Mus iFokus

Mus

Etiketter: köpessäljefterlysningauktioner
Läst 3320 ggr
Nazuna
0

Sebramöss normal/banded från Finland

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejssan! Jag hörde, att vi är kanske på väg till Stockholm i mitten av juli (om några veckor) och tänkte om det finns nån, som vill köpa någon/några sebramöss från mig. Speciellt har jag här dessa nya färg-mutationer: med vita banded-ränder på midjan!

Jag har till salu en sådan normal banded hane och hans normal färgad bror, samt deras syster. Finns det i Sverige någon, som vill börja avla dessa härliga djur? De här ungarna är leveransklara vk.26 och de är handtama! och registrerade i Finlands "Musföreningen". Jag berättar gärna mer om dessa sötnosar, om någon är riktigt intresserad! Priser har vi i euron, men vi kan diskutera om priset. Det skulle vara jättebra, om jag skulle få några "svenska" sebramöss-ungar (!) till bytet =)

Email: karinan.seeprahiiret(@)hotmail.com -ta bort ()-märker-

Nazuna
0

Finns det inga som är intresserade?Förvånad Sätter mera bilder hit, när jag slipper till mammans datorn (där vi laddade fotona)…

[Tearix]
0

Jag tycker de är jättefina.. har ju letat ganska länge… men jag blir osäker när jag inte hittar så mycket information om dem och nu har jag redan 3 djurslag hemma i lägenheten.

hur uppstår denna banded mutation?

jag vet att det finns en tjej utanför stockholm som hade ungar till salu förra månaden, har skickat henne en länk till den här annonsen.

Tallullah
0

Jag tycker dom är jättefina..har haft zebramöss för många år sen,men jag hade problem med å få dom tama…men nu ser jag ju at du har en som sitter snällt i handenGlad

Nazuna
0

Det finns bra info av sebramöss i finska sidor http://www.hiiret.fi/eng/zebra/html på engelska om ni förstår engelska bättre? Har oxo hittat nån gång nån svensk "berättelse" om sebror, sätt till Google! Det var nog lite gammalt text på svenska, så om ni läser det vad säjs där i finska sidor, så vet ni mycket mer om de här djuren!

Jo, man får dom tama, om man bara orkar ta dom i handen VARJE (eller nästan varje) dag sedan de fyller ungefär en veckas ålder. Alla sebramöss ungar, som jag har såld, har varit tama, mer eller mindre, men även dom som var mindre tama, kunde hållas på handen ganska fint! Det var bara några som ville "smaka" på fingrarna eller handen, alltså de bits, men ändå hålls dom kvar i handen utan att hoppa någonstans.

Det finns ännu sebramöss ungar till salu, som jag kan ta med till Stockholm om några veckor, var snabba och reservera det ni vill! Har följande ungar:

-2 hanar i normal färg, just lev.klara då - tillsammans

-2 hanar, den andra har vita sträck på ryggen (dyrare), ca 3mån - gärna tillsammans

-2 honor från olika kull, systrar till båda åldrar ovan - kan hända, att de kan inte sättas ihop med varandra, säljs då ensamt

Jag tar gärna någon/några svenska sebramöss till bytet, om möjligt!

Banded mutation är resessiv, och dyker upp med två normala djur som har denna genen, är "bärare" (då födds 1-2 ungar med banded/vita prickor, andra ungar normala). Om den andra föräldern har vita märker och den andra är normal bärare, kommer det hälften ungar (ungefär) med vita banded-märken och hälften normala (bärare?). Om båda föräldrar har banded-märker, kommer alla ungar att ha en viss typ banded. Nu har det födds första kullen med bara banded sebror, och den ena hade ganska bred banded-märke, jämfört med de andra, som kunde ha bara några vita hår på ryggen… Förlåt mitt dålig svenska!! Förstådde ni allt?

Igen en bild på olika tecken: en hel-banded och brorsan med bara vita prickor (systern är normal)

Angelclaw
0

Herregud så söta!!

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler