Hjälp me färg ?!
Jag har i ca 3 generationer parat på mina svartögda vita. Det har då och då i kullarna dykt upp möss som närmast kan beskrivas som silver eller blekt dove i färgen, dessa har dock alltid svarta ögon.
Har läst at de kan finnas svartögd silver men att det debateras en del ang färgen. Kan dessa möss vara just sån färg eller vad sjuttsiken kan de vara ??
Utan att ha kollat upp det (friskat upp minnet) så tror jag att dina kan vara "svartögd silver".
Enligt mig finns svartögd silver inte genotypiskt utan endast fenotypiskt, dvs den blå färgen dd är inte nerblekt av rödögdgenen pp (som är genotypisk beskrivning av silver ddpp).
Är den blå färgen nerblekt av någon av dessa blekgener på c-lokus, kan pälsfärgen bli silver och ögonfärgen svart = fenotypisk silver = finns i Svemus standard.
Jag tror det var så det var …
Så du kan nog säga svartögd silver, om färgen är baserad på blå möss.
Vad jag vet så finns inget blått i linjen men visst de kan finnas långt tillbaka.
De generationer som jag har avlar på dessa möss så har det uteslutande varit svartögda vita och dessa har i sina kullar fått just silveraktiva ungar med svart ögonfärg.
Har du i generationer avlat sö vita som enbart i sina kullar fått sö vita? Inga andra varianter? Utom då de silveraktiga sö…?
Varifrån fick du dina ursprungliga sö vita? Vet du någonting om dem? Vad det är för linje/stam? Genetik?
Fick för mig att dina sö vita var Bone. Men parar man två Bone får man inte enbart Bone i kullarna… (utan pew/albino, bone och coffee)
Dessa varianter kallas för "sö vita" (men flera är cream)
- A(Y)-c(e)c(e)
- A(Y)-c(ch)c(e) - nästan vit (vet ej!!!)
- A(Y)-c(e)c
- AY-c(ch)c(ch)
- AY-c(ch)c
- c(e)c - Bone
- ss - (sö even, dutch, broken utan tecken)
Ursprungsmössen köpte jag in som Sö/vita…..dom får inga andra färger i kullarna än sö/vit,grå,silver eller vad det nu är ?! och även någon rödögd vit ibland
Lägger här in en bild på färgskarlan som kan bli på dessa möss ur denna linje. På fotot en vit, en lite mörkare (längst bak) och ungen som är mörkast.
Kan mina sö/vita vara bone ?
ooohh .. vilka sööötisar .. (tyvärr hade jag inget svar på din fråga) 
Intressant det här!!
Jag vill få det till c(e) c(e), ren extreme dilution-blekning alltså. Men av vad, det vete sjuttsingen!!
Jag vill ta bort A(y) ur listan ovan, av den enkla anledningen att röd inte kan avla rent, eftersom röd-genen är dödlig i dubbel upplaga. Så man får ALLTID några andra färger också, i avel med röd.
Och så vill jag nog ta bort ss-genen också… För jag tror inte det går att få dem så "renavlade" heller, utan skvallrande tecken som avlöjar någonstans i alla fall, på någon mus.
Kvar är c(e) c … ur grodan lista…
Men då bör du få rena albinos också, och det får du kanske? De rödögda vita som dyker upp ibland? Och du får c(e) c(e) också.
Det vore intressant om du parade ut på någon annan mus (kanske pale-lilac som innehåller de flesta recessiva färggenerna i dubbel upplaga?) för att få veta vad "grundfärgen" är.
Men - först och främst, jag VET INTE! Jag "spånar" och kanske tänker fel. Har inte så mycket erfarenhet av blekgener.
#3. "Fick för mig att dina sö vita var Bone. Men parar man två Bone får man inte enbart Bone i kullarna… (utan pew/albino, bone och coffee)"
Jo, nog låter bone som troligast. Rödögd vit (albino) får du ju ibland. Bone får du. Coffee har du visst inte fått, men det är förklarligt!
Det är få färger som är så känsliga för selektion som extreme dilution! Du kan avla dem ljusa, eller mörka. Och här har du dem ljusa.
Jag tror på bone. Men "grundfärg" vet jag inte.
Är det alltid chocolate som ligger till grund för coffee/bone??

Vad de än är för vita färger så är dom i alla fall underbart söta,,:)
#12 Tack =)

Så söta!!