Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 523 ggr
lothus1
0

Är det vanligt att möss dör

i tid och otid. Detta är min andra mus nu som måste avlivas. Jag börjar ju undra om det är jag som gör något fel Gråter

Allt känns så tråkigt och hopplöst. Nu går jag och ängslar mig över de nya jag fått. Tänk om de oxå blir sjuka. Jag går med konstant ångest nu.

Jag har gjort precis allt det som skrivits vad gäller mat, bur skötsel m.m.

Lilith är helt frisk "fortfarande", men i och med att hon oxå är en tecknad vet jag inte vad jag har att vänta mig. Som jag sagt förut. Detta är absolut sista gången jag köper möss på detta viset. Det blir seriösa uppfödare hädanefter. Ena utav de nya är ju Vattnadals NCIANT och den andra hade inga papper, men de är helt klart i en annan klass vad gäller mina andra töser. Ja, ja, jag får fortsätta kämpa här.

Usch vad tungt det känns OCH jag känner mig så dum på något sätt oxå att jag inte tänkte längre än så Generad

mandymoo
0

Så ska du inte känna dig… du ska inte känna dig dum. Du är vetgirig och du vill lära dig - alla är nybörjare någon gång. Jag räknar mig fortfarande dit….

Du frågar och då letar svar - vad mer kan du göra. Det visar ett sånt seriöst sätt att ha dina djur på, mer än så kan du inte göra.

Jag kan bara tala om för dig att du är inte ensam med att känna just så som du beskrev…. jag är ialla fall en till så då är vi 2. Och jag vet att det finns flera ….

Man  tar med sig erfarenheter från vad man varit med om förut…. ibland så fungerar det likadant ibland inte … man kan bara ta det som erfarenhet… fast det är tungt som du säger och man tänker så det knakar… är det jag som gör fel.. tar jag inte hand om mina djur ordentligt osv … fast man gör exakt som man läst att man ska göra…

Skickar en tröst kram o vill att du ska veta att du inte är ensam i dina tankar….

Kram

lothus1
0

Åååh, tack Mandymoo

Jag behöver få "höra" detta verkligen. Jag fick huvudvärk och blev illamående. Så jobbigt var det att få veta att Luna måste avlivas.

Ja, det har blivit många långa nätter på nätet med att hitta information om möss. Vill verkligen veta allt. Det är dock en trygghet att veta att ni finns här så man kan fråga också.

Tack för dina fina ord, Mandymoo!

Kramisar

mandymoo
0

Det är just det som är så skönt med den här sidan.

1 - det finns så mycket kunskap hos dom som har hållit på länge länge… ja mer kunskap än man kan hitta på nätet helt klart.

2 - man är inte ensam om att fundera, fråga o känna sig just så där maktlös som man gör ibland - som tex i den situationen som du hamnat i.

3 - och alla är så öppna och delar med sig av både kunskap o funderingar.

Kram

Grodan
0

men allas våra första möss var/är väl zoomöss? så det är ju inget konstigt med det…

inte alla tecknade av genen s(piebald - dutch, even, broken mm)  får megacolon, ungefär 10 %

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
0

fast svar på din fråga… mja, jo, de lever ju inte så länge möss så det är nog vanligt att de dör… det är en sak man får räkna med, tyvärr

lothus1
0

Hmm, mjoo, visst är det så, men måste de dö innan de har ca åldern inne =o(

Grodan
0

Ja, tyvärr är det oftast så. Speciellt när saker och ting inte är exemplariska i miljö, foder eller genetiskt.

Vi kommer snart att kunna läsa facit, då SVEMUS stambok Holger blir tillgänglig att köpa för alla, samt att alla uppdaterar med information om dödsdatum och sjukdomar. Då kan vi se tendensen, vilka djur blir äldst vilka dör yngst etc. Läraktig statistik.

lothus1
0

Kommer att införskaffa mig den då!

amaira
0

Ja Lothus och Mandymoo, här kommer nr 3! Ledsen Gråter

Usch och wäääh och buhu och fyy, för den känslan du beskriver Lothus, att man på grund av sin egen okunskap är skulden till att "alla" ens möss dör…

Jag var "skyldig" dessutom!! Dvs okunnig. Mina två första mus-tjejer från Smultronets… Sanslöst söta svarta tan-tjejer, långhår, (fast de ville inte bli riktigt riktigt handtama, det var i slutet av hennes uppfödning och hon hade inte haft tid med ungarna). Jag köpte en zoo-mushaneunge - som ursprungligen kom från en av de här stora orm-mats-mus-grossisterna - satte ihop dem utan karantän - och mina smultronmöss dog inom 2 veckor. Zoo-musen avlivade jag. Fast den var faktiskt mycket tam och snäll.

Jag satte ihop dem så snabbt för att jag ville ha ungar och inte ville att honorna skulle hinna bli för gamla, de var runt 10 månader. Jag vill inte avla på års-mushonor. Inte som första kull. Inte då och inte nu.

Lotte
0

Av det lilla jag såg av dig igår lothus, och genom det vi mailat, så har jag märkt att då är väldigt seriös! du är noga med dina djur, då frågar och du lyssnar, och du "lyder":) Sen, som de andra tjejerna skrivit, så har man otur ibland: Lika är det ibland i hamstervärlden. Nån i en till synes tip-top-kull, insjuknar i cancer, eller dör "oförklarligt". Men det hör tyvärr till livet, och de är sorgligt. För att du nu haft otur en stund, betyder ju inte att du är dålig i djurskötsel!Tvärtom! Jag är glad att två muslingar hamnade hos dig!!! Lycka till! Kram!!

lothus1
0

Ni är så goa och snälla mot mig Generad

Tackar er såå hemskt mycket för er underbara feedback. Den behövs just nu.

Dina töser dser ut att trivas….än så länge ;oP Kantarell är mycket lugnare än "Freja". Freja är ju ett yrväder *s* Härligt ju!!!

Kramar er allihopa i massor =o)

Grodan
0

Vet du Lotte, jag tycker alla musägare är väldigt lyhörda och "lydiga". De vill verkligen göra sitt bästa och tar tacksamt emot alla tips och råd de kan få! Så är verkligen inte alla djurägare! Jag tycker det är underbart och det är också en av de anledningarna till att jag orkar svara på frågor och orkar ge och ge och ge. För att jag får något tillbaka (eller mja, lite mer kramar kunde jag dock få).

lothus1
0

Till Grodan ;o)

Mymlan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Liten grod bild

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Grodan
0

tack… härligt! nu blir jag ju alldeles skrattrynkig

Lotte
0

Ja du Grodan, jag får verkligen hålla med! Den här ifokus-sidan har verkligen imponerat djupt på mig, eller rättare sagt, ni människor i den förstås. Och det är ju egentligen så det ska vara här i livet, ge och ta, uppmuntra och ha tålamod och lite sånt:) Börjar man bli sur på nån för att den ställer kanske "fel" fråga eller så, ja då kan man nog gå och bädda ner sig och sova lite till och hoppas på bättre humör nästa gång! Ofta dyker ju samma, samma frågor upp, beroende på hur ny man är i ämnet. Så jag tycker du Grodan som hållt på så länge, och ni andra, skulle ha sig en bukett blommor! Eller/och några kramar:) Ni gör ju så alla trivs och vill vara kvar.Kyss

lothus1
0

Jag kan bara hålla med =o)

Ni är guld värda, absolut!!!

Kramarom =o)

Grodan
0

Tack, vad rara ni är! Jo, det är ett fint gäng här inne!

Framför allt kanske man ska tacka djuret vi håller på med. Det finns nog bara ingen prestige i att hålla på med möss, som det t ex finns inom andra djurslag. Eller ja, missförstå mig rätt… jag citerar ett samtal jag hade med mandymoo en gång

- varför bråkar inte vi musfolk?

- kanske för att vi inte har något att bråka om?

så himla bra! något att fundera på!

KRAM

Benjy
0

förstår hur du känner dig.. två av mina råttor dog jätte plötsligt.. ursh känns inte kul man försöker ju ta hand om dom så bra som möjligt

lothus1
0

Ibland undrar man om det var ett misstag att skaffa mus. Jag visste innan att det inte var ett vanligt husdjur, utan kräver en del och jag trodde välan att jag skulle klara detta.

Ja, ja…..de töser som jag har nu älskar jag över allt annat och kommer INTE placera om dem. Helvetet fryser över innan ;oP

Jag ska kämpa på här och vara frågvis som attan om det är nåt =o)

Grodan
0

men… varför skriver du så? hur skulle det kunna vara ett misstag?

vad för annat litet djur skulle du kunna ha istället som kan ge så mycket, vara så intelligent och vaken som en liten mus?

lothus1
0

Njaa, det är en enkel känsla nu när det inte är så bra med allt.

Jag kommer nog att känna mig bättre om ett tag igen =o)

Under livets gång förlorar man ibland personer/djur man tycker mycket om om det skall ju bearbetas. Jag bearbetar väl nåt nu. Före halv fem imorrn är Luna i mushimlen och det känns inte kul….alls! Det är så typiskt oxå att hon piggnat till nu och släpar inte baken i marken längre. Vad tycker ni jag ska göra. Vänta med avlivningen eller genomföra den?

Grodan
0

har hon blivit bättre? tror du hon kommer bli helt återställd? eller är förbättringen bara en synvilla? möss döljer alltid sin sjukdom och gör det väl, det är deras natur… är magen fortfarande stor, knölig och pälsen står upp lite (ruggar den) och hon är lite kall så… näe, då är det ingen idée

lothus1
0

Nej, hon är varm, inte ruggad päls och hon trycker inte ner svansen mot rumpan lika mycket längre. Han har piggare ögon……

….ja, jag vet inte vad jag ska göra. Tittar till henne imorgon bitti och under dagen så får jag se hur jag gör.

Grodan
0

hur är det med magen då?

lothus1
0

Nu har hon en såskorpa där den ena bulan var. Jag fattar ingenting av vad det egentligen kan vara nu! De två andra finns kvar, men är inte lika stora längre.

Jag har snuttat med henne och smekt henne och masserat hennes mage försiktigt. Man ser hur lugn och sömnig hon blir av att bli smekt på kinden.

Jag kommer att ha det sååå himla svårt hos vetten imorrn. Kommer säkert att kräkas =o(

Grodan
0

men du kan behöva gå till veterinären ändå, för att få hjälp

knöl borta, sårskorpa kvar… ja, då har ju det som fanns i knölen åkt ut… antingen var eller en bebis… har hon varit dräktig? fick hon inte ut ungarna?

vi kan alltså glömma teori om förstoppning och megacolon!

lothus1
0

Jag ska till vetten imorrn så de får titta på henne då. De får väl besluta hur de vill göra.

Nää, hon har inte varit dräktig. Det var bara Lilith som var det och henne är det inget fel på. Hon är pigg och glad och frisk efter förlossnigen.

Grodan
0

är du säker?

lothus1
0

Nu gör du mig osäker =o/

Nej, jag kunde inte se att hon var dräktig.

Grodan
0

ja, jag undrar ju vad det är för knölar du känner… kan det vara "inkapslade" ungar?

lothus1
0

Det kan det ju vara och i så fall hur åtgärdar man detta?

Grodan
0

det vet väl du? du gjorde ju något så att en knöl "försvann"…

operera mus… mja… nä… här måste nog kroppen sköta det själv… dvs stöta ut dem och de är nog på väg…

och du, inte behöver du oroa dig… du är ju en jätteduktig musägare som ser minsta lilla tecken på ohälsa och konditionsförändring hos dina möss… jag var bara lite snabb med att dra slutsatser… inget konstigt, det är ju trots allt internet och inte ett enda foto har jag sett på musen…

amaira
0

Nu förstår jag inte dig Grodan, hur menar du? Att inkapslade ungar masseras ut genom huden på magen och efterlämnar en sårskorpa? (är nog ovanligt dum idagGenerad)

För mig låter det som en var-knöl som har spruckit och bör hållas ren för att läka bra… ???

lothus1
0

God morgon på er

Jag sja ändå till veterinären idag så vi får se vad de säger. Bättre att få något konkret att ta på än diverse spekulationer.

MEN i och för sig tycker jag om att diskutera. Det är bra för när vetten ger sitt utlåtande blir det intressant att veta om vi hade rätt ens på EN punkt *s*

amaira
0

Ja det ska bli  intressant! Vilken vetrinär går du till? Var? Det är också intressant…  Det kan nämligen bli "spekulationer" till och med från vetrinärhåll när det gäller möss. tyvärr.

Fast "enklare" saker klarar de, sånt som är typiskt även på andra djur än möss, alltså. Det är mössens "specialiteter" som flertalet vetrinärer tyvärr inte kan.

lothus1
0

Jag går till min lokala eftersom jag har en tid för avlivning egentligen. De får kolla på henne, men de har ingen erfarenhet av möss. De hänvisar alltid till Roslagstull. Vill de inte ta an henne så åker jag in till City istället!

Grodan
0

ja, amaira, det är väldigt väldigt ovanligt… jag känner bara till ett enda fall, på en råtta, i Sverige, men det kan hända… möss och råttor är fantastiska varelser… om ungarna inte kan födas av någon anledning, t ex pga de är döda, kan kroppen kapsla in dem och sedan stöta ut dem genom huden, precis som en varböld.

lothus1
0

Nu har jag fått en del att fundera på eftersom det finns några saker som liknar varandra i symptom. Kan möss bli förgiftade av sådant här? Att det liksom blir en toxisk reaktion i kroppen?

Jag vill förstå allt.

Grodan
0

mja, när ungarna dör och honan inte får ut dem så är det vanligast att de blir förgiftade, men ibland - ytterst sällan - kan kroppen skydda mushonan på detta sätt, genom att kapsla in ungarna. Sedan "vandrar" ungarna sakta genom bukhinnan… Jag vet tyvärr inte hur lång tid detta tar eller hur det påverkar honan, men eftersom det är ett överlevnadsknep borde hon inte dö av det…

lothus1
0

Okej, men det KAN hända att honan inte klarar sig. Lilith var den honan som märkbart var gravid vid tillfället jag fick henne. På Luna såg man inte om hon skulle vart gravid. Hon visade inga symptom på detta. Kvar är då teorin om tumören, men där är det ju oxå så att musen inte behöver dö bara  för att den har cancer.

Gaah, jag blir inte mer klok på detta =o(

Jag ber till Gud nu att Lilith, Freja & Kantarell får vara friska. De två sistnämnda kan jag garantera är friska med tanke på vart de kommer ifrån. Lilith är oxå fin och kry.

mandymoo
0

Jag har varit med om det på hund… nu ska vi se om jag kommer ihåg vad det kallas…. nepp tomt…

Valparna kapslades in - kom inte ut förrän tiken blev dräktig o födde den kullen… då kom det ut konstiga saker om ägeren tog till veterinären o fick svaret att det var valpar som dött o kapslats in - händer ofta på flera djur. Har hört om det på häst också….

Men det gäller alltså bara att om foster dör så kapslas dom in … hur dom kommer ut eller om vissa honor dör av det vet jag inte …

Tänker lite till…. det finns ju individer som är känsliga mot saker som alla andra klarar… ja så pass att dom dör av det. Så även om tex. inkapslade foster inte ska göra honan någon skada utan att det är just för att inte förgiftas som detta sker - så kan det ju finnas honor som ialla fall inte klarar det - som sagt bara en tanke.

lothus1 - man blir ofta inte klokare så att man vet exakt… men man får mer kunskap på ett annat sätt….

bejtedejte
0

Låter som stenfoster? Det förekommer även hos marsvin. Ser ut som hårda, konstiga moderkakor ungefär.

Jag håller tummarna för att allt ska gå bra med din lilla mus!!

lothus1
0

Min Luna finns inte hos mig längre.