Mus iFokus

Mus

Etiketter: aveluppfödning
Läst 669 ggr
amaira
0

colourpoint och falsk chinchilla

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Klippt från annan tråd:

"Ja, Croissant är hanen jag var sugen på när han var liten. Jag har tänkt på honom en del och skulle vilja veta vad det kan bli för roliga färger av honom och colorpointen. Hoppas Amaira eller Grodan kan svara."

Colourpoint har generna c(h) c(e)

Falsk chinchilla har generna c(ch) c(e)

Para dessa två, vad kan kombinationerna (genotyperna)då bli? (Nu får ni tänka Flört så tar vi fenotypetyperna sedan.)

Genotyp = vilka gener en mus bär på inuti (kan vara osynligt)

Fenotyp = hur musen ser ut utanpå (alltså utseendet som alltid syns)

Colourpoint/fox på fotot (Kalle Point, som nu bor hos Elin Vattnadal)

axilur
0

Syster Harmoni, colorpoint beige(?)/fox.

/Anneli

Fairytail
0

Vilka söta muslingar! Kyss

axilur
0

Det blir ju tickat iaf… Hjälp!

/Anneli

amaira
0

Hoppa över tickat, och andra grundfärger till att börja med.

A eller a  (agouti-gener eller icke-agouti-gener)

B eller b (Svart- eller chocolate-gener)

osv. Strunt i dem till att börja med.

Nu funderar vi över vad som  händer på c-lokus, och bara där.

Liksom albino c döljer alla de andra färg-bokstäverna (de finns ju där, fast ingen kan säga vilka färger en albino har i sig) så gör även de andra blekningsgenerna detsamma, mer eller mindre. Chinchilla minst, och himalya-genen partiellt.

Siamesgenen (och coulorpoint) tar bort färgen utom på pointerna, så en siames kan i praktiken vara alla möjliga siamesfärger, dvs de har en viss färg på de färgade partierna, även någon agouti- eller argente-variant.

Så vi börjar med C-lokus, så tar vi "vad det blir" sedan.

Om vi parar en colourpoint med en falsk chinchilla, vad kan det då bli för kombinationer på c-lokus?

c(h), c(e) och  c(ch), c(e). Ta en gen från mamman och en gen från pappan, kombinera så det blir två gener igen hos ungarna.

Använd papper och penna den som vill, och skriv upp kombinationerna,  det blir fyra varianter hos ungarna.

Obestämd  Flört  Tungan ute

axilur
0

c(h), c(ch) c(h), c(e) colorpoint?c(e), c(ch) falsk chinchilla?**
c(e), c(e)** en väldigt blek en?

Det känns som att jag är ute och cyklar.

/Anneli

axilur
0

har c(e) något att göra med extreme dilution? Obestämd

/Anneli

SwilMer
0

#6 Extreme dilution är c(e)

Extreme dilution

Mvh Stefhanie
Björnbackens Kaniner
www.bjornbackenskaniner.weebly.com

axilur
0

Yes, jag tänkte rätt utan facit!

/Anneli

Vattnadal
0

En väldigt blek en gillar jag! Tycker blekfisar blir snygga!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

amaira
0

#5. Du cyklar inte ett dugg! Skrattande 

Extreme dilution är väldigt variabel, och kan vara oerhört blek, som Nimbus, dvs svartögd vit el bone. Men extreme dilution kan också ge färgen coffee, och så nyanserna därmellan.

För att vara en chinchilla, är musen tickad (agouti) och tan (dvs med tan-magen blekt till fox). För en chinchilla har alltid vit mage!

Utan den vita magen är chinchilla en silver agouti. Det är endast tan-genen som skiljer dessa två färger åt.

Så parar du Harmoni som är fox, med en falsk chinchilla så får du garanterat fox-ungar.

Det enda som skiljer en falsk chinchilla från en äkta chinchilla är en enda gen: c(e) istället för c(ch).

Dvs en äkta chinchilla har c(ch) c(ch), medan en falskt chinchilla har c(ch) c(e).

#3. Och du har fullständigt rätt i att alla ungarna blir tickade, eftersom Elins agoutis troligtvis har dubbla anlag för tickat: AA (om Aa är musen fortfarande tickad, men kan ge både otickade och tickade ungar.

Ungarna kommer att bli tickade, men bära på anlaget otickade.

Med tickad menar jag alltså en agouti-variant, otickad är inte agoutivariant.

Jag vet faktiskt inte vad du får för färg på ungarna om de blir agoutivarianter, men jag tror att de kan bli snygga.

Blanche som jag hade, var extreme dilution, colourpoint och agouti. Aa c(e) c(h). 

Kanske var hon  även chocolate (dvs cinnamon eftersom hon var agoutivariant): bb, då blir det Aa bb c(e)c(h) DD.

Agouti visste jag inte om, förrän hon fick agouti-ungar. Fast idag kan jag se att hon är tickad.

Hon hade en mycket vacker silverfärg, tycker jag.

Ååhhh, vad mycket ord det blir … Obestämd när jag försöker förklara lite gener bara…

amaira
0

Blanche är förresten Karmas mormors mormor. Kyss Skrattande

axilur
0

Åå, jag är faktiskt helt med på noterna med alla bokstäver för en gångs skull! Det här skulle ju bli en väldigt intressant parning (om den skulle göras)!!!

Men det kan alltså bli så, iom extreme dilution, att de blir väldigt väldigt nedblekta, till i princip Nimbus-färg?

/Anneli