Mus iFokus

Mus

Etiketter: aveluppfödning
Läst 1119 ggr
Binajis
0

Dräktiga zoodjur

Hej och Gott Nytt År allesammans!

Jag har precis fått hem två små mustjejer från Arken Zoo. Jag tycker att den ena, som är snäppet större än den andra, har en misstänkt bula på vardera sida om magen. Nu undrar jag bland er medlemmar här som har köpt möss på djuraffär, hur ofta de visat sig vara dräktiga? Jag tänker på att om dom kommer från grossister ju större är väl risken….

//Mimmi

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

MP160
0

Jadu, det är nog inte så ovanligt att zoomöss säljs dräktiga. Jag köpte mina på zoo och misstänkte att en av mina tjejer var på smällen eftersom hon hade bulor på sidorna av magen hon med men nej, det var inga bebbs och hon har fortfarande kvar bulorna på sidorna men dom är inte lika stora.

Gott nytt år på dig! Glad

Terato
0

Vad har hon för färg, honan? Röda möss har nämligen en gen som gör att de lättare går upp i vikt och de är nästan alltid tjocka!

Men om jag var du skulle jag ställa in mig på att hon är dräktig. Fundera på om du har möjlighet att ta kullen(och hitta hem åt ungarna). Tycker du skaprata med zoobutiken. De bör i så fall kunna ta hand om ungarna.

Det är viktigt att dräktiga honor får bra mat så börja redan nu att ge henne lite extra proteinrik(och i allmänhet nyttig) mat. Ägg kan man ge, det är dessutom kalciumrikt.

Läs igenom den här artikeln:

Min mus får ungar

Även denna:

Mata musen rätt!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

amaira
0

Om du med ögat ser dessa bulor, och de beror på att hon är dräktig, så kommer du mycket snabbt få svaret. Det lär vara högst en vecka kvar i så fall, och magen kommer växa synbart. (troligtvis)

Extra näringsrik mat, som Terato säger, det är viktigt om du vill få starka friska ungar. I djurbutiken har hon knappast fått vad hon behöver, men det gör inte så mycket om du nu fyller på med vad hon och ungarna behöver.

Om bulorna syns nu, så är det också från och med nu, och under digivningstiden som de behöver extra "extra mycket" näring för att täcka de snabbt växande bebisarnas behov. Och mammans förstås.

Låt oss få höra om bulornas vidare tillväxt, eller icketillväxt.

Här är vi nyfikna. Skrattande

Binajis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej allihopa och tack så mkt för svaren :)

Jag tycker att hon har stannat lite, men jag försöker tänka efter. Mamma la tydligen undan dom den 23/12 (förra året ;)) och det var 9 dagar sedan. Hur tidigt börjar magen visa sig? Är det från och med sista veckan? Eftersom hon inte har växt överdrivet mycket, som man tycker att hon borde ha gjort när dom går så kort tid så är hon nog inte med ungar trots allt. Hon är agouti och vit, teckningen har jag ingen aning om. Antar att hon är "röd" isf? Då är hon nog bara en liten fetknopp ;) Skickar med en bild på henne, så får ni avgöra färgen. Urusel kvalité, men ni kanske kan berätta hennes teckning iaf? :)

Dessutom ser ni ju hennes något runda mage… bild tagen för 2 dagar sen.

Jag ger henne maten ni tipsat om, utifall att. Plats och intresse för att ta hand om ungarna har jag och djuraffären är beredd att ta imot dom när dom är leveransklara :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

[Thiah]
0

Har ingen vettig ide om när magen börjar synas, på min tjej syntes det sent..

Men jag är så glaf över att läsa att du tar ansvar hursom och ger bra mat och fixat med djuraffären…  =D =D

jättebra jobbar enligt mig

MP160
0

håller med Thiah, once again. Glad

Binajis
0

Vad glad jag blir av att höra det, samtidigt som det för mig känns självklart. Det jag blir mest glad för är mottagandet :) Många forum är väldigt anti mot nya personer men här tar ni hjärtligt imot oss nybörjare. Toppenbetyg vill jag lova! :)

Vattnadal
0

Hur går det med magen, växer den eller har den stannat på klädsamt mullig?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Binajis
0

Magen har faktiskt gått ner lite, men något rund är hon allt… *fniss*

Kom att tänka på att dom fick mer än väl mycket mat (fröblandning) på djuraffären i en mindre bur utan större stimulans, så det var väl inte alls konstigt att hon la på sig lite former :)

Men jag kan väl passa på att fråga vad som är det bästa sättet att få dom tam. I början var båda nyfikna och efter lite om och men klättrade ena upp på handen och vidare upp på axlarna… och kilade sedan tillbaka. Och efter det har dom varit jättefega! Varför? Jag gjorde ju ingenting som jag kan tänka mig skrämde dom. Ljud reagerar dom vädigt lite på. Och inte var det något speciellt som hände. Hon sprang ju t o m tillbaka till buren i lugn takt, inte alls vettskrämd utan mer som "jaha, jaja… hejdå på en stund". Men enligt dom är jag nu ohyggligt farlig… :(

Tvångskel? Eller timmar med handen i buren så att dom så småningom börjar lita på mig igen? Känns väldigt långt bort, sist stod jag med handen i buren medans jag såg på en film och Zoya var fram och lunkade runt i buren men Zufi (som varit mest framåt av dom två) kollade bara fram för att fort försvinna in i huset igen… *suck*

MP160
0

Prova att ha bara burunderdelen i knät när du tex sitter och tittar på tv med en eller två händer i buren. Fick det tipset när jag tämjde mina och det funkade utmärkt både första och andra gången, dom var överallt på mig! Tungan ute

Binajis
0

#10 ….synd bara att dom bor i ett akvarium… *harkel*

[Thiah]
0

#du får offra dig för konsten som dom säger ;) hehe

Jag tar mina "via boet" in i en kartong/låda och har dem bredvid mig när jag inte har möjlighet att ha hela dunan med mig.. :D

MP160
0

Jamen se där då, ta en kartong! Smaaart! Skrattande

Binajis
0

Jo, men för att få in dom i kartongen måste jag ju få tag i dom… med andra ord "jaga runt dom"… Eller menar ni att jag ska byta bo till en kartong? Är rädd att den inte är en kartong tillräckligt länge :P

[Thiah]
0

nej du tar med hela boet.. när dom är i boet lyfter du helt sonika upp det och ner i en kartong…. dom kommer ut tillslut för dom är så nyfikna att dom inte kan låta bli :D

UlrikaD
0

Fånga in dem i en toa-rulle brukar också funka bra i början.

Binajis
0

Jahaaaa, då är jag med :)

Ska jag prova, tack så mycket! :)

Evelyn
0

Är det ok om jag lånar tråden lite? Har en fråga angående det ursprungliga ämnet :P

Jobbar på zooaffär och fick idag smådjurleverans från vår leverantör. Utöver hamstrar fick vi 4 st möss, 2 hanar + 2 honor i samma Transportbur.. De båda honorna är uppenbart dräktiga sedan innan då de båda har tydliga kulor på magen, dena ena större än den andra. Vet ej hur länge de varit dräktiga, men kulorna är väldigt tydliga, så det bör väl inte vara särskillt lång tid kvar, om jag förstått det rätt?

Har ingen erfarenhet utav dräktiga möss eller uppfödning av ungar (har möss själv, men endast till sällskap, ej avel), så jag behöver tips på hur jag bäst tar hand om dem och underlättar för de stackars honorna (som inte alls kan vara särskillt gamla!). Har gett dem mer näringsrik mat (ägg, fröblandning + lite kattmat) och de har hus + bomaterial, något mer jag kan göra för dem? Önskar jag hade möjlighet att ta hem dem och sköta om dem hemma i lugn och ro, men tyvärr går det inte, så de kommer bli kvar i butiken under dräktighet och födsel..

Blir så less när leverantörerna skickar djur som är dräktiga! Och dessutom sätter hanar tillsammans med dem! Jag hopps verkligen att honorna inte blivit parade och dräktiga igen..

Vattnadal
0

Det viktigaste är att de får en bur med lugn och ro. Ha dem i fikarummet eller så, inte ute i butiken där kunder kan kika på dem, det är olagligt.

Ge dem en bra bur, typ miniduna ed, där de får utrymme och ungarna inte kan rymma genom gallret. Mycket bomaterial (rivet toapapper fungerar toppen) och kanske mer än ett hus, så de har lite att välja mellan.

Fri tillgång på torrfoder och vatten, har du möjlighet, ge dem något nytigt extra. Kanske alla kan ge något ur sin matlåda, om det är nyttigheter. Lax, ärtor, ägg, energirik mat med proteiner och kalk.

Om det är mer än ett dygn eller så till de ska föda har hanarna inte parat om. De gör det alldeles innna eller efter förlossningen. Skäll lite på leverantörerna vettja, låt dem veta att butikerna bryr sig, så kanske de skärper sig!

Jag tror att de klarar av detta utmärkt, de brukar nämligen göra det.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Evelyn
0

Tack, Vattnadal :)

Självklart slipper de bo ute i butiken med all stress!

Gallerbur har vi inga till våra smådjur, så det är ingen fara :) Tidningspapper har dom så det är väl ett till hus då, kan ta med mig något hemifrån :)

Torrfoder och vatten finns alltid tillgängligt och jag ska försöka ordna med "musvänliga" matlådor ;) Angående kalk, kan man koka ett ägg och mala skalet att strö över deras mat? eller bland i gröt, etc?

Då är det ingen fara för omparning i alla fall, så det var ju tur!

Har skällt på dem innan då detta inter var första gången vi fått dräktiga djur (har fått både marsvin, möss och hamstrar), men det verkar inte bli någon förbättring, tyvärr.. önskar vi kunde ta från någon lokal uppfödare istället, men har inte hittat någon som är villig att sälja till butik än, tyvärr.

Låter lovande, jag hoppas verkligen att det ordnar sig med dom! och tack igen för ett bra svar :)

Muszimba
0

Äggskalet kan du lägga ner i en skål utan att ta sönder mer än det blir när man skalar ägget. Ägget kan man ge också i lagom stora bitar om man vill det.