Hane med flera honor
Jag har en fundering. Den verkar säkert riktigt dum för er som är musfolk. Men för mig är den på riktigt i alla fall.
Om man sätter in en hane i en bur med tre honor. Bör inte hanen vara lika intresserad av alla honorna då?
Alla honor är lika gamla så åldern känns inte som om den kan spela in.
Från det att vi fick hem våran hane har han dissat två av honorna helt. Han håller sig till en av honorna hela tiden. Han putsar henne, luktar på henne, sover med henne. Ja överallt är han med henne. De andra springer han ifrån när de kommer för nära.
Är detta ett normalt beteende?
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Är de Choy's? .. isåfall, är han juh så ung än .. så han inte är redo för såna "förhållanden" än ?!
.. eller så "håller han sig till en" .. 

#1: Japp det är Choy's. Och jag vet att han är för ung för att göra bebisar ännu. Men jag tyckte bara det var så knasigt att han inte visar något intresse alls för de andra två medans han är helt manisk nästan på en av dem. Han tvättar henne mer än sig själv. Och vi har suttit i timmar och bara tittat på dem. Ja jag vet vi är lite tokiga. Men det är faktiskt jätte underhållande att sitta och bara titta och prata med dem.
Audiatur et altera pars
Nog klarar han nog av att "göra" de .. men kanske lite häftigt me 3 samtidigt ..
.. inge konstigheter me att sitta o "stirra" på dom .. gör jag oxå ..

Klart han inte är för ung! Han är ju en tonåring!
Troligen matchade de varandra bäst, eller så var hon närmast i löp av alla tre. Vissa hanar tar en hona i taget, när det handlar om parning od. Jag och Kharina lånade för en evighet sen, hem en hane och satte in 3 honor till honom. När en dryg vecka gått och han flyttade hem igen hade han bara parat den ena, trots att de alla 3 borde ha hunnit brunsta under den perioden.
På jobbet har vi nästan alltid en hane med 3 honor. Ibland får de ungar rätt samtidigt, så han parat 2 rätt samtidigt. Andra gånger är det ca en vecka mellan kullarna. Honorna kan även vila från kullar mellan varven, så att det kan gå 2 mån mellan, istället för 3 v som det blir vid direktparning.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Va? Kan han alltså fixa bebisar redan?
Jag tycker ju att han är en liten skrutt fortfarande :-)
Men då ska han alltså börja visa något intresse för de andra framöver således. För inte kan de bli enhonors hanar väl?
Han blir så deprimerad när vi tar ut Choklad ur buren för att hon ska få leka i labyrinten. Då hänger han bara i taket på samma ställe och väntar tills hon kommer tillbaka. Och tar man då honom till labyrinten eller vill gosa med honom vill han verkligen inte göra något. Han vill bara tillbaka till henne. Choklad har i sin tur dissat sina tidigare bur kamrater så dessa två de sover så mysigt med varandra nu. När den ena går och äter äter den andra, när den ena går och dricker vatten dricker den andra med. De gör allt ihop.
Audiatur et altera pars

En hane kan para honor från 4 v ålder, om han vill.
Jag har haft en hane som vid 3 1/2 vecka började försöka rida på sin mamma, han fick en egen bur!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

hmm, förstår att han fick en egen bur. Inte direkt den parning man vill ha.
Försökte fråga Veronica om detta med. Hon har ju haft möss förrut med även om hon hade ett uppehåll med möss ett tag. Hon konstaterade bara att om det är så att mössen som bor här blir lite knasig så är det inte konstigt, mina djur brukar bli det säger hon. Hästar som beter sig som hundar och kommer på inkallning och en massa knasigheter. Så enligt Veronica är allt som är konstigt hos andra normalt hos mig.
Hmm, undrar om ni inte börjar ångra att ni sålde mössen hit :-)
Audiatur et altera pars

Det kanske kan vara så att honorna får olika rang när de lever på det där sättet och att hon kanske inte låter de andra para sig. Vad vet vi, liksom?
Sen vet man inte hur mycket som är på riktigt och vad som är inbillning. Jag menar, det är ju inte säkert att han hänger på burluckan för att han saknar henne utan han kanske också vill ut när han ser att du står där! :)
Fast sen är det faktiskt också så att vissa möss gillar varann mer än andra. Det kan ju vara rent parningsmässiga anledningar men inte alltid. Hade två honor från helt skilda linjer som var überkompisar och alltid hängde ihop(Lilith och Svea). När Svea dog blev Lilith väldigt orolig och nervig av sig. Det gick över men jag tror att hon hade lite svårt ett tag att veta var hon skulle vara, liksom.
Nog tror jag att mössen har det bra hos dig! Du verkar ju hålla bra koll på dem! ;)
Älskar mina stora små vänner..
Mushanar tyr sig till och väljer att para sig med honor som luktar som deras moder, så förmodligen har den honan han tyr sig till den "rätta" doften!

#8: Klart man kan se in mer i en situation än vad det är. Men nu gjorde jag ren deras bur. Och de fick vara i labyrinten alla fyra under tiden. Och även där var han som ett häftplåster efter choklad. Då jag testade att ta bort choklad därifrån försökte han bara ta sig från labyrinten. Och då jag tog ut honom ur labyrinten och lät choklad vara där skulle han tillbaka. Så jag vet inte säkert. Men det ser onekligen ut som om han har kärat ner sig i Choklad.
#9: Men alla dessa töser kommer ju från samma uppfödare, de levde ihop en vecka här före honom. Borde de inte då de under den veckan knölat ihop sig extremt lukta väldigt lika?
Ni får ursäkta mina korkade frågor här. Men jag försöker verkligen förstå hur mina muslingar tänker. :-)
Det mest underbara jag sett var i alla fall efter rengöringen av buren när jag satt in fler saker till dem och möblerat om. De for som tokiga runt buren och bara idiotbusade.
Audiatur et altera pars
Nope, alla möss luktar ju individuellt - för en musnäsa - precis som hundar för hundnäsor osv…
att han tyr sig mer till en betyder inte att han inte kommer att para de andra utan bara att hon har den doft han attraheras av…
måste lägga till… han är kär i henne…

#9 Å, vad intressant!
#10 En mus lukt berättar för de andra mössen om vilken genuppsättning den har. Vilket immunförsvar osv.. Alla djur försöker att välja en partner som bäst matchar med sig själv(omedvetet, människor med). Man ska vara lika, men inte för lika, för en viss variation behövs också för att man ska få frisk och motståndskraftig avkomma. Alla möss har en individuell doft, även om de bott tillsammans hela livet! Men närbesläktade djur luktar mer lika. Det är därför det är vanligt att näsbesläktade djur trivs bättre ihop också.
Hur är det förresten med illrar? Brukar det fungera bättre att introducera en iller med en närbesläktad iller?
Tycker du ställer väldigt BRA frågor!
Älskar mina stora små vänner..

#12: Jag tror med på att han är kär. Det låter sött om inte annat :-)
#13: Ja när du nämner det så hade jag inga som helst problem med att föra ihop de jag trodde skulle ställa till med problem i min iller flock då den jag förde ihop dem med var systern, medans de andra två som kom från samma hem som systern gjorde fick mer stryk. Så svaret torde bli ja i de fall jag testat i alla fall. Trotts att dessa illrar inte träffade varandra förns de var runt 7 månader och levt isär sedan de var 6 veckor.
Tack för att du inte tycker att mina frågor är helt idiotiska :-)
Audiatur et altera pars