Ska möss ha hjul eller :/
Nu har jag fått frågan utav många personer. Och fått diskutera väldigt mycket om det. Men ska möss ha hjul eller?
Och hur länge ska dom ha hjulet? varannan dag, varje dag eller?
Jag har hört att möss kan få ryggskador. Och att det kan bli fel med svansen. Är detta sant?
Jag har ett plasthjul till mina möss ibland, men börjar tveka att ha hjul när jag hört att det kan vara farligt.
Jag har hört något om endorfiner också.
Vad tror/tycker ni?
Malin
Ditt hjul är för litet, tycker jag. Kan du ge dem ett större? och lite andra saker att leka, bygga, boa med? Du kan även strunta i matskålen och strö ut maten i spånet i buren så får de aktivitet när de letar efter maten.
Jo men jag har redan slutat använda det 
Men det är andra som frågat mej så detta rör inte bara mej…
Det är väldigt många som undrar. Och jag vet ej vad jag ska säga eftersom jag vet inte om det är sant att möss kan få ryggskador eller om det skapas endorfiner i deras hjärna.
Grodan jag har väldigt många roliga saker till mina möss, jag kanske inte har lagt upp så många bilder här men jag har det. Jag bruakar även gömma mat, frukt och grönsaker åt dom.
Vet någon vart man kan köpa en klätterställning till möss/hamster? Jag har aldrig hittat någon…
Och leksaker har jag inte sett så många heller.
Vad jag menar är att man kan variera lite och inte enbart ge mössen hjul.
Bygg klätterställning själv. TacoBelle har byggt en jättefin till sina möss!
Jag har en stor fin klätterställning till mina råtthonor som de får klättra i utanför buren - den får inte plats i buren. Det är ett bygge av rep, rör, hängmattor, gungbrädor, stegar etc… som ett torn! De älskar den!
Ok, ska kanske försöka mej på det :) Men då måste jag få hjälp av min pappa lite grann också. Vi kanske kan bygga lite sånt på träffen i Stockholm? Och pyssla lite..
jag har hjul i min bur .. men dom tycker inte om det.. har aldrig sett dom springa i det :p
// -mmk-

Om hjul ska vara snälla för ryggarna, ska de vara så stora att musen kan springa med svansen bakåt, inte över ryggen. De minsta bör vara 18 cm i diameter. Vidare ska de inte kunna klämma svansar eller varandra i hjulen.
Har man möss som inte gör annat än att springa i hjulet för jämnan är det nog bäst att antingen inte ha något alls, eller att bara låta dem ha det ibland. Annars kan de stressa upp sig och bara spåringa, springa, springa.
Det går ju att ha en kasse med olika leksaker, och byta ut en grej varje dag.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Ok!! Tack Elin!! Jag ska köpa ett nytt hjul.

Jag byter ut sakerna när vi städar burarna … dom är ju som barn .. allt nytt ska utforskas *ler*….
mina möss älskar alla sorts saker.. jag lägger in allt i buren från äggkartonget, pinnar rör klättersaker..stenar mm och dom älskar verkligen allt :)
låter bra
några Artiklar om ni missat dem
Jag byggde en sådan här ställning i träslöjden.. väldigt enkel. repet var dock lite tjockare och i slutet av repet hände en krok som jag satte fast i akvariumet.. och det som hänger är ett litet fågelbo av korg som jag köppte på zoologiska för 18 kr.. tyvärr så försvann denna ställningen i en storstädning.. uppe på toppen lade jag ofta ost!.. som han gillar!
Medarbetare på Hundar.ifokus
oj.. bilden kanske också ska komma med… hehe
Medarbetare på Hundar.ifokus