Mus iFokus

Mus

Etikett: fikarummet-otypiskt
Läst 262 ggr
mandymoo
0

Nu har jag blivit musmormor

Go Team 

Återkommer… senare…..

Lisaisa
0

Vad roligt, grattis!Flört

TacoBelle
0

Grattis! Skrattande

cosmonita
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lycka till med de små!!!!! 

mandymoo
0

Det är då Torsten som just nu sitter o blåssar på sin cigarr *ler*… o Tamtam som är stolt mamma… tittade bara lite snabbt när hon var ute o åt… ja det var då Rebecca såg att hon såg så smal ut… jag hade ca 1 timme innan tittat till dom när jag kom hem o då fanns det då inge barn *ler*…. dom är 7-8 st tror jag … fick det till 7 en gång o 9 den andra gången jag räknade… vi får se … vi räknar imorgon nu får dom vara ifred *ler*

dreamiz
0

Grattis!!!!! Väntar med spänning att få höra allt om hur de växer o blir stora o busiga möss. *ler*

lothus1
0

Hjärtliga gratulationer Skrattande Visa gärna bilder sen. Det tycker jag om jättemycket =o) Bilder och åter bilder på musisar =oP

mandymoo
0

Lovar bilder så fort min kamera kommit tillbaka… den gick ju lagom sönder förra helgen … o är inlämnad… skulle ta 1-3 veckor att få tillbaka den … idag är det 1 vecka *ler*…

Men å andra sidan inte så mycket att se förrän om ca 2 veckor …

lothus1
0

Det låter ju tråkigt =o/ Men det är ju som du säger, du får kanske tebax kameran lagom till när bebisarna har växt till sig lite =o)

mandymoo
0

Ja annars så släpar jag hit någon som har kamera ;)

lothus1
0

Ha, ha, det kan du oxå göra ;oP

maddemusen
0

Grattis Mormor..heheheGlad

mandymoo
0

Du får putta lite på din lilla tuss o tala om att han blivit storebror… *ler*

Grodan
0

Åh, vad kul! Massa långhår o texel bebbs!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

maddemusen
0

#12 Det lovar jag, skall säga att han fått småsyskon den lille sötnosen!

mandymoo
0

9 st är det … ialla fall om jag inte räknat helt fel *ler*

ThereseW
0

Grattis grattis!!

mandymoo
0

Jag hade räknat fel…. dom var 8 st…. nu är dom 6 st…  hittade en lite utputtat idag… när jag snabbt kikade igår så tyckte jag att det var några som såg lite orörliga ut… men ville inte rota…

Idag har jag plockat bort 2 st…. nu bara håller vi tummarna för dom andra….

Men nu sätter du hönsmamma instinkterna in igen .. ja jag vet jag är hopplös… men det är jag… tycker att 2 st ser lite små ut mot dom andra… ja vi får se…

Grodan
0

Så 2 eller 3 har dött? Gråter

Din lilla hönsmamma… Flört Men det är bra att du bryr dig om dina djur ju! Hur verkar musmodern Tamtam? Är hon lugn och harmonisk eller är hon stressad och rastlös (bäddar, flyttar ungarna, springer omkring)? Hade hon ätit på ungarna? Vet du hur förlossningen gick? Gick den fort, hade hon problem? Är hon fin i vaginan, dvs inga flytningar ren och så?

mandymoo
0

Vad jag vet så gick förlossningen bra, den gick ju snabbt - inget märktes…… rent o fin i boet…. vet bara att jag igårkväll reflekterade på att 2 låg lite på sidan om redan då när jag tittade in snabbt… men ville inte peta runt utan lät dom vara….  och att dom då även var orörliga… låg på rygg men lite konstigt stela ben …

Dom här 2 var puttade till sidan vid utgången av huset…. en bit ifrån där dom andra ligger… hela inte en skada på dom ….

Tamtam ser jag inte mer än några gånger om dagen när hon kommer ut o äter o dricker…. hon bäddar inte direkt… hon flyttar heller inte bebisarna - alla ligger där dom är födda….

Hon ser jätte fin ut, inga flyttningar … ser inget konstigt alls…..

Mer än att jag nu även tycker att ytterligare 2 st ser lite mindre o lite klenare ut än dom andra… nu har jag bara titta en liten stund men tyckte att dom andra såg "piggare ut"

Är det något som bode ha varit annorlunda ang det jag noterat om förlossning o hennes sätt???

Grodan
0

Allt låter bra, så du behöver nog inte oroa dig. De små och klena kan komma igång senare.

*håller en tumme*

mandymoo
0

Ja jag tycker också det ser bra ut … bara låta naturen ha sin gång… det är som är meningen att ske sker..

Tänker nu bara titta till dom en gång om dagen… så dom får lugn o ro.

Kyss

Grodan
0

Jag hoppas jag inte oroar dig, men om du minns så nämnde jag att Tamtam var sjuk efter att jag fick tillbaka henne från tjejen som blev allergisk, men hon repade sig inom ett par dagar. Jag trodde faktiskt att hon skulle dö, så sjuk såg hon ut…

mandymoo
0

Jag har aldrig hört att hon varit såld o kommit tillbaka.. eller varför eller hur…. eller att hon varit sjuk.

Hade jag vetat det så hade jag parat någon annan istället för att inte riskera livet på en av våra små….

Men hon är pigg o kry o ser ut att må kanon bra *ler*…. så henne är jag inte ett dugg orolig för.

mandymoo
0

Men nu vet jag ´…. Glad och mamma höna slog till … Flört

Grodan
0

Säkert? Jag trodde jag berättat allt för dig om henne!

Jo, jag såg hennes tillfrisknande som en mycket positiv sak, ett tecken på att hon är en frisk mus och tror inte att du behöver oroa dig egentligen. Det är ju inte alls säkert att det är detta det beror på. En intressant tanke, hur tar man reda på VAD som orsakat att två ungar dött och två till är lite klena? Kan man skicka in de döda (om man nu sparat dem) till SVA och undersöka dem? Vad ska man leta efter och vad kan det kosta?

Man kan tyvärr bara få svar på bakterier och hur organ ser ut etc. Virus kan man inte odla i död vävnad utan man måste ta blodprov. Jag har själv skickat in råttor på Hälsoinventering. Råttor som varit sjuka och skulle avlivats har jag åkt till SVA med för att ta blodprov för test av virus samt obduktion och odling…

mandymoo
0

Jo men att skicka iväg 2 musungar mindre än 1 dygn gammla tycker jag känns väldigt onödigt…. naturen har sin gång o ibland så vill den inte som vi…. är skillnad om alla dör och det händer kull efter kull efter kull… då måste man nog ta och kolla upp om det är något "fel" vad o vad man kan göra

Just nu vill jag bara att dom små ska bli 1 vecka… så att dom blir lite större *ler* Dom är ju mer än pytte små…..

Grodan
0

haha… ja, men jag måste ju informera att man KAN skicka in och göra hälsoinventering etc… en seriös uppfödare med stort musbestånd bör göra sådant… knappast någon som har några få möss till sällskap, om de inte har väldigt stort intresse av det och stor plånbok och viljan finns förstås!

mandymoo
0

Stor plånbok vill jag också ha *Ler*

Jo har man en stor uppfödning o detta upprepar sig så är det ju ett måste… om man vill fortsätta….

Grodan
0

om inte annat så visar det hur seriös man är

så hur mår bebbsen idag då? kollat kön än då?

mandymoo
0

Dom verkar må bra nu på kvällen…. tysta o belåtna… mamma ligger så snällt hos dom….

Nepp har inte ens tagit upp dom…. bara haft alla lite snabbt i handen för att byta botten material …. snabbt tillbaka med dom inget plockade med dom…. tycker dom är för små *Ler*

mandymoo
0

Bara liten rapport….

Det är 5 bebisar kvar - en liten dog också, fanns ju 2 jag var väldigt osäker på om dom skulle klara sig.

Men dom här växer och frodas - även den som är liten.

Kön *ler* jo jag har tittat … men har ingen aning om jag ser rätt … så innan jag ger på på gissningar så ska jag kika igen *ler* någon gång….

Däremot så kan jag berätta att 2 av dom är fortfarande rosa med 2 börjar mörkna ordentligt….

Min kamera ser jag ut att få tillbaka nästa vecka och då blir det bilder *ler*

[mjuue]
0

Åhh jag längtar till att få se bilderna *ler*

Grodan
0

asch, dumma musungar å hålla på å dö sådär då…

mandymoo
0

Men dom 5 som är kvar växer o frodas… *ler* dom är allt från ljusa till mörka… tror att alla är tan Kyss

Dom ljusaste ser ut att vara vita nästan - tills man får upp dom i ljus då är som silverglänsande…. dom 2 har röda ögon … sen är det en som är lite mörkare silvergrå o två som är mörkare…. ska bli intressant att se vad blir för något när dom är klara…

Vill ha min kamera .. stampar med foten… *ler* nu nu nu så jag kunde fotografera o visa så proffsen kunde berätta *ler*…

amaira
0

Jag vill också att du ska ha din kamera! *stampar också med foten*

Visst är det roligt och spännande och man väntar och väntar varje dag som de växer; vad ska det bli av de små ??? och OOOOHHHH så söta de är sötare för varje dag och man bara dööööör och den mjuka pälsen och de söta små ögonen och de väger ingenting i handen och  … och … och … *suckar hänfört*

Grattis förresten mormor. Det har jag visst inte sagt. Ibland tänker jag bara, men det fattar inte alltid andra människor Fundersam

mandymoo
0

Ja men det ser ut som om jag får vänta tills efter helgen… Gråter

Ja verkligen bara sötare o sötare för varje dag….Kyss

Man jag vissta att du tänkte *ler*… vi fungerar ju ganska lika ibland Flört och jag gör så … så jag utgick ifrån att du gör likadant ….

Och jag ser fram emot flera bebisbilder från dig också.

Grodan
0

hur mår bebbsen? hur ser de ut? färger? kön?

mandymoo
0

Dom mår så bra - hoppas få kameran idag så att jag kan fotografera….

Igår satt som så gulliga i handen om tvättade sig… då satt båda jag o dottern o "åhhhhhhhh så söta"…

Kön…. först trodde vi då 4+1 (hanar+honor) sen vart vi osäkra o tyckte 5 hanar… sen var Lisaisa här i fredags o jag fixade "klor" på henne så hon skulle vara vacker till ett bröllop o då kikade även hon…. o då sa vi att ja det är 5 hanar…

Men Rebecca gav sig inte… en är en tjej mamma…. o igår så var jag tvungen att hålla med henne - igen … den har inte lika långt avstånd o man såg bröstprickar…

Färger - hahaha ska jag ge mig in på detta…..

2 st är mörkt grå tan… kanske blue tan när dom är klara? En av dom ser ut att vara lite mörkare på nosen …

2 st är ljusa tan- har sett silvergrå ut nu mera beiga… o ljust grå - svårt att förklara…. dom är rödögda (tror jag)

Så lillputte då…. som jag inte trodde skulle klara sig… som hela tiden legat 1-1,5 dag efter dom andra…. han är brunaktig tan

Jag fotograferar o tar hjälp sen så det blir rätt *ler*