Mus iFokus

Mus

Etiketter: beteendehälsaskötsel
Läst 582 ggr
Grodan
0

gnäll o pepp om sjuka möss

Våra möss är sjuka då och då. Inget att hymla om. Vi kan förebygga och åtgärda, men våra hjärtan går sönder… vårat intresse får en rejäl knuff åt fel håll och ja, vi behöver gnälla, ventilera och få pepp och stöd.

Så här en tråd för alla sådana tankar.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
0

29:e december skall jag åka med några möss till SVA för att kontrollera om mina möss är friska. Mössen jag åker med representerar hela min uppfödning - så jag tar från lite olika burar. De kommer att avlivas…

Det här är verkligen jättejobbigt och jag är så orolig att jag ska få negativt besked.

[Thiah]
0

Såklart det är jobbigtm, speciellt när man måste skicka möss för avlivning. Men man får ju tänka att man gör det för flockens bästa.

Jag har för första gången en "förkyld"mus men har ju haft Siri som hade nått fel i skallen..Trodde inte jag skulle vara så nojjig som jag är medan Ebba är sjuk. Mannen säger att hon blir bra och att jag ska sluta men måste kolla så hon "beter" sig hela tiden. Hon rör sig och verkar äta och dricka samt har andningen blivit mycket bättre på kort tid…ändå…suck :P

Pimu
0

*håller tummen, för att de blir ett bra svar*

Terato
0

Jag har inte haft problem med Rossel bland mina möss *peppar, peppar* mer en en gång, då på en zoomus och då var det väldigt lättbotat.

Nu har jag ju inte heller hunnit ha så många möss men de problem jag har haft är tumörer och andra knölar. Det är jobbigt när man inte kan göra så mycket åt det. Men å andra sidan är ju inte det något smittsamt.

Jag är dock glad att hela min honflock är friska som nötkärnor just nu! Timmy verkar också jättefrisk! Det är bara Nisse då..

Tänker på dig Grodan och dina möss och jag hoppas verkligen att det ska vara bra nu.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

amaira
0

Håller också tummarna för dig, Grodan! Du är så vansinnigt duktig med dina möss, och du kämpar på så hårt. Du är väl värd att få hela din besättning fullständigt frisk - och så får vi ta del av dem igen. Kram.

amaira
0

Ja, mina möss är friska som nötkärnor de med.

Men har man många djur av samma sort, så kommer det bakslag förr eller senare, det vet jag. Och det slår ofta så hårt, just för att man har många av dem.

Så jag är enbart tacksam så länge de är friska! När någon sjukdom eller liknande slår till så blir det jobbigt att försöka reda ut det, om det går.

Ju längre man har hållt på med uppfödning, desto värre om man måste "börja från början" igen. Detär ju liksom speciellelt när man känner mössen innan och utan sedan generationer tillbaka. Och dessutom själv valt ut just dessa ur varje kull, för vidare avel.

Grodan
0

Jag får ändå alltid en känsla av att det är de unga sällskapsmusägarna som blir hårdast drabbade när deras möss blir sjuka. De står rådlösa och hinner eller får inte alltid bra veterinärkontakt. Och så har de sällan en budget för veterinärvård.

Hur gör vi för att finnas till för dem? Hjälpa dem?

Jag har alltid sagt att förebygga och informera är det bästa, men ändå så blir möss sjuka och kunskap - för att rädda livet på dem - saknas…

Tack för era värmande ord!

Mina möss var/är inte sjuka i Rossel, utan kraftiga nysningar samt förut dödsfall - nästan halva populationen dog - och låg fertilitet.

[Thiah]
0

#7 tycker ni (de erfarna) gör ett super jobb här eftersom man alltid får stöd och råd. Ni dömmer inte utan berättar fakta och ger råd vilket är super skönt som oerfaren musägare.

Är glad över eran hjälp. =)

MP160
0

Håller med Thiah! Har sett på andra sidor hur folk på en gång börjar snacka om att den som frågar inte tar väl hand om sina djur och att det är därför dom blir sjuka, men självklart är det inte alltid ägarens fel. Djur kan bli sjuka även om vi tar hand om dom på bästa möjliga sätt and that's it. Så jag tycker ni gör ett underbart jobb med att informera som ni redan gör! Själv tycker jag att jag fick jättebra och snabba svar när jag frågade om kuttrandet/rosslandet hos mina möss när jag fått hem mina allra första små.

Så tack så mycket för en bra sida och mycket hjälp helt enkelt!

[Thiah]
0

Måste nu få gnälla. Känner mig så trött och arg/ledsen. Märkte just att Fiona har en stor stor knöl på hennes ben. Har inte mäkrt det innan då jag  varit så upptagen med Ebba. Men suck…fan… nu mår hon bra och rör sig som hon ska men……..Jag vill ju hålla på med möss men nu är allt så jobbigt…

Druke
0

OT.  #2 Har Siri något fel i skallen? Foten i munnen

[Thiah]
0

#11 min siri har för länge sedan fått åka till de gröna ängarna. Att din mus hette siri är rolig omständighet (glömt det svenska ordet jag ville säga så omständighet får duga). Siri som jag vill  ha hit och ta hand om har alltså inget med saken att göra… :D

Pehpsii
0

Det känns som om jag haft en otrolig otur vad gäller canser med mina möss. Man blir otroligt ledsen när 3 st dör inom en månad pga samma skit. Jo, en av dem var gammal och "på gång" men man känner ändå sig rånad av de sista dagarna/veckorna. Och när unga, underbara djur går bort mår man ännu värre )=

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

Druke
0

#12 Åh, så fånig jag är. Det hade jag ju faktiskt kunnat räkna ut själv ^^  Tack för svaret :P

Grodan
0

#10 asch dumma mus… tyvärr kommer inte en olycka ensam… Rynkar på näsan

MP160
0

Hörni muskunniga, fick en gramvåg i julkapp och kom fram till att en av mina mustöser, Lea, väger lite för lite. Det visste jag igentligen redan, men ja. Syskonparet Saga och Tova väger 38 och 39 gram, medans lilla Lea endast väger 31 gram. Dom blir 5 månader i januari och är svensktypade.. Och är friska alla tre förutom lite nysningar från Lea då och då, men inte alls ofta. Så jag tänkte bara fråga om det här är något farligt? Har gett lite fetare mat, men det är bara Saga och Tova som ökar. Ändå är Lea oftast först fram när färskmaten kommer.. Knäppt dethär. Obestämd

Muszimba
0

Det lär inte vara någon fara på taket. Har haft möss i den åldern som vägt precis som Lea.

MP160
0

#17 Gah va skönt å höra! Kyss

amaira
0

#16. "Och är friska alla tre förutom lite nysningar från Lea då och då, men inte alls ofta"

Ledsen att behöva säga det, men möss ska inte nysa alls, aldrig i stort sett. Så något är det som inte stämmer, så bra att du är uppmärksam.

Visst kan Lea väga mindre än sina syskon av naturliga orsaker. Men det kan ju också vara något annat.

Känn på hennes hull! Kan du känna ryggraden och/eller ryggkotorna på henne? Verkar hon smal/"insjunken" liksom, upptill på sidorna?

Hur känns hon i din hand? Kompakt, eller liksom "för lätt"? (Har inte direkt med "vikten" att göra, utan mer en "känsla", förhållandet syn - tyngd liksom.)

Nu kan jag inte minnas utifrån dina foton, men om Lea är satin och systrarna inte, så är det helt okej. För satinmöss blir ofta mindre än ickessatin.

MP160
0

#19 Hullet är inte som på de andra iaf, hon känns bara alldeles för lätt. Och ja, ryggraden känns, men ryggkotorna vet jag inte. Och hon är "plattare" än dom andra, vet inte hur jag ska förklara.. Platt har hon iof alltid varit mer eller mindre.. Vilket inte heller är bra antar jag.  Kompakt? Näe, så kanske jag skulle kunna säga om de andra men inte om Lea. Jättesvårt att förklara.
Hon är inte satin, men Saga är och hon är fin i hull å storlek.

Väckte mössen idag när jag skulle städa ur akvariet och när Lea kravlade ur boet så lät hon som en kaffebryggare så nu är rosslet tillbaka igen. För 3:e gången. Lät som vätska i luftrören, men jag är inte vidare bra på sånt, men något i den vägen. Så jag tog upp henne och lyssnade lite och när hon inte slutade så tog jag med mig henne in på toaletten och spolade varmt vatten så det skulle ånga upp sig lite, mamma gjorde detta när jag var liten och fick såndär krupp och inte kunde andas så jag tänkte att det kanske hjälper för henne också. Satt där med henne runt en kvart tror jag utan att det blev bättre men jag satte henne i en mindre bur och ställde in henne medans jag skurade ur akvariet. Kollade henne givetvis med jämna mellanrum och när jag var klar och skulle hämta ut henne så var ljudet som bortblåst och hon var precis som vanligt igen.

Vi ska beställa tid hos veterinär igen och se vad dom säger såfort dom öppnar igen. Känner mig så himla hjälplös, rosslet kommer rosslet går. Hur jag än gör så ger det bannemej inte med sig.

amaira
0

Jag beklagar verkligen.

Så bra att du tar henne till vetrinär igen. Rossel kan ibland vara svårt att komma tillrätta med. Det kan kanske vara att hon har lite sämre immunförsvar än de andra, vet inte.

axilur
0

#20 Enligt en veterinär jag har pratat med är det svårt att få bort Rossel helt och hållet. Det som händer när man medicinerar är att man "trycker ner" sjukdomen så mycket att musen blir symtomfri.

Det är kanske det som har hänt dina möss. Att de liksom alltid har sjukdomen i kroppen, och den blommar upp ibland?

/Anneli

MP160
0

Antar att det är så eftersom det kommer tillbaka efter några veckor. Vad gör man åt det?