Mus iFokus

Mus

Etiketter: aveluppfödning
Läst 1391 ggr
kissekatten
0

hjälp med musbebisar!!!

Hej! våran lilla mus tjej Sigrid har fått ungar och än så länge har allt gått strålande bra. det har gått över 2 veckor och alla bebisar mår jättebra utom en. Den jag talar om är väldigt liten. hälften så stor som dom andra. De andra har i princip öppnat ögonen medan hon inte ens i närheten (hon ser ut som var född för typ 9 dagar sedan) hon är rätt pigg men väldigt tanig. hon har sovit utanför "nästet" nån gång och sökt sig utanför boet flera gånger. Är det något fel på henne? liksom har hört att en mus som inte får i sig mat kan bli mindre än dom andra men vi har bara 5 bebisar och inte 12. så spenor räcker det åt. Stöter honan ut henne? eller är hon sjuk på något sätt? försöker med anna medel att hon ska överleva? några tips ? tacaksamm för svar!!!

Mvh kissekatten

Mymlan
0

Kanske bäst låta naturen ha sin gång. Men vill ni ändå försöka ge er iväg till apoteket köp Esbilak enda små musungars mage tål *modersmjölkersättning för hundvalpar*.

Jag har nappat upp 10 st 9 dygn gamla musungar som miste sin mamma. Det är ett enormt piller göra, det kräver tid och tålamod *tålamod är ngt jag har brist på*. Mat dygnet runt även om det är skola eller jobb så ska de ha mat. Bor du i stkholm så kan jag hjälpa dig men jag kan INTE garantera att den överlever. Jag är sjukpensionär.

De 10 jag nappade upp de överlevde allihopa. De dog av ålderdom nästan 2 år vart de.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

kissekatten
0

hej! jo det är väldigt konstigt det här. Vi har iallafall lag in alla ungarna i boet nu med den minste och gjort lite så hon inte kan ta sig ut så mycekt. de båda tjejrerna( sigrid och saga) är där inne nu. hon får åtminstone värme så vi får se lite i kväll hur det ser ut. Annars kommer vi nog låta naturen ha sin gång om det inte fungerar.  :(

kissekatten
0

Hej! hon lever än men har inte4 köpt odersmjölk grejen.- ska göra det nu. hon har överlevt 3 dygn nu sedan vi såg henne så tanig. hon var utanför boet när jag vaknade men jag lav mig efter 6 tiden i morses. innan dess från 18.00 till ja 06.00+ så var hon i boet med mamman iosv. hon kanske fick lite mat i sig då.  hör av mig hur det går!

kissekatten
0

hur mycket ska man mata en 14 dagars bebis? är det fortfarande 1 gång i timme? och hur mycket mat?

Mymlan
0

#4 Jag gav 1 ggr/timme och jag anv en 1 ML spruta utan nål då jag nappade mina droppe i mungipan.

Försiktigt så de ej kommer fel.

kissekatten
0

Hej! vi har matat henne ungefär 1gång i timmen nu och hon verkar tycka mycket om ersättningen. Problemet är bara att jag vet inte om det blir för mycket eller inte då hon mycket möjligt får mjölk från modern också. (bara att hon har haft otur och inte fått något förut eller dyl) men vi fortsätter att mata henne. Hur länge ska vi göra detta? tills hon är ungefär 17dagar och lika stor som alla andra? mvh kissekatten

Mymlan
0

#6 När du ser de äter själva så kan du ge dem alla Esbilac i en skål. Mamman brukar gilla detta oxå. När de äter själva så ge barnmat, barngröt, välling, ärtor, majs, andra grönsaker, frukt, groddar.

Grodan
0

kissekatten, har du gått till Apoteket och köpt ESBILAC för 271 kr enbart för att mata upp denna lilla unge? Förvånad

en nyfiken undran i all välmening… Skrattande

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

kissekatten
0

Hej! Japp det gjorde jag. Och visst sved det lite i pengarkassen men det de är värdf vart enda öre. jag är inte en person som ger upp bara för den är lite midnre. kosta vad de kosta. Man mår så mycket bättre av att tänka att jag faktiskt gjorde något för henne istället för ltåa henne dö.. om hon nu var påväg mot det hållet. vilket dåligt samvete man skulle ha om man lät henne dö. fast mamman  kostyade 30kr typ…

vilket fall som helst så mår hon hyffsat bra. äter ganska bra och har legat inne i boet med de andra så hon har säkert blivit ompysslad.

ska mata henne igen strax. tog ett kort på henne igår som jag  lägger upp. she so cute…

Grodan
0

wow, det var beundransvärt!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Thiah]
0

#9 Applåder till dig kissekatten

kissekatten
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej! efter att jag skrev inlägget skulle jag mata henne igen. då var hon helt försvunnen! hopn låg inte i boet eller i buren. Jag trodde ett litet tag att hon var försvunnen föralltid eller "gick iväg och dog" men sen så hittade vi henne efter 5min vid ett av elemnt rören under elemntet och sov! hon tyckte antagligen att det var varmt och skönt där. Men det var ungefär 3 meter ditt. Hon är en riktigt  förbrytar drottning! så nu har vi matat henne och lagt henne i en genomskinlig plast burk där hon har ett litet bo och atrt vi kan se henne ( så hon inte smiter igen) dessutom har vi lagt kartong runt buren nu så de andra inte kan ta sig ut.

[Thiah]
0

#12 hahahahha :D

kissekatten
0

Hur kan man säga nej till de ansiktet? bilden är tagen igår och hon är idag 17 dagar idag. Hon ser ju inte direkt 17dagar då hon är jätte tanig. Men ändå så lyckas hon rymma från burne och gå på upptäckningsfärd. :) nu ligger hon och sover im sitt nya hem.

Vet ni när man kan sära dem från mamman? Har nämligen två tjejbebisar som ska till min bror och vill inte lämna bort dem för tidigt..

[Thiah]
0

erm.. 4-5 veckor

Jag lämnade mina när dom var typ 3 veckor och 4 dagar just för att dom skulle ihop till ett super hem och det var den dagen när hon som skulle ha dem kunde hämta dem. Dom åkte även 2 st och allt gick superbra :D.

kissekatten
0

okej! tack då vet jag.

hon har inte ätit så mycket idag förutom nu precis. nu glufsade hon i sig vällingen och det är possitivt. hon är lite trött men tanke på att hon lyckades ta sig ut från sitt bo och ut från buren betyder ju att hon verkligen gillar att upptäcka nya saker osv. (förhoppningsvis) men nu har hon mat i magen och det blir matdags i natt igen.

allt går bra hitills :)

mvh kissekatten

MP160
0

Skönt att det funkar så bra, grymt bra jobbat! Skrattande

kissekatten
0

MP160: tack så mycket :) det glädjer mig. matade henne precis nu. hon var mest trött och ville sova. fick i sig lite iallafall. blir mat dagsa om två timmar igen lite drygt. upptäckt att hon äter inte varje timme. vet inte ifall det är possitivt eller negativt men hon äter iallafall.  vet inte vad som är normalt för en 18dagar bebis. hur mycket ska hon få? hon har ju mindre päls än dom andra så jag ser under henne att hennes mage är full med mjölk i allafall ( som man kunde se på nyfödda efter de har diat typ) så jag får se hur mycket hon vill ha sen. :)

mvh kissekatten

Druke
0

#12 Nejmen, herregud vilken liten skruttis! Kyss

Härligt jobb, kissekatten!

kissekatten
0

druke: tack så mycket! ja hon är jätteliten. känner henne knappt när man håller henne (om man jämför hennes syskon) dock älskar hon att bli ompysslad. hon bara njuter och somnar nästan när man stryker henne med fingret. så folkskygg är hon inte iallafall :)

kissekatten
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej igen!

har matat henne igen och hon äter väldigt bra ibland. ibland verkar hon vara kräsen ibland vill hon bara mumsa i sig maten. (hon villle i början bara gå på upptäcks färd) upptäckte också att en annan mus bebis inte har öppnat sitt ena öga. Vi tror att hon kanske är blind på ena ögat men vi vet inget. är inget slagsmål eller liknande ( inga tecken på det) ser enbart ut som hon inte har lyckas öppna upp det än. Men oavsett så mår hon jättebra! (kanske blir så vi har en pirat och en skrutt)

tog två bilder på dom båda för att visa skillnaden mellan de båda. De båda är lika gamla och det är en stor skillnad. Men för att vara tre dagar in i matandet så tycker vi att skruttan ser mycket bättre ut  sen i fredags..

PS: vi gillar verklgen Skruttis druke :) kanske blir hennes namn vem vet!?

Mymlan
0

Tvätta ögat med ljummet vatten.

kissekatten
0

Mylan: tack för tipset! gjorde det nyss men hon har inte öppnat ögat än. Antar att man får göra det ett par gånger. Men det kommer nog fixa sig :)

Druke
0

#21 Hihi :D

Hon är ju så rackarns söt! Aw, man vill bara ha henne! ;P

Men jag måste bara säga att vad häftigt att hon är så jäkla tuff för att vara så liten! :O Jag blir riktigt imponerad!

kissekatten
0

druke: jag måste också säga att jag är väldigt förvånad att hon är så pigg och nyfiken.  Hon må var liten men hon är betydligt vildare än dom andra.  Hon ligger och sover nu och är så liten. tyckte faktiskt idag att hon har blivit lite större (kanske bara drömmar vad vet jag) men hon har kissat och bajsat idag efter hennes måltid i morses och det är possitivt enligt mig. Blir matdags igen snart och kanske tar ett kort till på henne. tack för ert support, det värmer och speciellt när jag hör att folk har lyckas nappat 10  ungar och dom alla överlevde. Denna lille rackare är en fighter, true fighter! :)

kissekatten
0

Måste säga att tyvärr överlevde inte skruttan. det måste varit för hårt mot henne och jag förstår inte varför hon var tvungen att dö. Inte så att mamman inte kunde mata henne men jag vet inte. Hon var helt enkelt inte stark nog. vi märkte det redan i natt då hon vägrade äta och i morses med. så nu hittade jag henne död i sin bur med sina syskon. tyvärr sådant här händer men det är inget vi kan göra åt saken. Vi försökte det bästa med de vi hade och hon levde åtminstone ett värdefullt litet liv där vi tog hand om henne, matade henne och hade henne med oss. Hon fick allt en musbebis kunde få ha men nu är denna historia över.. tack för allt medgivande eller vad man ska säga…

Druke
0

Nej, skruttis! Gråter Vad himla tråkigt!

kissekatten
0

japp det är det. men vi har fortfarande 4 små bebisar att ta hand om även ifall en inte har öppnat ögonen än.. men livet går vidare…

MP160
0

Nej vad synd.. Men det är som du säger, du har ju fortfarande 4 små bebbar att glädjas åt! Tröstkram!

kissekatten
0

Japp det har vi. och vi hade förväntat oss redan från början att hon eventuellt inte skulle klara sig. så det kom inte som en chock. men visst man hade lite förhoppningar där när hon åt jättemycket men det gick inte i slutändan. Men hon finns alltid i våra tankar :)