Ensam mus behöver sällskap
Har en fråga till er som har erfarenhet:
Jag hade tre möss från början men två av dem dog inom loppet av en vecka och en är ensam kvar. Jag tror att hon behöver sällskap, hon är så ensam nu, hur blir det om jag köper en ny mus? Är det okay, eller…?

Det beror nog lite på vad mössen dog av, är det smittsamt kanske den/dem nya också får det. Men ja idealet är ju om hon kan få en kompis.
Läskigt nog blev dem dödade av våra råttor ( de hade rymt och blev nog ihjälskrämda när de hamnda i deras territorium) så de hade ingen sjukdom.

aha, men då borde det ju inte vara något problem. Man kan ju aldrig veta innan om dom kommer att gå ihop, men honor brukar acceptera varandra för det mesta.
Men vänd dig till en uppfödare, tex Grodans uppfödning Morakullan´s så får du riktigt snälla möss:)
Oj! Innan du skaffar flera möss kanske du bör skaffa en rymningssäker bur till dem och se till att hålla dem på ett bra avstånd från råttorna.
Två av mina tre möss har dött, men med 2-3 månaders mellanrum, tror ni det är nåt smittsamt då? Dom har inte varit dåliga eller så heller. Tror det skulle kunna bero på ålder (dom är över 1½ år gamla), vad tror ni??
Ska nämligen köpa två nya möss idag hoppas det inte är något smittsamt! Men som sagt dom har inte haft några symptom utan bara dött…