Tillökning i familjen
har vi fått…. en Kim… fick ett namn som kan vara både pojke eller flicka… Kim ska fångas in för Kim härjar lös i lägenheten för tillfället… men har inte hört eller sett Kim inatt…. så kanske Kim flyttat ut igen - hoppas för då slipper jag fånga….
Kim har gjort så att dottern o jag har i ren hysteri räknat in våra möss jag vet inte hur många gånger sista tiden… ja jag har faktiskt gått igenom varje bur mitt i nätterna nu ett tag…. för vi har trott att någon hade smitit… men varje gång har alla snällt suttit i rätt bur o rätt antal i varje *ler*…..
Jag antar att ni nu har räknat ut att Kim är en mus… och då en vildmus som flyttat in hos oss… och den vill jag inte ha kvar. Så nu blir det fälla och sen bara hoppas att den kryper in i fällan.
Visst finns det fällor som inte dödar???? Har ni några förslag till mig. Jag vill kunna ta den och åka iväg till skogen o släppa lös den. Vill inte döda den, men vill heller inte ha den inne… av flera anledningar - som smitta o förstörelse mani… *ler*….
Den är inte där mössen står - än, utan håller sig till bakom bokhyllan, in bakom kylskåpet - passar på att smita förbi hundmatskålen o äte lite… eller så bakom sängen o gnager… sitter även på fönsterbrädan bland mina stenar… o tittar lite finurligt på mig… men tar jag ett steg mot den så *wips* borta…..
Den trivs nog ypperlig här inne, varmt o gott o mat i hundskålen *ler*….. vi trivs inte lika bra med den familjemedlemmen….
Visst finns det utmärkta levandefällor, som fungerar ypperligt. Jag får alltid napp när jag använder den. Köper för en hundring har jag för mig, i järnaffärer t.ex. Jag har en, det är ett måste här.
Fast jag tar mina vildmöss i slagfällor. Får bära ut vackra skogsmöss med underbar päls med vit mage, och söta husmöss som går mer i gråbrunt. Alla med platt huvud som visar att de dött en ögonblicklig död. Ja, jag är så grym.
Har vildmöss i tre olika garderober, och de gnager, bajsar, kissar och strimlar. Söta som guld-socker, men det hjälps inte. Orkar helt enkelt inte hålla den uppsikt över levandefällor som behövs, och sedan springa till skogs med dem var och varannan minut. Jag har för många vildmöss!
I en levandefälla som inte vittras tillräckligt ofta, dör mössen ganska snabbt, av svält, vätskebrist och kyla. Ingen kul död.
Fast när jag hade höns bodde mössen med hönsen i det varma hönshuset, mådde gott och åt av hönsens mat i överflöd, och förökade sig i de så goda betingelserna.
Då tog jag dem med levandefälla, och kunde ha uppåt tio stycken samtidigt! Då gick det inte att ta dem i slagfälla en och en, för det blev för jobbigt!

Då ska jag skaffa mig en sån levandefällor…. känner att jag inte behöver ta död på den, bor inne i stan så bör det inte dyka upp flera… ja jo jag bor faktiskt inne i stan - nästan i centrum till o med. Trots möss o paddor som flyttar in till oss *ler*….
Men skulle jag bo på landet ja då vart man tvungen att göra som du amaira. Så gjorde vi förr när vi bodde på landet, men då slapp jag ta hand om fällorna - som oftast ialla fall. Så jag vet att jag kan om jag måste. Men i den här situationen känns det som om jag inte behöver ta livet av vår inneboende.
Det gläder mig faktiskt Mandymoo
.
Är det jag som springar omkring hemma hos dig Mandymoo?
Det ska jag genast sluta med! hehe
(mitt namn e kim) :P

Ja vem vet *Ler* kanske är det du .. jag har ju haft "Grodan" på besök flera gånger….
Skulle vara trevligt om du inte gnagde sönder bakom bokhyllan o sängen *ler*

Så nu är KIM fångad…. o sitter i en liten petbox här i väntan på att få flytta tillbaka till skogen….
Kim var en "han" o han är ruggit söt… sitter hur lungt som helst o kikar… även infågningen gick hur lätt som helst…. *ler*
Här har jag haft fällor ute av olika slag… men inte då… här undviker man dom. Så inatt har jag haft en natt utan sömn - då har han varit under datorbordet o låtit… omsöm gnagit ömsom pipit…. så nu på morgonen så drog vi fram allt… o han hoppade in i ett hörn… satt kvar där - jag höll en tidning ivägen för att han skulle stanna… så hämtade Rebecca en liten petbox där musflickorna satt när jag rengkorde buren sist… lite mat o spån i botten … o det var inte svårt att få honom att gå in i den - fort på med locket….
Nu ska han få flytta ut i skogen igen - åka med när jag gjort mig iordning o åker hemifrån…
Men visst är dom söta… *ler*

Den lille ser ju faktiskt ut som en liten blue agouti som har kommit på vift och alltså inte en skogsmus som förvirrat sig in i huset.

Nej jag vet… sa det först … så jag vet inte hur många gånger vi räknat in våra möss *ler* Men ingen har fattats… men jag tycker också det ser ut som en blue agouti fox… för den är väldigt vit på magen - syns inte direkt på fotot bara. *ler*
Någon skogsmus är det inte, snarare en tvättäkta ursprunglig Mus Musculus. Vanlig (vild) husmus alltså.
Den vilda husmusen har inte samma agoutifärg som våra tammöss, utan har en annan "agouti-gen" som alltså ger vit mage, som så många andra vilda agoutifärger.
Men jag håller med om att den ser ut som en tammus-variant i färgen
. Fast jag har själv inte haft några husmöss här på mycket länge, det är bara skogsmössen som har tagit över i skrubbar och garderober. Så jag "minns inte" riktigt hur de såg ut i färgen.
Klart är i alla fall, att husmusen har en mycket mer gråaktig (och lite "tråkigare") färg än skogsmössens vackra brunglänsande och svarttickade agouti.
Fotot är på en skogsmus som jag fann i min viltfågelmat i våras. De ser helt annorlunda ut än husmusen, de tillhör en annan ras. Men även de har vackert vit mage (en annan agouti-gen är tammusen har).
Apodemus flavicollis (större skogsmus) och Apodemus sylvaticus (mindre skogsmus) är de latinska namnen. Jag tror detta är den mindre.

vår katt hoppade in genom förnstret en gång och släppte en levande och till syntes oskadd mus på köksgolvet. den sprang in bakom spisen och var inte så svår att få tag på. men det var tur att vi var några i köket just då, annars hade vi nog fått oss en överraskning om vi sett en mus springa omkring i lägenheten.
funderade på en sak om slagfällor. händer det att andra djur, t ex katter, skadas av dem?

Åååh, vilken söt vilding mandymoo =oP
jag läste först i dagboken och hittade sötkårven där…
den ser bara för tammusig ut
http://mus.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=c915b8c6-b0b1-400a-8645-51d9fcf91c30&Filename=1.jpg
färgmässigt väldigt ljus, nästan cinnamon, men det har slagit mig några gånger då jag fångat husmöss att det finns många många olika färgvarianter och storlekar på även dem, så jag tror faktiskt att det är en musgrej… att de kan ha väldigt många olika utseenden

Ja o lika söta *ler*
ja, fy så underbara möss e

Jo men man tycker inte om dom lösa överallt…. 
Iväg med Kim, men tror ni det blev tyst på knastrandet bakom byrå o datorbord o…. nepp…
Bakom o i byrolådan bodde minst 3 st till…. vi har ikväll fångat en till…. en lite lite söt fröken. Men se hon ska också få flytta ut….
Sen går jakten vidare på dom andra *Ler*