Mus iFokus

Mus

Etiketter: beteendehälsaskötsel
Läst 948 ggr
ivanhoe81
0

sällskapssjuk eller vantrivs han??

vantrivs han eller har jag fått en sällskapsgris??

min lilla brutus bor i en 65-liters samla från ikea han har både spån och toa-lätt som bottenmaterial, mycket leksaker och klättersaker men ändå så vill han inte vara i den buren

varenda gång man kommer in i buren så klättrar han allt vad han kan upp till locket öppnar man inte med en gång så börjar han pipa lite och kollar på en

han är hur go som helst och går att ha ute på soffan eller databordet kollar alltid om det är oki att vara på ett ställe genom att kolla mot mig innan han gör något plus att han gärna håller sig inärheten av mig hells på mig minst var 10 minut om han är ute och springer

så jag frågar igen har jeg en sällskapsgris tro??

ivanhoe81
0

förresten ni kan strunta i frågan han är en nyfiken sällskapsgris som älskar att vara där jag är

Muszimba
0

Jag känner igen de tecken han visar på att vara väldigt social. Har haft en mushona som var sådan, trots att hon hade burkompisar.

ivanhoe81
0

det var vad jag kom fram till med att han är social och sällskapssjuk och vill vara där jag är inte i sin bur

axilur
0

Du får ha honom på axeln hela dagarna. Skrattande

/Anneli

ivanhoe81
0

det känns så, han är hur go som helst så det klagar jag inte på, men jag skulle gärna kuna ägna lite tid till mina andra djur med men jag får nästan skuldkänslor om jag hör honom sitta och pipa

men han är allt med mig under dagarna då jag är hemma och typ sitter vid datorn
för det älskar han, springer fram och tillbaka på mitt "lilla" databord har jag alla delar ihop så är bordet 2 x 2 meter (hörnskrivbord) sedan springer han upp på de närliggande hyllorna och nosar och busar (men han förstör absolut ingenting) jag är så nöjd med honom och jag har bara haft honom sedan förra lördagen (23maj) om jag minns rätt

jag älskar honom för hans personlighet då han är nyfiken och kollar alltid mot mig om han har tillåtelse att göra något, kollar jag inte mot honom så brukar han springa till mig och butta till mig med nosen sin etc

han är allt en av de härligaste djur jag ägt sedan jag skaffade djur första gången (dvs vid 2-3 års ålder och adopterade en griskulting som jag pysslade om då han var på väg att svälta ihjäl)

men sedan så har ju jag en fördel 99% av alla djuren slappnar av och lägger sig och sover i min famn eller knä (måste ha med att jag är så lugn inombords och sänder ut så lugnande signaler till djuren)
har ju bla ett tillfälle då jag och min storasyrra åkte till grannen och kollade på en katt var jag plockade upp en kattunge och la i ena armen han slutade jama och somnade syrran försökte samma sak och gick ej, då la hon honom i min famn istället andra armen alltså, slutade jama och somnade med en gång

jag har aldrig behövt att arbeta för att få ett djurs förtroende, den finns där med en gång

märktes lugnt med de hundarna som morsan min har trots att det var första gången som jag träffade dem så kunde jag göra något som farsan fortfarande inte kan efter 2-3 år jag kunde klappa den ettrigaste i morsans knä utan att han morrade men sitter han i mitt knä så får inte morsan komma inärheten

vad är det med mig och djur egentligen som gör att de slappnar av så mycket hos mig (inte ens getingar sticker mig om jag går in i ett skjul där de byggt bo även om de klättrar på mig så sticker de inte, det kan ju ha med att jag inte försöker slå bort dem såklart, men där emot sticker de den som står brevid mig även om den personen står helt stilla mysko)

axilur
0

#5 Jag tycker det låter som att du har fått hem en jättehärlig mus! Roligt att ni kommer så bra överens och tycker om varandra så mycket. Glad

Ja, du har förmodligen en bra energi. Lung och stabil, vilket djur ofta dras till. Det är ju en jättebra egenskap! Ta vara på den!

/Anneli

ivanhoe81
0

jag kommer överrens med både tama och vilda djur

lugn vet jag att jag är stabil vet jag ej men jag kanske är det jaja
huvudsaken att mina djur mår bra och är lyckliga det är det som är viktigast för mig

med tanke på att jag aldrig har behövt att göra något särskillt för att vinna ett djurs hjärta så måste det vara som du säger med de bra egenskaperna och jag kommer allt att ta hand om dem på det bästa sätt som jag kan (önskar bara att jag hade 1/20dels av den egenskapen mot människor med, trivs inte bland mycket folk utan känner mig instängd)

axilur
0

#7 Kul att höra!
Ja, men stabil energi på något sätt iaf. Glad

Samma här faktiskt. Djur är simplare på det sättet.

/Anneli