! Om inte någon här på mus-ifokus bor i Örebro och har en kull ungar…
Men musungar är det väl knappast svårt att få tag i? Kryllar ju av söta möss överallt!
Annars kan jag bara tipsa dig att du tar kontakt med en uppfödare du vill ha möss ifrån, privat, och försöker göra upp med denna om köp och transport.
Hmm.. Ändrade planer. Han som skulle skjutsa ned oss vägrar svara på någon telefon(och har vägrat i flera dagar), så vi får flyga ned till Arlanda imorgon och sedan åka tåg därifrån till Örebro. Sedan blir det väl samma sak när vi kommer hem: Tåg från Örebro till Arlanda och flyg därifrån och hem..
Okej, tack Grodan. Och återigen, vad tycker du angående mina möss? Din åsikt som uppfödare och erfaren musmänniska är väldigt viktig för mig..
Mvh,
Moa
Och jo förresten, det är visst svårt att få tag i möss. Här uppe har de inga. Inte här i stan ivf, och de enda som beställs in är vita möss på beställning som ska till ormmat - och det var så jag skaffade mina två första möss, alltså Freja och Athena, och det hör ni ju hur det gick.. :/ Jag skulle vilja ha möss som INTE är stressade och rusar undan så fort man tittar på buren.. *suck* Men det verkar vara lite svårt, tyvärr..
Mvh,
Moa
Bäst att ta bladet från mun då, eftersom du ber mig så vackert! 
Den viktigaste frågan är Hur mår mössen? Mår de bra i sin fångenskap, i den miljö du givit dem? Trivs de, äter de bra etc? Eller mår de dåligt? Är de fångar i buren och vantrivs? Har de alla sina behov tillgodosedda men mår dåligt ändå?
Om de bara är otama och ohanterade, kan du lägga ner en stund på att lugna ner dem, tämja dem och låta dem få förtroende för dig? Har du den tiden? Orken?
Varför är de stressade och springer undan? Pratar du inte med dem? Är det något du gör som skrämmer dem?
Tänk igenom frågorna lite och försök lära känna karaktärerna på mössen. Är det kanske bara den ena honan som är skrämd? Kanske är det hon som ska flytta. Eller kanske de bägge honorna skulle må bra av att få en eller ett par lugna och harmoniska kompisar som kan bringa lite trygghet i flocken?
Hanen, ja, om han inte är frisk så kanske det är ett hälsotecken att han strycker bak öronen. Han kanske mår dåligt helt enkelt. Och i så fall finns det bara en sak att göra (för han har varit sjuk hela livet om jag minns rätt) och den har du själv nämnt.
Nog äter mina möss som de ska, men de är ju inte det minsta tjocka om man säger så, trots att de får motion sällan eftersom de, trots att jag håller på med dem, inte blir tama. Eller ja, ena honan är mindre rädd än den andra som jag knappt ens ser något av om jag inte tvingar fram henne genom att ta ut henne. :/ Jag är emot att ha "titt-djur", speciellt när det är ett någorlunda intelligent djur (och jag är faktiskt rätt så väldigt övertygad om att en mus är åtskilligt mer intelligent än en guldfisk).
Själv så skulle jag tycka att det var oerhört tråkigt att bo i en bur hela mitt liv, och bara tas ut när buren ska städas.
Om jag gör något som skrämmer dem? Hmm.. Ja, finns till och vill pyssla med dem? Speciellt i början när jag fick dem var jag väldigt engagerad i att få dem tama, men intresset började dala när jag upptäckte att åtminstone den ena bara fortsatte att vara livrädd. Den andra fick ju ungar som du vet.
Athena som fick ungar brukar jag pyssla och gosa med på kvällarna när hon är vaken och alert, men Freja ligger bara och gömmer sig under tidningspapper eller i en liten fågelkorg som de har liggandes i buren. Faktum är att jag bara ser henne max en gång i veckan om jag skulle låta bli att försöka få fram henne. Hon går inte att locka på eftersom hon bara är rädd, och eftersom hon i princip bara är ute ur sitt lilla bo (korgen) när hon ska äta och dricka så syns hon knappt. När jag tar ut henne så har hon bakåtstrukna öron och ser skräckslagen ut - vilket hon har gjort hela tiden sedan den andra maj som då jag köpte henne och hennes syster. Det var så jag skiljde dem åt - Athenas öron står rakt upp och hon ser nyfiken ut, medan Freja har bakåtstrukna öron och ser helt förtvivlad ut. :/
Ludvig är ju som sagt sjuk och rädd - trots att han var trygg som ung! han är precis som Athena - att han biter (inte speciellt hårt iofs, men hårdare än Athena gör) när man sticker in fingret till honom. Precis som en hamster kan göra.
Det är alltså främst Freja och Ludvig jag funderar över eftersom jag tror att det är bäst för dem att somna in. Jag tycker inte att det är ett värdigt liv att vara instängd i en bur och bara vara rädd hela tiden.
Vad gäller att prova med lugna kompisar: Det skulle jag mycket väl kunna göra. Det jag är rädd för är att rädslan ska "smitta" över sig på de som från början var lugna och trevliga, eftersom jag har varit med om det förr. Det är ju bara Ludvig då som jag inte kan prova det med eftersom han är en hane..
Mvh,
Moa
Hej Eldbarn. Jag har läst en hel del av dig så länge du varit här, och har fått uppfattningen att du har både bra koll, och bra hand med djur och med dina möss. Och jag instämmer med att låta dina möss få somna in.
Som Grodan så bra uttryckt det någonstans - har läst det, det fastnade, men jag har glömt var - att varför lägga ner så mycket tid och engagemang i djur som ändå inte har förmåga att "uppskatta" det (minns ej Grodans exakta ordalydelse, men som ändå aldrig trivs i fångenskap och med människor), när världen svämmar över av djur som behöver dig, och inte vill något hellre än att få någon som bryr sig om det!
Min Dixi är en sån, t.ex. En unge, hane, som inte bör gå till avel, som jag inte kan ha kvar, inte har den tid med som han skulle behöva (han vill "alltid" vara med
) och definitivt inte plats för ännu en hane. (nu har jag köpare, så han kommer att få ett bra och kärleksfullt hem!) Dixi bara äääälskar att umgås, han är go, mysig, människoälskande, orädd, pigg, nyfiken, kelig. Han behöver faktiskt MER kärlek än jag kan ge honom!
Han är sååå himla mysig! Och han VILL ha någon! Han VILL ha en människa som är hans egen och som pysslar och bryr sig.
Det är såna djur som man ska ha. För precis som du säger, Eldbarn, annars "tröttnar man". Det är verkligen inget roligt att ha ett djur som skriker: "Hjälp! Där kommer hon igen!" så fort man visar sig. Det blir aldrig det där underbara samspelet, som är så viktigt ihop med ens djur.
Tack Amaira. 
Jag ska försöka med sällskap åt damerna, men min kära lilla Ludvig ska nog få vandra vidare, tyvärr. Jag har pysslat med dem alla tre både igår och idag, och till min stora chock så är det som om Freja är halvt paralyserad eller något, för hon ligger nästan alldeles stilla i handen - vilket är första gången någonsin. Så har hon aldrig gjort. Jag hoppas att det håller i sig, och att det blir bättre om hon får bo i en större flock (och så hoppas jag så klart att hon inte är sjuk eller något, och därför är så still! Men hon verkar då frisk så..). :)
Jag ska också skaffa akvarium nu (jag är så dum. Att jag aldrig har frågat Tomas - han som äger djuraffären här i stan - om han vet om några billiga akvarium/terrarium. Ja, jag skulle säga vilken storlek och hur många jag behövde, så kunde han fixa det. Han har nämligen en källare full med akvarium i olika storlekar….
) , vilket gör det lättare för mig att ta ut dem. Dessutom tror jag nästan att jag ska göra mig av med den där fågelkorgen - åtminstone för ett tag - och bara ha saker som går att öppna eller lyfta på, så att det blir lättare att ta upp dem, för Freja går aldrig ut annars. :)
För mig känns det nästan otroligt att höra om möss som bara vill, vill, vill mysa och gosa, för jag har aldrig stött på någon sådan mus. De blir som sagor. :) Jag hoppas på att få stöta på flera sådana möss framtiden.
Mvh,
Moa