Mus iFokus

Mus

Etiketter: beteendehälsaskötsel
Läst 1420 ggr
imsuchadiva
0

Stress.. Sjuk.. Diarré?

I lördags hämtade jag hem åtta mushonor. Alla hade tillgång till mat och vatten under hela resan. Jag fick dem ca kl tolv på dagen, och ca halv nio kom de hem och fick flytta ner i sin nya bur.
Alla flickor, förutom en, mår bra.
Vi trodde först att det var stress, så jag har låtit henne bo med sina kompisar. Men idag, när hon inte verkade må nå bättre alls, satte jag henne i en egen bur.
Hon är slö, ser ut som hon saktar börja tyna bort.
Hon äter, vet dock inte om hon dricker men vi har försökt fått i henne vatten två gånger. Hon har fått både gurka och morötter.
Men hon verkar vara dålig i magen. Har tidigare sätt att hennes bajs är ljusare och inte lika fast som "vanlig" musbajs är.
Nu ligger hon i en handduk med mat och grönsaker i mitt knä för att få lite värme.
Men har nu upptäckt att hon verkar ha diarré.
Hon andas ganska fort, har hon gjort nästan hela veckan.. Trodde från början att det var stress..

Men vad tycker ni jag ska göra nu?

imsuchadiva
0

Bakdelen verkar vara slöast. Den har vinglat några gånger och nyss så tappade hon balansen och nästan ramlade bakåt när hon skulle gå upp på ett utav mina ben..
Hon ligger typ mellan bena..

axilur
0

Hm, det tycker jag inte låter bra alls. Är en mus så pass sjuk så är det illa. Och tappar den dessutom balansen och reflexerna så brukar det vara jätteilla, något neurologiskt.

Jag vet inte vad du kan göra just nu förutom attt försöka få i henne vatten och hålla henne varm, och ring veterinär imorgon.

/Anneli

MalinMalin
0

Hon låter som att ha fått en rejält vätsketapp under resan.

Skilj henne ifrån dom andra om du inte redan har gjort det.

Hur har ni försökt att få i henne vätska?

Vad har hon fått att äta?

Först vätsketapp efter resan,sedan mat som slagit ut hennes mage låter det som då hon har ljus diarre,man måste agera fort när det är en liten mus annars går det fort utför.

Du skulle ha ringt eller SMSat mig för snabba besked så det inte gått såhär långt.

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

Tallullah
0

Ta bort allt färskfoder! Ge henne bara vatten och fröar..

Fråga veterinären..kan henda det går att använda koltabletter..

Men fråga veterinären vad du ska göra..Lycka till!!!

imsuchadiva
0

Jag skiljde henne från de andra igår. När jag gick upp i morse så låg hon in kurad i handduken och mös.

Hon verkade må bättre i tisdag. Därför har jag inte hört av mig.

Vi har försökt fått i henne vatten med hjälp av en liten sked, eller så har vi doppat fingret i vattnet och dragit det under munnen.

Hon har ätit maten jag "blandar" själv. Köper olika kanin, marsvins & pappegoj mat + cornfalkes & lite havregryn, som jag blandar ihop.
Grönsaker fick hon inte förns igår.

imsuchadiva
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

lyssna på filmen på länken nedan. Så lät hon när vi kom hem.
hon andas fort ibland, har hon gjort till o från hela veckan tror jag.
Just nu ligger hon på köksbordet ingosad i en handduk med värme dyna runt om. med tillgång till både mat och vatten.

Tallullah
0

Det där låt inget vidare,men om hon dricker och äter bra så är det

ju ett gott tegn..vi hållar tummarna för dig och lilla musen!!

MalinMalin
0

Nu fattar jag ingenting.

Igår skrev du: "Hon är slö, ser ut som hon saktar börja tyna bort"

Och idag skriver du: "Hon verkade må bättre i tisdag. Därför har jag inte hört av mig"

Och du berättade för mig att hon lät så när ni kom hem,efter transportlådan var rejält immig på vägen hem.

Men att det försvann ganska fort och sedan var hon bra sa du.

Som jag påpekade ovan att du har mitt telefonnummer,det hade bara varit att slå mig en signal eller SMSat.

Det har inte varit bra att låta henne gå med dom andra ända tills igår,frågan är hur mkt mat och vätska hon orkar få i sig på alla dom dagarna.

Till nästa gång,låt det inte gå så många dagar utan att höra av dig om det är något.

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

axilur
0

#5 Kanin-, marsvin-,  och papegojmat? Obestämd

/Anneli

imsuchadiva
0

#8 Ja? I tisdag verkade hon må bättre, därfö  hörde jag inte av mig till dig. Men igår var hon ju sämmre, därför skrev jag här.

Jag har aldrig varit med om att ett djur har blivit stressad så som du menade att hon skulle ha blivit. Så eftersom att du inte sa att jag skulle göra något speciellt med henne så antog jag att det var bäst att bara låta henne vara med sina kompisar, så hon skulle känna lite trygghet.
Jag har sätt henne ätit mat. Hon har även traskat runt lite på grenarna.

#9 Ja, olika fröblandningar?

axilur
0

#10 Okej, jag visste inte att kaniner och marsvin åt fröer. Vad är det för fröer?

/Anneli

imsuchadiva
0

#11 nej, men allstå. Jag köper olika påsar. En för kaniner, en för marsvin och en för papegojer :P

axilur
0

#12 Ja, men vad är det då i kanin- och marsvinspåsarna som mössen får?

/Anneli

imsuchadiva
0

Best Friend Menu Gnagar mix.
Ingredienser: Spanmål, vegetabiliska, frö, grönsaker, olja och fettämnen, mineralämnen.

Marsvins och papegoj matspåsarna har jag redan släng. Papegojmaten kommer jag inte ihåg vad den heter. Men hittade marsvinsmaten på internet. och kanske rätt papegojmat.

Dogman Dinner Marsvinsmat
Ingredienser: Vitamin C-pellets, vete, korn, havre, röd dari, skalad havre, vitaminkorn (yucca), havreflarn, morotsflingor, majs, grönvete, brunvete, johannesbröd, nypon, majs & ärtflingor, linfrö (Omega 3).

Analys: Råprotein 12,9%, vatten 13,2%, råfibrer 5,8%, råfett 3,8%, råaska 3,7%

Tillsatta vitaminer per kg:
Vitamin A ………………………6940 IE
Vitamin D3……………………..544,5 IE
Vitamin C………………………..530 mg
Vitamin E ……………………..24,5 mg

Papegojmaten tror jag det var Dogman Papegojablandning
på internet står det
Ingredienser: En mineralrik, vitaminberikad fröblandning som ger din papegoja en balanserad kost. Solrosfrö, vete, majs, havre, hampfrö, safflorfrö, jordnötter, majs, vitaminpellets, tyrolernötter.

Fast är inte säker på att det var den. Vet att det stod ännu mera på baksidan. Kan berätta nästa gång jag köper hem mera.

Tallullah
0

Kära nån..dom flesta frön i båda kanin,marsvin och papegojblandingar äter vel mössen? Så det kan det vel inte vara fel att ge dom? Det är vel pelletsen dom inte äter? Pellets innehåller vel hö,så det är vel mera för kaniner och marsvin i så fall..

axilur
0

#15 Men jag trodde ju bara inte att marsvin åt fröer. Finns det fröer som möss äter i marsvinsmaten så är det väl bra, om det inte finns en massa färgade konstiga klumpar och saker möss inte bör äta där i, så.

/Anneli

Tallullah
0

Både marsvin och kaniner äter gnagarblandingar,men dom

bör faktisk kun få pellets.,men till råttor och möss och andra

smågnagare kan man ge såna blandingar..det finns nog lite olika

kvaliteter på såna färdiga blandingar..så kanske er det bäst att blanda själva? Jag vet inte….

Mymlan
0

Varför inyte göra egen mat åt dem?

Hel havre
Krossad korn
Osötad musli
Linfrön
Oskalade sesamfrön
Hirs
Bovete
Skalade solros frön
Vetekli *heter det så*
Rågflingor
Bovete flingor
Osötad Cornflakes
Pumpafrön

Puffat ris
Knäckebröd *krossas*
Hund/Kattfoder torrisar

(Som du nu ser i denna blandning så får mössen av alla 4: a sädeslagen de ska ha)

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Mymlan
0

Innehåller detta du ger gröna saker och oranga saker så kan jag upplysa det är socker färgat med färgämne.

Socker ska Inget djur ha

MalinMalin
0

Dom gula och gröna oranga sakerna i sånna blandningar är betmassa med massa färgämnen,så inte riktigt rätt med socker…fast man gör socker utav betor.Så det är rester av det man gör socker avGlad

Men det är ett utmärkt recept på mat som Mymlan skrivit upp och det är det flickorna du fick med dig hem är vana vid.

//Malin

www.r8ttor.se

Tallullah
0

Tack så mycket för bra recept på musmat!Skrattande

Mymlan
0

Jag brukar även blanda ner i min blandning:

Undulatfrön

Papegoj blandning men köper Prestige då jag tycker det luktar gott, ser fräscht ut. Enda jag får göra är att plocka ut torkad Chili jag tror inte det är bra  för mus o rått magar.

axilur
0

Hur går det med musen?

/Anneli

imsuchadiva
0

Okej. Tack för ett bra recpet :)

Får väl försöka ge, speciellet sjuklingen sånt som hon bara är van vid idag. Tills jag hinner köpa mera.

Läget verkar oförändrat eller hon är inte sämre iaf.
Har lagt in en flaska med varmt vatten så hon får värme.
Ska snart försöka pilla i henne lite mera vatten :)

axilur
0

Du har inte pratat med veterinär? Håller tummarna för att hon klarar sig!

/Anneli

Grodan
0

Fattar inte det där med ljudklippet… hör bara massa oväsen som typ från någon som gnager på något…

i a f så måste du gå till veterinär med musen… finns ingen mat som kan bota Rossel, om det är det hon har… och har hon nu diarré och förlorat massa energi pga det behöver hon specialvård… snabbt…

eller avlivning

jag tror inte att det inte finns någon räddning tyvärr

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

imsuchadiva
0

Jag har pratat med en veterinär. De hade inga tider idag. De kunde  inte förstå vad som var fel på henne över telefonen.

#26 Det är musen som låter. Malin trodde det var stress.
Hon låter inte så längre.

Grodan
0

hur ser hon ut idag?

imsuchadiva
0

Hon ser liten och svag ut. Andas fortare än normalt, men inte jätte fort ändå.
Men trotts de så går hon dit hon vill och försöker slå bort skeden med vatten.

Tallullah
0

Jag hade för många år sen en mus som "låt"..den åt och drack bra..

En dag skulle jag städa i buren och då bara trillade den omkull och dog..det ena minutt i matskålen och i nesta var den död!

Mymlan
0

Djursjukhuset Karlstad AB

* Tlf. 054 - 17 52 50

Mer information

Hemsida

* Ring oss gratis

Stallplatsv. 2
654 65 KARLSTAD

Kontakta dessa inte så väldans långt från KGA *har bott i Karlskoga*

De har beredskap Dygnet runt

http://www.djursjukhusetkarlstad.se/Default.aspx?AspxAutoDetectCookieSupport=1

Kontakta dem.

imsuchadiva
0

Fast jag har mössen i Arboga..
Men kan ju alltid ringa och fråga vad de tror.

Mymlan
0

Då har du denna som är öppet dygnet runt

Falu Djursjukhus
Samuelsdalsv. 2 B
791 61 FALUN
023 - 646 10

Grodan
0

vad får hon för mat idag? någon specialmat?

ger du henne vanligt vatten? från kranen?

[Thiah]
0

Min ena mus lät sådär som din gör/gjorde när hon kom till mig från djuraffären. Hon fick massa gottigott och nu är det bra.  Hennes vänner har inte låtit alls fast dom varit med henne hela tiden.

Jag har dock märkt att denna mus på nått sätt är lite annorlunda, inte i päls/temp/ljud utan bara annorlunda. Tror denna flicka trots sitt goa temprament är märkt av att vara djuraffärs mus men hur kan jag inte riktigt sätta fingret på.

Dock har jag tyvärr "misskött" mina möss då jag inte riktigt haft orken för dem. :(

imsuchadiva
0

hon har fått den vanliga maten. Har inte vågat gett något annat.
Ja, vanlig vatten från kranen. Är det inte bra? :O

#35 Hm okej. Fast den här är ingen zoomus. Fast de kanske du redan förstått.
Har iofs inte märkt att mina andra zoomöss varit annorlunda än "uppfödarmöss".

axilur
0

Druvsocker eller vatten med honung piggar upp, om jag inte missminner mig?

/Anneli

imsuchadiva
0

Hur ska jag fixa så det blir så?

Statiol stänger inte än, så kanske hinner åka och köpa något.

axilur
0

Jag är ingen expert, så jag vet inte om det är det bästa för hennes del, men har läst att det är uppiggande iaf.

/Anneli

imsuchadiva
0

Okej :)
Grodan eller någon annan kommer förhoppningsvis med svar snart .D

axilur
0

#40 Hoppas det. Glad

/Anneli

imsuchadiva
0

Okej. Nu börjar det bli skumt.
Skulle nyss byta vatten på henne, såg att det var lite torkat blod på kanten. Trodde och hoppades först att det hade kommit från mitt finger eftersom jag skurit mig.
Tittar på musen, hon har torkat blod bak på båda frambena.
Hon bor själv. Har toalätt + lite papper som bomaterial, en toarulle, en vattenflaska med varmvatten som jag lindat en handduk runt. Om hon inte har gått en vända i buren eller sitter o äter, så är hon hela tiden på handduken.
Har tittat, hittar inget som är blodigt i buren.
Biter hon på sig själv?

Har tidigare sagt att bakdelen inte hängde med ordentligt. Vänster bakben är de som hänger med sämst, är nog därför hon "tippat" ibland. Jag kan böja på tassen utan att hon gör/visar något.

Vad tusan ska jag göra? :( Jag var så himla nära på att göra slut på hennes lidande nyss. Men så kommer lillebror, hon är så fin ska du inte ge henne en natt till? Hon kanske blir bättre?
Ordet kanske satt ganska hårt. Hon kanske blir bra. Men jag kanske sätter mig två timmar i bilen till veterinären, betalar flera hundra på en undersökning, med ett svar som blir, hon kommer inte klara sig.
Kanske blir svaret tvärt om. Men det har nog gått så långt nu.
Och blod, utan något att göra sig illa på?

Mymlan
0

#42 F´låt mitt sägandes nu.. Sätter du inte ditt ego nu före musens bästa?  Ta sätt dig och inspektera henne vad hon gör sitt t ex 20 - 30 min se vad hon gör om hon gör ngt med benen. Ring Falu Djursjukhus.

imsuchadiva
0

Har suttit med henne nästan hela kvällen igår, och större delen av dagen idag.
Och nej, jag sätter inte mitt ego före musens bästa. Hon verkar vara jätte trevlig, hon kravlar sig upp i min hand ibland och vill vara med. Men vänster bakbenet hänger inte med.

Glömde skriva i inlägg #42 att pojkvännen tog henne runt magen, vet inte om de var när han skulle ta upp henne, eller när han skulle försöka titta henne på bena/underbaken.
Så pep hon och magen började röra sig konstigt/fort.
Kan tänka mig att de i "normala fall" piper när man tar dem runt magen. Men att magen börjar röra sig så konstigt är inte normalt i mina ögon.
Ibland ser det även ut som att magen har hicka..

Mymlan
0

#44 Inga kramper? i o f kanske du ej sett det men hon haft, sk hjärnblödning *på råttor säger de väl en 10: a om jag ej minns fel o vet ej om möss kan ha*

Spänd om magen? bajsar hon ngt? där kan ni kolla om ni sätter rent åt henne under natten kollar imorgon bitti efter pluppar.

Fast hade detta varit jag hade jag satt mig på buss/tåg till ett djursjukhus. Inte suttit och avvaktat. Men det är jag det.

imsuchadiva
0

De som verkar som hicka ( eller som att hon ska spy ) kanske är kramper?

Lite spänd om magen är hon, den ser "åttdragen" ut när hon går.
Hon bajsar lite.

Men du kanske inte är 18 år, får lite drygt 3000 kr i månaden, och äger två hästar.
Hade det inte varit för att det kommer 2 ton hö på söndag som ska betalas, så hade jag kunnat åkit iväg med henne.

MEN jag tycker fortfarande att det är väldigt konstigt om allt det här är pga vattenbrist.

Ingen som förstår vart blodet kommer ifrån?

Mymlan
0

#46 Nej jag är betydligt mer än 18 kunde vart din mor, har son på 19 snart 20. Även jag har knapert med pengar *sjukpensionär* ibland om man får ibland då det händer låna pengar för ett djur ska ej behöva stå tillbaka bara för malen flyger i pluskan.

Jag tror inte det är pga vattenbrist.

imsuchadiva
0

Precis. Det jag antog.

jag har faktistk bett om hjälp här.
Och det känns mest som man blir ner hackad. Har ju inte handlat så mycket om musen, utan mest att "ni" tycker att jag fodrar fel. och att jag inte lägger ut flera hundra på vet.

Mymlan
0

#48 Du måste förstå ingen här är veterinär och kan ej sia vad det är som felas med musen det kan bara en veterinär avgöra.

Det första jag gör när mus/råtta ser hängig ut öser jag in nyttig mat, sedan till veterinären.

Råtta&mus är bytes djur de visar i naturen inte att de är sjuka de blir då ett mkt enkelt byte för rovdjuren, så när vi ser då har de varit sjuka ett tag. Den kan ha varit sjuk innan du fick den men det ej hade brutit ut och byte av hem är stressande och det kan ha gjort det bröt ut.

Dvs det kan ha legat latent.

Ibland så är det fodret som gör mus dålig.. Vätskebrisk då kan du nypa i huden vid skulderbladen hur snabbt går det ner då du släpper? OBS du ska ej lyfta musen.

MalinMalin
0

Låter illa med lilla musfröken.

Jag tror ändå allt detta beror på vätskebrist/överhettning hon fick under resan.du berättade om hur immigt det var i lådorna på resan.

Det är tyvärr lätt hänt när man tranporterar möss då dom allstrar otroligt mkt värme och blir snaaaabt överhettade och får vätskebrist.

Resan gjorde hon i lördags,och då berättade du att hon var slö och lät konstigt(säkert överansträngning/stress av resan,och när hon sen fortsatt bo ihopa med dom andra 7 tjejerna på ett helt nytt ställe där hon inte har nån aning om vart vatten/mat finns osv,och när man redan är svag och sliten så är det inte lätt att ta sig fram ibland 7 andra,så blev hon sakta blivit mer uttorkad och sämre och sämre fram tills igår då du flyttade henne.

Och tyvärr går det jäääättefort med möss att dom går ner sig om dom utsätts för något sådant,himla tråkigt.

Så hade jag tex redan i söndags vetat att hon fortfarande inte mådde 100 bra så hade jag berättat för dig hur du skulle låta henne bo,vad hon skulle fått och äta och dricka osv.

Tänk på till en annan gång,att man måste reagera fort med möss,det gåt fort utför med dom små tyvärr.

//Malin

www.r8ttor.se

imsuchadiva
0

#50 Fast jag luftade ju ganska ofta. Men möss är ju känsliga så kanske luftade lite för sällan ändå..
Mat såg jag att alla åt iaf på lördagkväll och att de åt i transportburen (de andra dagarna minns jag inte ) strödde mat i "hela" buren.

Fast vem vet, gud kanske har hört mina innre böner. För tillfälligt så knatar hon runt i buren och vill mer än gärna komma upp så fort locket från buren åker av.
Det är stora förändringar på 1 h o 20min. Blev väldigt glatt överraskad när jag såg hur livlig hon verkar. Såg henne även för första gången gå igenom toarullen.
Hon ser inte heller lika tanig ut längre.
Fortfarande nästan i chock över hur fort det gått. Håller nu tummaran att det inte är "energikicken före sömnen"

MalinMalin
0

*håller tummar och tår för lillstumpan*

//Malin

www.r8ttor.se

Tallullah
0

Om jag vore du, så hadde jag ringt veterinär..om du inte har nog med pengar,så fråga pent om du får betala når du får..det har jag

gjort många gonger själva och har alltid fått hjälp med djuren..det är ju så at djur blir sjuka selvom planboken är tom..och har du hästar,så har du vel en veterinär som du använder till dom och som du känner?

Tyvärr så er du ju inte många veterinärer som "kan"möss..men kan henda du har tur och får den hjälp som musen behöver…

Lycka till! Håller tummarna!

Grodan
0

imsuchadiva, jag får inga av de symtom du skriver att gå ihop riktigt

förmodligen är musen sjuk av flera orsaker och förmodligen var det inte blod på frambenen utan tår-och snorvätska…

jag vill fortfarande se bild på henne…

imsuchadiva
0

Jaha, jag hade inte en aning om att de var rött på en mus..
Måste ha missat att du bett om bilder.. Kommer så fort batteriet är laddat.

Grodan
0

ojdå… nä frågade bara hur hon såg ut idag typ…

Nikka
0

Jag hade en mus som blev utstött av de andra mössen, vilket gjorde att hon inte åt och drack, så hon fick vätskebrist. Tillslut blev hon jättesvag och bara låg ner. Hon började snora rött och sådär, och låg bara och andades snabbt. Henne fick jag avliva tyvärr… Detta låter som ett liknande problem.

imsuchadiva
0

Mamma ver med henne till veteriären igår. Han visste inte riktigt vad det var. Men trodde att stressen hade utlöst någon sjukdom den burit på.
Han hade svårt att tro att det enbart var stress och vätskebrist då hon var den enda musen som jag tog hem som blev dålig. Och hon har ju ätit och druckigt när hon varit hos mig, och på vägen hem åt hon iaf.
Hon fick somna in igår, veterinären tyckte det var bäst.
Det var tråkigt, jag hade hunnit fäst mig vid henne ordentligt då det är henne jag lagt ner mest tid på sen de kom hem. Var kär i hennes färg också.
Eller är lite smått förälskade i alla rödtottar är hemma ;)
Nästa helg åker tyvärr alla rödisar till sitt hem i Värmland.

Tallullah
0

Åååå så sorgligt! Väldigt trist! Tack för att du tar väl hand om mina rödisar..jag glädjer mig till att träffa både dom och digSkrattande

Varma kramar från mig

imsuchadiva
0

Ingen fara :) Dom är så goa  :)
tror nästan att jag hållit på mer med dina än med mina ;)
Ska bli kul att träffa dig och vovvarna också :D
kram

Grodan
0

#58 asch då, men det var nog det bästa

Grodan
0

förresten så ja, röda av genen A(y) - dominant yellow - är känsliga!!!

imsuchadiva
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sitter i skolan och försöker arbete. Men orken räcker inte till.
så blev o titta igenom bilderna på hemsidan. Hittade första bilden på lilla skruttan.
Hon var så hilma fin tycker jag :)  saknar henne <3