Mus iFokus

Mus

Etikett: fotografier
Läst 2585 ggr
amaira
0

Sork? Nä. Men färg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag måste visa bilder på ett riktigt charmtroll jag har här hemma!

Han är sååå vansinnigt söööt - eller är det ful han är?

Han ser ut som en sork, förutom svansen då, som är lång och fin (sorkar har alltid en svans kortare än kroppen). Eller som en vildmus.

amaira
0

Cinnamon, har jag alltid varit säker på. Men nu är jag osäker. Är han istället ljus agouti?

Visst är han för go!!

amaira
0

Inte Sveriges vackraste, som sagt, men han påminner så oerhört om en liten vild mus, så jag är alldeles bedårad.

Liten och liten förresten, han har passerat 2 månader och även om han inte är någon stor mus, är han inte heller jätteliten, utan "lagom".

amaira
0

Han måste ju vara tan, med den färgen på magen … men han har ju ingen tydlig "rand" mellan tan- och ryggfärg? Titta på bilden ovanför också.

amaira
0

Den lurviga hårbollen luktar inte ens mus!!! Det luktar knappast något alls om honom. En mushane som inte stinker, inte ens "luktar" …

Vad är det för "missfoster" jag har fått?

amaira
0

En hane drygt 2 månader. Vansinnigt snäll. Ett tassdarrande doftlöst missfoster !!

Det är minsann en riktig rikedom!!!

Men vad är färgen? Agouti eller cinnamon? Och är det tan? Vad annars?

hus-musen
0

nah vilken sötnos! färgen på ryggen påminner om den färg skogsmössen har runt mitt sommarställe, ev så äre de lite rödare i färgen. men om viltfärgen är agouti så kommer din pojk väldigt nära tycker jag iaf=) fast de mössen har gråare mage, inte din konsitga mörka beige/mattorangeaktiga färg. (är sämts på att förklara mig)

Qui dormit, non peccat

axilur
0

Åh, han var ju jättesöt. Ser väldigt snäll ut. Kyss

/Anneli

amaira
0

Förra hösten fick jag en vild husmus i slagfälla i garderoben. Givetvis fotade jag den - död. Skäms

Denna är inte en skogsmus, utan en vanlig husmus. Ovansida:

amaira
0

Undersida:

amaira
0

Ja, då tar vi en skogsmus också då. Glad De är vita på magen, och lite "rödare" i färgen.

Denna överraskades i min fågelmatstunna.

hus-musen
0

#10 ja han ser ju ut som skogsmusen ungefär. bortsett från magen då! men skogsmöss kan ha lite varierande nyanser, de beror lite åp vart de finns i sverige o hur pass isolerade de är. mina skogsmöss bor ute på en ö så de har väldigt konstiga färger en del.. o de är inte fd tama möss heller då närmsta bebyggelse finns 4 mil därifrån efter att man simmat 2 km över sjön=)

Qui dormit, non peccat

amaira
0

Jag lovar att hålla mig lååååångt borta från standard med honom!

Men vad gäller pet så får vi se när han dyker upp…

Vattnadal
0

Jag röstar på cinnamon och troligen tan, då magfärgen inte ska skilja sig så mycket annars. Kanske är det långhåret som gör att linkjen inte är så tydlig?

Skogsmöss är snyggast! Jag skulle kunna föda upp såna, om man bara fick! De är oerhört vackra och har naturligt en underbar rödhet, stora vackra öron och ögon! Har en känsla av att de skulle kunna bli tama och gosiga. SkämsFlört

Den i din tunna ser ut att vara en hona, och inte så gammal. Minns vår enöga från uthuset i Norrsundet. Det var en stopr och maffig grabbig hane det!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

amaira
0

Cinnamon/tan, okej, det köper jag.

Blev osäker, för jag såg en "likadan" på utställningen som var ljus agouti. Men den var nog inte likadan i alla fall då.

Och visst är han tanfärgad (eller nåt) på magen, i alla fall varken agouti eller cinnamon. Även om magen var ljus, skulle den ju knappast ändra färg sådär.

Men han ser inte typsiskt tan ut från sidan. Men min erfarenhet är ju inte världens största…

Förresten hade en bild till som inte kom med, här kommer den. Här ser han ju mer tanig ut. alltså tan, inte tanig/mager. Obestämd

Terato
0

Haha, vilken knepig typ! På vissa bilder ser han riktigt ful ut men på den understa är han ju jättesöt! Är han släkt med Inez? Hon hade ju också ganska kort nos!

Var det enda hanen i kullen? Kan du inte prova hur han funkar med de andra i kullen eftersom han är så doftlös? (Sara intresserad)

Elins hanar som bodde 7 stycken i samma bur var också väldigt luktfria. Kan det hänga ihop med snällhet, kanske?

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se