Mus iFokus

Mus

Etiketter: föreningutställningträff
Läst 1297 ggr
amaira
0

Årsmötet - utställningen 21 mars.

Först och främst, jag kommer inte. Är inte hemma då. Inte heller är jag intresserad av några uppdrag, inte av något slag.

Sedan har jag ändå lite undringar.

Utställningen börjar kl 9.30 (incheckning en timme tidigare). Men när börjar årsmötet? Den infon finner jag ingenstans.

Är årsmötet efter utställningen, eller under tiden?

Kommer utställningarna i framtiden att vara av det slaget, att vi utställare/besökare inte får vara med längre? Alltså, att domarna ska få döma "ifred"?

För mig är vitsen med utställningarna, att få vara med!! Att kunna få sätta mig intill, och tyst och stilla få titta och lyssna på domarnas utlåtanden.

Hur i herre jösse namn ska jag annars kunna lära mig något?

Jag tycker att det skulle vara djupt olyckligt om denna möjlighet togs ifrån mig. Det är det enda jag vill framföra inför årsmötet, alltså, att det finns medlemmar som har detta önskemål. (att det är fler än jag, vet jag eftersom vi är flera som har pratat om detta, framför allt på senaste utställningen).

Vattnadal
0

Jag kommer inte heller. Jobbar på dagen, lajvar på kvällen.

När jag dömer får folk gärna lyssna, och i mån av tid ställa frågor.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Pimu
0

Jag kan inte heller komma då, måste jobba .. men skulle oxå vilja vara me o lyssna o lära mig ..

Muszimba
0

Årsmötet kommer att vara vid lunchtid för att alla ska kunna vara med, även de domare och sekreterare som är med i Svemus.

[TomasH]
0

När jag dömer får man också, om tid finns, fråga.

Grodan
0

det är sådant vi har kurser till… då alla ska få lära sig och inte några speciella som sätter sig intill domaren för att lyssna… (och även OM de är tysta så kan faktiskt själva närvaron påverka!!!)

jag kan se att både domare och sekreterare blir störda, för de som sitter tyst intill och lyssnar är inte alltid så tysta… och frågeställningar bör alla få ha och höra

därför vill vi ha kursverksamhet och det vore bra om alla ville delta på dessa

tid tycks det lixom aldrig finnas nog av på utställningar av någon anledning och det är därför bra om domaren kan arbeta i fred… idealiskt vore om prisutdelning kunde ske utan stress och att domaren då kunde berätta lite om bedömningen och man kunde ta frågeställningar då

ett sätt för folk att aktivt kunna ha frågeställningar efter bedömningen är ju att de får sina bedömningssedlar så fort som möjligt - något vi försökt ordna…

man kan även ha en ganska aktiv BIS-show (då alla utställare får vara med)- det brukar Tomas vara duktig på - och sådant tycker jag själv är kul

mycket beror på hur man arrangerar utställningen, vilka som gör det o hur många och vilka som deltar på utställningen… att man noga behöver planera en utställning är tyvärr sant, för som jag skrev ovan… tiden räcker aldrig till…

jag själv tycker det är dumt att ha en utställning i halvåret och då under några få stressade timmar försöka göra allt… bättre att ha utställning, träffar lite kurser mm så att varje arr blir en unik händelse och inte ett stressigt kaos…

dock är SVEMUS en klubb av, med och för sina medlemmar, åsikter om förändringar el dyl bör komma styrelsen tillhanda… man kan även gå med i styrelsen och arbeta för att driva föreningen åt det håll man önskar… jag skulle säga att SVEMUS är en väldigt böjlig klubb som vill sina medlemmar väl - och då är jag själv väldigt konservativ ibland faktiskt (men jag är på inget sätt SVEMUS identifierad, jag är bara en ledamot av flera)!!!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

amaira
0

#5. "det är sådant vi har kurser till…"  ??

Jasså? Vardå? Dem har jag missat.

Det enda jag har lärt mig något av, utanför utställningarna, är faktiskt hos Elins träffar, och de har ju tydligen inte ens varit i SVEMUS´ regi?

Och en aldrig avslutat domarutbildning i petclass. Det skulle vara en uppföljning på den (förutom att sitta sekreterare då) men det rann ut i sanden.

Men, ni gör förstås som ni vill. Och nej, jag tänker inte gå med i någon styrelse - svemus ändrar man inte så lätt på, är min erfarenhet, Svemus har sina egna invanda spår. Jag går min egen väg istället.

Grodan
0

…

Muszimba
0

Jag kommer inte att medverka vid årsmötet eller utställning pga att jag då är på andra sidan jorden just vid den tiden. Men sitter i styrelsen just nu som Suppleant, har ansvar för 2 mässor/år(Spånga Djurexpo) och har kontakt med SVEMUS sponsorer.

Hoppas att jag blir röstad på för att sitta kvar i styrelsen av de medlemmar som är med på årsmötet. Mässansvaret och sponsorkontakterna är dock utanför styrelseansvaret som jag har.

amaira
0

#4. Ja Tomas, jag vet. Och det är såå underbart jätte-lärorikt!!! Tacksam för de gångar jag fått finnas intill och lyssna!!! Och även fråga och få bra och pedagogiska svar. Synd att det inte är tillåtet längre.

Synd att inte jag får lära mig mera, därför att i så fall måste alla lära sig mera.

Men har "alla" verkligen samma djupa drift, intresse och nyfikenhet att verkligen lära sig allt det här om genetiken, om färger, päls, typ och om standarden? Vi är några få stycken… jag kan räkna upp oss på ena handen (och få fingrar över).

Nu finns inte så många domare representerade här på Mus.iFokus (och kanske finns inte ens så många domare inom svemus), men av de tre som finns här, har två uttryckt att det är okej.

Nimus
0

Vilka domare blir det?

Grodan
0

jag har försökt många gånger att få tomas att ställa upp på kurs för att lära ett flertal och inte ett fåtal som fräckt sätter en stol brevid honom o stör honom i hans domararbete på utställningar

folk har faktiskt klagat på detta beteende och jag känner också att det är väldigt fräckt av dig amaira att göra det gång på gång..

Nimus
0

Hoppsan hejsan,ja förra utställningen vart vi utställare väldigt åthutade att inte vara i närheten av domarbordet,verkar som vi mest är till besvär för denna förening eftersom vi helst inte ska ställa ut djur i standardklass som inte platsar där heller!

Gick man sen och tittade på marsvins bedömningarna så är det helt okey att utställarna är framme vid bordet eftersom dom dessutom bär fram sina djur själva.Konstigt att det funkar i den föreningen men inte i SVEMUS.

amaira
0

Ja, "folk har klagat". "Folk" har faktiskt klagat för mig också, om både det ena och det andra. Bland annat att föreningen inte verkar intresserade av att fånga upp sina medlemmar där de står nu.

För att sedan växa igen, tillsammans med sina medlemmar? Jag vet ett flertal som skulle bli medlemmar om det vore på det viset.

Nu känns det mer som om "en liten elit" bestämmer hur föreningen ska se ut, utan hänsyn till dagens läge och musfolk.

Och jag vet ett fleratal som "försvunnit" ur föreningen, både nu och tidigare. Det måste du också ha märkt Grodan. Både den ena och den andra är borta. Funderar ni i styrelsen aldrig själva på hur det kommer sig?

Själv är jag på väg bort. Återigen. Det har jag ju varit många gånger. Men mer och mer känner jag, att SVEMUS som förening inte har något att ge mig.

Och än en gång, neej, jag tänker inte gå in i styrelsen för att förändra själv. Det orkar jag inte. Har varit styrelsemedlem förut, och det ger jag mig inte in i igen.

Dessutom, ska styrelsemedlemmarna bara jobba för sina egna intressen, eller ska de lyssna till medlemmarnas intressen? Eller eventuella medlemmars intressen?

Tomas har klart och tydligt sagt ifrån att han inte vill hålla i någon kurs. Det är VERKLIGHETEN, varför haka upp sig på att han borde, så att klubben kan bli vad ni vill (men aldrig blir)?

Varför inte ta tillvara den resurs som Tomas är, på det viset som han är beredd att vara??

Jag ber om ursäkt (fast bara ironiskt) att jag lider av fräckheten att ha ett seriöst intresse och kunskapshunger vad gäller möss. Och drar mig nu tillbaka.

Evaaa
0

Hej alla musintresserade på Musifokus. Jag är här för första gången och det var trevligt att hitta musintresserade här. Ni går väl också in på Svemus hemsida www.svemus.org?

Men det är förvånande läsning vad gäller synpunkter om årsmöte, utställningar o Svemus styrelse här.

Amaira du säger tydligt att du inte ska komma på årsmöte ej heller vill engagera dig i Svemus men det var ju tråkigt när du har synpunkter på hur saker och ting borde skötas! Det finns en enkel förklaring till varför musägarna inte ska sitta vid domarna vid utställningarna. Varje mus ska ha rätt till en rättvis bedömning och det ska uteslutas att domaren ska påverkas av personer bredvid eller av vetskapen om vem som äger musen som döms. Min erfarenhet är att Svemus domare gärna förklarar domslut vid paus eller när bedömningarna är avslutade. Har du synpunker eller frågor så går det alltid att prata och fråga men välj rätt tillfälle. Frågan är också när du ställde ut sist Amaira? Kanske borde du gå mer på utställningar för att kunna kommentera hur de fungerar?

Vid årsmötet i mars 2008 blev det en helt ny styrelse i Svemus. Tack och lov!! Årsmötesdelgare 2008 mötes av en stängd lokal och de få personer som deltog fick gå till ett närbeläget kafé. Ingen i gamla styrelsen deltog eller lämnade över räkenskaper, styrelseprotokoll eller övrigt tillhörande klubben. Förra årets styrelse fick inte ansvarsfrihet vid revision! Det var alltså inte bättre förr!

Att Svemus åter fungerar i dag beror endast på att ett fåtal personer med musintresse tog över och de personerna har fram till idag lagt ned många timmars arbete på att sköta, Husmusen, registreringar, ekonomi, utställningar, mässor och sist men inte minst styrelsemöten. Jag har mycket svårt att ta negativa kommentarer för min del och den styrelse jag nu jobbat i från personer som inte tillfört något för egen del till klubbens fortlevand. Att ingå i styrelsen för Svemus är inget självändamål. Alla de som ingår i dag har liv vid sidan om och ställer upp på detta helt utan ersättning.

Det är som vanligt de som skriker mest som är minst beredda på att lägga ned någon tid för andra eller för Svemus. Tänk om denna kreativitet kunde användas för lite föreningsarbete i stället. Mitt råd är att ni om ni vill vara delaktiga i att öka musintresset eller i Svemus så höj er från sandlådenivån, arbeta positivt och sluta GNÄLLA. För att jobba för Svemus krävs först och främst att man är medlem, sedan finns alla möjligheter att ingå i styrelsen om man visar engagemang och är seriös. 

Svemus styrelse lägger energin på att få klubben att gå runt istället för pajkastning.

Mvh Eva Lundqvist, ordförande Svemus

Vattnadal
0

Jag vet med mig att jag gjorde ett uruselt arbete i Svemus, och kommer därför inte att vara så dum att jag tar på mig något igen. Jag fortsättar glatt att älska mina möss, ställer ut när jag har tid/råd, dömer när jag blir tillfrågad (svarar nej då jag inte kan eller har lust), registrerar mina möss och kommer att fortsätta att ha små musträffar hos mig, på mitt eget vis.

Jag ser oxå saker i föreningen som jag skulle vilja ha annorlunda, och hör folk säga saker de vill ha förändrade. Tyvärr finns det kanske inte ork och engagemang nog för alla som tycker något att ta plats i styrelsen eller som sakpost. Men de måste ändå få tycka något, och gärna bli hörda, även om de som styr sedan inte gör något av det.

Något som faktiskt skulle kunna ge föreningen massor, är att ta reda på inte bara vad medlemmarna vill, utan även de som fortsätter att ha möss men väljer att stå utanför klubben tycker och anser. Kanske går det att locka dem tillbaka.
Sedan finns det ju massor av folk som har några eller många möss, och aldrig varit med i klubben. Varför är det så? Kostar det för mycket? Får man inte ut något av en klubb?

Tycker inte att det varit pajkastning i den hät tråden, och hoppas på en fortsatt sansad diskussion som kann ge klubben något.

MVH Elin

Nimus
0

När vi köpte våra 2 första möss på nationalsdags utställningen 2007,så fanns det stolar uppställda vid petclass bedömningen så att man kunde slå sig ner att titta när Vattnadal dömde den gången.Kändes som ett trevligt inslag när man var ny musägare!Glad

Dessutom anordnades det en musagility där min dotter(den ende som deltog)kunde tävla med sina nyinköpta möss.Nu är väl utställar antalet för litet för att det ska vara försvarbart med såna kring aktiviteter.

Grodan
0

jag var inte med på sista utställningen men det var väldigt kort om tid därför att

• petclassen skulle vara klar innan kl 12

• vi visste inte när standardklassens domare skulle börja döma men vi hade fått preliminär tid att den skulle påbörjas mellan 12.oo-13.30, standarddomaren hade alltså väldigt kort om tid…

• lokalen skulle vara tömd vid 16

alla som var där visste tiderna och allting, utställningsansvariga hade noga berättat hur allt skulle fungera

alla utställare hjälptes åt att städa snabbt sen och det blev utst.ansvariga jätteglad för - stor kram till er!!!

amaira
0

#14. "Frågan är också när du ställde ut sist Amaira? Kanske borde du gå mer på utställningar för att kunna kommentera hur de fungerar?"

Hej Eva! Glad

Svaret är väl att jag gått på varje utställning som arrangerats de senaste tre åren tror jag det är.

Samt suttit sekreterare i båda klasserna flera gånger.

Samt varit med på alla musträffar som förekommit.

Och ställt ut möss vid varje utställning utom en.

Och jag var med på senaste utställningen och ställde ut möss där också,

och det gick bra dessutom, och jag kom hem med några stora rosetter…

OCH jag har hjälp till åtskilligt vid de flesta tillfällen, på ena eller andra viset.

Jag skulle väldigt gärna gått på både kurser och fler utställningar - om sådana fanns Glad. 

Ja, jag har också varit delaktig och aktiv vid flera mässor, fast inte sista husdjursmässan, då jag inte kände mig särskilt önskvärd. 

Något mer som önskas av mig? Flört (Förutom att jag inte ska ha en egen åsikt Obestämd Tungan ute)

Grodan
0

#13 ärligt så tycker jag att du är riktigt elak och med detta inlägg enbart skadar klubben och jag förstår att du gottar dig i att leta fel och brister och gnälla istället för att aktivt förverkliga idéer eller konstruktivt förändra klubben åt en passande riktning

för det är inte konstruktivt att gnälla på ett forum!

det finns inga personliga intressen som styr de aktiva, utan enbart en stor kärlek till den lilla klubben

det är svårt att veta vad som är det viktigaste att göra när konversationen med medlemmar är tyst och vi få aktiva har så väldigt mycket att göra… vi brukar tala om när det är styrelsemöten och vart så att medlemmarna kan vända sig till styrelsen - alla medlemmar är välkomna att delta eller att ringa, maila eller skriva brev

och till årsmötet är det en god idée att komma om man har förslag, tips och idéer…

Camillhe
0

#18 Med tanke på vad du skriver om Swemus i denna tråden så förstår jag inte varför du så gärna velat representera Swemus på en husdjursmässa?!

Och jag kan faktiskt förstå att man hellre ber människor som tycker om förening och vill vara med och förbättra och TROR på föreningen att representera den.

amaira
0

Jag hoppas att Evas (vår ordförandes) första besök här, inte var det sista.

Svemus har ont om medlemmar, och flera går ur föreningen. Utan att säga något. Jag säger något.

Jag känner mig ofta åthutad att inte göra si eller så, eller nonchalerad när jag har egna önskemål.

Framför allt är jag väl frustrerad över min egen oförmåga att lyckas med "att aktivt förverkliga idéer eller konstruktivt förändra klubben åt en passande riktning"

Jag behöver inte få rätt, eller få min vilja igenom. Men en seriös diskussion på logiska grunder, skulle jag uppskatta. Och det stämmer att jag är frustrerad (inte första gången) och antagligen inte uttrycker mig särskilt väl.

Vad jag skulle önskat förändra med svemus?

Att inte uppfattas som en elitklubb, när ingen elit finns, varken bland möss eller människor ( i alla fall inte utanför styrelsen).

Att Svemus försöker fånga upp sina medlemmar där de står idag, och sedan kan klubben växa till sig igen (till "elit-nivå" om så blir), i takt med sina medlemmar.

Att klubbens styrelse lyssnar till sina medlemmar, inte bara "styr".

För att ett företag ska kunna gå runt, definierar man sin målgrupp, och anpassar sig efter den. Det kanske svemus också behöver göra, för att det ska gå bättre för klubben?

Camillhe
0

Amaira

Jag tycker inte att du kommer med ett enda konstruktivt förslag i dina inlägg.

Du skriver om en elit, kan du definiera den eliten och vad deras elitism består av? Menar du att dom har förmåner som inte du har?

Du skriver att du inte vill hjälpa till på ngt sätt, men ändå sitter du och klagar på hur dåligt Swemus är. Och om alla förändringar du vill ha men jag kan inte se något konkret exempel på exakt VAD du vill förändra.

Vad är det Swemus styr mot medlemmarnas vilja? Vad är det medlemmarna vill ha som inte styrelsen ger dom?

Är det kurser och föreläsningar? Som bekant så måste ngn vilja och kunna hålla i sådana kurser. Det kan inte styrelsen tvinga ngn till.

Vad exakt är det du vill diskutera och med vem?

Kan du ge exempel på när du blivit åthutad av Swemus, (förutom att du inte "fick" representera klubben (som du sågar totalt här på forumet) på en husdjursmässa)?

OM du vill representera klubben på mässor så finns det ingenting som hindrar dig att göra som Grodan, jobba järnet för att få en monter gratis (eftersom Swemus som bekant inte har några pengar).

Betala en massa utgifter och införskaffa grejer för dina egna pengar.

Lova utställningsansvariga att det inte blir som tidigare gång när Swemus fick klagomål på dåligt skött monter.

Swemus består av en grupp människor varav de aktiva jobbar helt ideellt, och gör sitt bästa för att föreningen ska leva vidare.

Har du fått husmusen? Den fick jag idag. Vem tror du la ner massor av arbete på den, layoutade hela tidningen, tog den till tryckeriet, postade den till alla medlemmar och betalade en del av vad allt kostade ur egen ficka? (hint: läs grodans blogg!)

Jag tycker du borde vara tacksam för att det finns några få som kämpar för att hålla igång Swemus, och själv engagera dig och hjälpa till, istället för att gnälla på ett forum.

Att delta på utställningar och kurser, är bra, men det som behövs är folk som hjälper till att ORDNA sådana evenemang. Inte bara kräver att andra ska ordna det åt dom, och sedan klagar för att det inte blir exakt som DOM vill.

Policyn med att man inte bör sitta bredvid domare när dom dömmer, är faktiskt bra anser jag. Det finns många medlemmar som inte vågar fråga och ta plats som ändå hemskt gärna skulle vilja få sitta och se hur domarna jobbar.

Varför ska bara dom, som du tex, som skriker högst, få den förmånen?

Faxlin
0

Jag är inte medlem ens. Men åsikter har jag gott om. Ofta tyvärr enligt många.

Kan även tillfoga att jag aldrig satt min fot på en mus utställning. Så behöver man inte fundera på det :-)

Men nu till det jag vill. Jag har varit på massor med illerutställningar både i sverige och norge. Och det är likadant där. Domarna får inte veta vilken som ägare illern som bedöms. Detta oavsett hur gärna jag som ägare skulle vilja vara med. För det är lärorikt.
De som verkligen vill sitta med och lära sig får då hellre rådet att sitta som sekreterare, då har man verkligen möjlighet att lära sig. Men att domarna inte ska veta vilket djur som har vilken ägare är det absolut rättvisaste systemet av alla om ni frågar mig.
På hundutställningar har jag ofta önskat att det var mer anonymt. Så att en hund inte vinner på uppfödarnamnet även om den ser mer ut som en kamel och sådant. Eller på vem som äger den. Men där är det tyvärr fortfarande så inbitet att orättvisorna fortsätter. Så att svemus kör med detta gör att jag starkt kommer försöka ta mig iväg på en musutställning i framtiden. Måste bara läsa in om vad man gör, och hitta någon vänlig skäl som vill visa mig till rätta vid första utställningen så jag inte gör bort mig helt :-)

Jag är själv engagerad i en illerförening och försöker nu få den på fötter. Och saken är den att det är inget litet jobb. Men att sitta bredvid och säga vd man tycker och tänker, det är det lättaste som finns. Var rädd om de eldsjälar som orkar säger jag. För när orken tar slut då dör föreningen. Så som föreningen jag drar igång igen nu har gjort. Nu är jag inte ensam, har underbara Kerstin som är värd inne på akvariefisk som hjälper till. Men två stycken en förening, det är tungt.
Så snälla, var rädd om de som orkar sitta i styrelsen för svemus. Och var med på möten och hjälp till att förändra på det sättet. För man behöver inte var i styrelsen för att vara med och förändra, men att dyka upp på årsmöten och sådant är ett slående sätt. Lämna in skriftliga motioner i god tid innan årsmötet om saker man vill ska tas upp. Så måste de tas upp och dessto fler av er som vill förändra något som är med då så dessto lättare är det att just erat förslag går igenom.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Vattnadal
0

Jag ska försöka svara vad jag tror att Amaira menar. Jag har pratat massor med henne, och tror mig förstå vad hon menar.

När det tex handlar om utställningar, så finns det inte många som har möss som egentligen platsar i standard. Åker vi tex till england eller finland, eller annat land, och ställer våra i standard, skulle det gå bra, eller skulle vi bli skrattade åt?Flört Visst finns det snygga möss i landet oxå, men det är en handfull som har dem. Resten känner sig kanske inte så välkomna att ställa ut.

När det nu är så, så kan vi kanske backa kraven lite. Inte så att vi sänker kraven på mössen, så att en mus som bara är värd 75 p får 90 p, men så att det faktiskt är OK att ställa ut möss med 75 p. 

Som det är nu, finns det massor av folk som inte vågar ställa ut. Många som faktiskt gör det kommer 1-2 utställningar, sen ser vi inte till dem längre.
Det dyker upp massor av folk som börjar föda upp lite, ställer ut, och sen helt plötsligt bara försvinner. Var tar de vägen och varför?

För övrigt: Jag ser upp till folk som orkar arbeta ideellt. Jag är själv medlem i många föreningar, och väljer vilka jag orkar lägga mest möda på. För mig blir det de som ger mest tillbaka. Inte ekonomiskt eller ens i tacksamhet från medlemmar, utan det som känns bäst i mig. För tillfället är det inte Svemus som får mest tid. Lättare vore det om jag hade bara mössen och inte lajv oxå, samt hundarna som del av mitt liv. 3 dyra och tidskrävande sysselsättningar förutom arbete, hus och allt annat är kanske dumt.

MVH Elin

Vattnadal
0

Ser att det finns inlägg tex #12 och # 16 som är lite inne på Amairas spår. Jag skulle oxå vilja göra så att en utställning är en trevlig dag, lite fest, för alla.

En av de bästa hundutställningarna jag varit på var en rasspecial där domaren körde öppen bedömning. Han förklarade hela tiden hur och varför, tvingade utställarna att ta varv på varv i ringen, för att få hundarna att börja arbeta, inte bara strutta runt. Han ville att alla som var där skulle förstå vad han ansåg att var en bra husky.

Kanske kan man göra så, att domaren dömer högt och ljudligt i ett rum, sen har man stolar som framför en scen, där intresseradde får sitta och titta, övriga är i ett annat rum och stojar och har kul. De som tittar får inte prata med domaren, om inte denne inleder samtalet.

Eller så har man bedömning där ingen får vara i närheten och störa, boxar uppställda i nr-ordning (snyggt, alltså inte hopträngda på ett bord som det brukar vara). Så fort en mus är dömd sätts bedömningssedeln fast på locket och ställs tillbaka. Ev sätts de som domaren vill ha till final på ett eget bord, så att det blir spännande för folk att följa.

MVH Elin

Muszimba
0

Jag kan förstå Amaira i att hon vill ha lite mer kött på benen som en musägare för att kunna lära sig lite mer än vad man redan kan. På senaste utställningen så ställde även jag ut i båda klasserna och hade varit glad om man hade kunnat få på något vis lyssna lite på hur domarna dömde mössen och varför de gav de "betygen", men som det då var lite tidspress för både Minnespetklassen och standarden så är det förståeligt att det inte var som vi utställare önskade oss.

Det hade ju då varit något om man kunde få sitta på några stolar någon meter ifrån domaren och h*n diskuterar med sin sekreterare vad h*n anser om musen som bedöms. Då lär man sig en hel del som musägare. Behöver ju inte ställa frågor, men just att få lyssna betyder så mycket.

Kan vi gå med på sådant i Svemus måntro? Jag som nuvarande styrelsemedlem hade röstat ja för det förslaget.

Muszimba
0

En fråga, VEM är du Tarmsaft?

Camillhe
0
Muszimba
0

#28. Det är synd att du vill hålla dig hemlig, men samtidigt ha synpunkter om saker som har med Svemus att göra om du inte är medlem eller styrelsemedlem i Svemus.Rynkar på näsanSkrikandes                         

Jag själv är både medlem sedan februari 2004 och styrelsemedlem sedan 2005 undantaget 2007 i Svemus. Dessutom omtyckt av medlemmarna vad jag vet.

Camillhe
0

#29 Menar du att jag inte får ha åsikter om Swemus utan att uppge mitt namn på internet?

Det tror och hoppas jag verkligen att du inte menar. Att jag vill vara anonym på ett internetforum bör du faktiskt respektera.

Muszimba
0

Det jag menar är att det är inte juste att ha negativa åsikter om Svemus om du inte är medlem.

Camillhe
0

ursäkta? Negativa åsikter om Swemus? Det var Amaira som hade de negativa åsikterna. Läs igenom inlägget igen.

Stephanie
0

#32 Jag håller med, vart har dina inlägg varit negativa? Tungan ute

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Grodan
0

Gräijt håll liv i den här tråden bara… jäij

Muszimba
0

"Amaira

Jag tycker inte att du kommer med ett enda konstruktivt förslag i dina inlägg.

Du skriver om en elit, kan du definiera den eliten och vad deras elitism består av? Menar du att dom har förmåner som inte du har?

Du skriver att du inte vill hjälpa till på ngt sätt, men ändå sitter du och klagar på hur dåligt Swemus är. Och om alla förändringar du vill ha men jag kan inte se något konkret exempel på exakt VAD du vill förändra.

Vad är det Swemus styr mot medlemmarnas vilja? Vad är det medlemmarna vill ha som inte styrelsen ger dom?

Är det kurser och föreläsningar? Som bekant så måste ngn vilja och kunna hålla i sådana kurser. Det kan inte styrelsen tvinga ngn till.

Vad exakt är det du vill diskutera och med vem?

Kan du ge exempel på när du blivit åthutad av Swemus, (förutom att du inte "fick" representera klubben (som du sågar totalt här på forumet) på en husdjursmässa)?

OM du vill representera klubben på mässor så finns det ingenting som hindrar dig att göra som Grodan, jobba järnet för att få en monter gratis (eftersom Swemus som bekant inte har några pengar).

Betala en massa utgifter och införskaffa grejer för dina egna pengar.

Lova utställningsansvariga att det inte blir som tidigare gång när Swemus fick klagomål på dåligt skött monter.

Swemus består av en grupp människor varav de aktiva jobbar helt ideellt, och gör sitt bästa för att föreningen ska leva vidare.

Har du fått husmusen? Den fick jag idag. Vem tror du la ner massor av arbete på den, layoutade hela tidningen, tog den till tryckeriet, postade den till alla medlemmar och betalade en del av vad allt kostade ur egen ficka? (hint: läs grodans blogg!)

Jag tycker du borde vara tacksam för att det finns några få som kämpar för att hålla igång Swemus, och själv engagera dig och hjälpa till, istället för att gnälla på ett forum.

Att delta på utställningar och kurser, är bra, men det som behövs är folk som hjälper till att ORDNA sådana evenemang. Inte bara kräver att andra ska ordna det åt dom, och sedan klagar för att det inte blir exakt som DOM vill.

Policyn med att man inte bör sitta bredvid domare när dom dömmer, är faktiskt bra anser jag. Det finns många medlemmar som inte vågar fråga och ta plats som ändå hemskt gärna skulle vilja få sitta och se hur domarna jobbar.

Varför ska bara dom, som du tex, som skriker högst, få den förmånen?"

Det är inte snälla ord mot en som ställt upp på mässor flera gånger och dessutom visar upp snälla och trevliga möss varje gång. Dessutom så kan jag meddela dig att det är Amaira som har fött upp SMP1Björndalens Carmencita som dessutom har blivit GuldPet. Det är min och min sambos mus som nu tyvärr inte finns bland oss längre.

Dessutom så vet jag att Amaira inte alltid har ställt frågor till dömmande domare utan bara suttit och lyssnat.

Jag själv håller i 2 mässor per år som Svemus är med på och det är mitt eget intresse för att visa upp Svemus och då inför den första mässan i maj förra året jag "basade över" för Svemus räkning, kontaktade jag själv de ansvariga för den mässan som dessutom är gratis för klubben. Där han Amaira själv kontaktat mig via mail för att få vara med även nu i maj. Det är så att det är inte lätt att få medlemmar att ställa upp på mässor, det vet nog Geodan säkert oxå. Amaira har suttit i styrelsen under ett år och jag vet vad hon kände efter det året.

Jag VET hur det är att bemöta medlemmarna så bra man kan från styrelsens sida då jag sitter där själv. Dessutom så är jag den som ser till att Svemus får in en hel del i priser från Svemus sponsorer. Det är inte heller ett lätt jobb att växla mellan att tänka på svenska och engelska för att man ska få till orden rätt på engelska vid kontakt med utländska sponsorer.

Hur länge har du varit medlem i Svemus, Tarmsaft? jag och min sambo har varit medlemmar sedan februari 2004.

Camillhe
0

Men sluta nu Muszimba, det börjar bli pinsamt.

Först säger du att jag inte får vara anonym på internet, sen säger du åt mig att jag inte får kritisera Swemus, trots att jag inte HAR kritiserat Swemus och istället för att be om ursäkt för ditt misstag så hoppar du på mig ännu en gång.

Och vad sjutton har kritik mot Amairas beteende i denna tråden med att göra att hon fött upp en guldpet???

Jag tycker du ska ta och fundera lite på vad du skriver innan du skriver och börja uppföra dig som en normal människa.

Jag anser diskussionen som avslutad för jag ser ingen anledning att bemöta mer saker från dig då mycket av det du skriver är helt irelevant.

Muszimba
0

JAG ÄR NORMAL!!!

Stephanie
0

Okej, lägg ner nu allihopa! Ni kommer ingenstans med att bara bli arga på varandra!

Nu blir ni bara irriterade på varandra för att ni INTE har något att säga i princip.. Så lägg ner nu. Det räcker.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Muszimba
0

#36 Har du förresten träffat mig i verkligheten?

Faxlin
0

Måste säga att jag håller med Stephanie i det hon säger i #38.

Det är dags att lägga ner detta nu. Det är bara pinsamt och otrevligt.

Jag skulle låsa tråden om jag var värd eller Medarbetare här.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Inlägget är låst för nya kommentarer