OT ang bostad, arv, hyra etc
Ngn som kan vad lagen säger. Mor ringde sa att enligt hennes Godman så går det Inte att jag hyr hennes *mors bostad* i andra hand men sa ej varför det ej skulle gå. Skulle tydligen ej heller gå att mor i sitt testamente ger bostaden till sina barnbarn *mina 2 barn*. Vad händer om jag i bouppteckning efter min mor säger till Advokaten jag avstår från mitt arv, går inte det då till mina barn, eller?
Min mors Godman är helt inne på bostaden ska säljas. Känns som jag måste anlita advokat för driver hon igenom det så kommer jag bestrida allt.
Ingen som vet ngt forum där man kan fråga jurister om sådant här?
Suck, nu kommer detta gnaga på mig dessa frågor..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Här finns en sida där man kan fråga en jurist: http://www.juridikfokus.se/fraga-juristen/
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Nu står jag ju ej utan bostad men jag hade ju hoppats på en mindre, billigare o där elen ingår i hyran. Samt komma nämre min mor.
De kan juh vara mkt bakom .. värför du inte får/kan ta över din mammas lgh .. om hon har bostadrätt, hyresrätt el. +55 boende eftersom godemannen säger så.
.. förstår inte riktigt vad du menar i #2 .. vill du bara ha en lgh nära din mamma o inte ta över hennes?
frivilligarbetare-ifokus finns ju oxå… där finns en del godman osv
Är dina 2 barn din mammas enda barnbarn?
#5 Ja o jag har inga syskon
Jag tycker då att det borde kunna skrivas i ett testamente /officiellt papper att du avsäger dig ditt modersarv(eller vad det heter) så att barnen kan få det. Är bostaden ägd av din mor?`För är det hyres går det inte att skriva över den om inte nått av barnen eller du bott där i minst 6 månader och kanske itne ens då…
Är det roslagsbostäder?`För dom kan f****a sig ganska ofta har jag märkt…(ursäkta svärordet)
#7 Nej detta är en bostadsrätt i Märsta..
Men då borde det ju gå tycker jag. Din mamma, om hon är vid sinna sinnes fulla bruk kan överlåta lägenheten. Är hon senil eller liknande är det tyvärr super mkt svårare. Hon måste ge sitt delgivande även fast hon skulle ha totalt "utblommad" alzehimers. Annars , som jag förstått, är det tyvärr bara att vänta på det slutgiltiga och att du ärver. :( Detta är dock bara som jag förstått det och det är inte ett gilitgt svar…..
#9 Hon är klar i knoppen.. Jag förstår bara inte varför det ej skulle gå hyra den i andra hand av min mor.. Jag som betalar hyran inte min mor..
Får nästan känslan av Godman ska lura mor sälja den o själv har Dollar tecken för ögonen, mor blind hur ska hon kunna kolla att allt stämmer. Känsla jag får..
Kan ju vara så att de ser kronis hos mig därav jag vill bostaden ska gå direkt av mor till mina barn. den kan ej gå från mig till barnen pga en 5 års regel.
Jaja, det löser sig nog, vore bara synd om den säljs. Kollade med kronkalle så det är ingen jätte skuld men inget jag kan betala bara rakt av på 1-5 månader
Det borde inte vara några problem för din mor, om hon är "klar i knoppen", att testamentera lägenheten till dina barn nu. Men får du lägenheten genom arv, och har kronis på dig, så måste du sälja lägenheten p.g.a skulderna dit. Anledningen till att du inte får hyra den i andra hand nu är att du har kronis efter dig, tyvärr.
/Anneli
#11 Kronis kan ej ta den om jag hyr i andra hand pga mor äger den
https://lagen.nu/ Där kan du söka, det borde finnas info där.
/Anneli
#12 Nej, men jag tror inte att du får hyra den i andra hand om du har kronis efter dig. Godman kan bestämma så.
/Anneli
#12 Ja om hon är förvaltare de får gå över huvudet på sin klient, där får klienten ej ta ngra beslut själv. Godman kan ej ta den beslutet utan att ha min mor med sig. Nu är det bara en skruttsumma på 61 lappar men inget jag kan hosta upp bara så där. Vi vill ju ha chansen kunna sälja av saker i bostaden för se om det går få ihop summan.
Ah, jag är inte så haj på det där, så du har säkert rätt. Hoppas det löser sig iaf!
/Anneli
#14: Men god man har väl ingen bestämmanderätt? Du blandar möjligtvis inte ihop med förvaltare nu?
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Och här är jag sen med att skriva ser jag :P
#18 Det kanske är så. Jag blandade nog ihop det.
/Anneli