Mus iFokus

Mus

Etikett: fikarummet-otypiskt
Läst 2515 ggr
minflock
2

Zooaffär i Stockholm?

Någon som vet vad det finns för djuraffärer i stockholm, nära globen? Jag söker efter fläckiga möss i någon djuraffär i närheten av Globen. Eller, fläckiga möss över huvud taget, i stockholm…
Någon?

kent
0

jag har en blå even hane som är till salu..stamtavla och reggat i svemus….finns i tyresö 20 min med buss från globen.

Grodan
0

hm… kent o kerstin har några fläckiga möss… amaira har också ibland… vad är det du söker efter?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Reicha
1

Det är ju inte -så- nära Globen, men jag tycker att både Sofo'r pets (http://www.soforpets.se/) på Söder och Boa's Zoo(http://www.boaszoo.se/) är bra och har trevliga söta möss. Sofo'r pets hade lite dåligt med möss sist jag var där, dock, men Boa's zoo hade några jättefina svartfläckiga honor för nån vecka sen i alla fall. ^^

minflock
1

#2 jag söker ett par svart/vit brun/vita honor. Ett par mushonor till sällskap här hemma. Ska ta hem hanar ifrån stockholm med hjälp av transport ifrån stockholm. Ville se om det fanns några fläckiga honor att ta med samtidigt. Har du någon sida/ mail så man kan kontakta dem du skrev?

#3 Oj, det är ju det jag söker. svart/vita mushonor. Boa`s zoo, är det långt ifrån globen?

Arken zoo globen hade inte möss när jag ringde, inte heller bromma zoo…

minflock
1

#1 jag söker nog hona, fläckig. Men tack snälla för svar ändå!

Reicha
0

#4 Ah, ursäkta. Jag glömde skriva det. Boa's zoo ligger också på söder, precis vid medborgarplatsen - så det är ju en bit från globen. =/ Hade jag hunnit behandla mina (de har nån klåda) hade du kunnat köpa en eller två tjejer av mig - har både svartvita och brunvita.

Reicha
0

#6 Inte Medborgarplatsen, förlåt. Mariatorget ska det vara. ^^;

minflock
0

#6 Ok! tack! jag ska ju få hjälp då det inte är jag själv som ska åka till stockholm, men jag kan se vad för möjligheter som finns.  ifrån globen måste man då åka tunnelbana osv?

Attans med dina möss :( Den 15onde åker tjejen som ska hjälpa mig ifrån stockholm station och kan då ta med sig musisar.

Behandla är inget jag själv kan göra? Vet du vad dom har för klåda och så?

Reicha
0

#8 Ja, om man inte har bil så måste man ta tunnelbanan. Det är väl iof lättast i vilket fall. Det behövs bara ett byte i tunnelbanan och den går hela vägen från Globen, ingen buss och så, iaf. ^^

Jaa… det var synd. =( Nej, jag har tyvärr inte kunnat ta mig till veterinären med dem än eftersom ekonomin fick en oväntad smäll.. Kommer inte kunna ta mig dit förrän den 20nde, heller. =[ Men jag har inget emot att hjälpa till på annat sätt om det skulle behövas. ;) Bor så att det är väldigt smidigt att ta sig till Mariatorget. Så jag skulle ju eventuellt kunna köpa mössen och sen möta den tjejen som ska hjälpa dig nån annanstans om det vore smidigare för henne?

minflock
0

#9 Oj, gud vad snällt av dig!

Tjejen som ska ta hem några mushanar till mig åker ifrån stockholm station den 15onde.

Om du går in i djuraffären får du gärna kolla lite extra vad som finns för möss. Jag har mailat dem (Boa`s zoo) och frågat vad som finns inne. Om du går in så får du även gärna kolla lite hur dem ser ut. Om det finns fläckiga honor, hur fläckarna ser ut på ett ungerfär ;)

Ang dina möös. Jag kan vara intresserad framöver. Tjejen som ska hämta denna gång åker till stockholm fler gånger och skulle kunna ta med då med. Vad är det för möss du har? Finns det några bilder Skäms Är det ungar som du fött upp eller omplaceringar?

Reicha
0

#10 Inga problem. ^^ Jag har sommarlov nu, så…

Hemskt ledsen att jag försvann. Saker hände och jag fick lämna datorn. >_<

Jag kanske kan gå dit och ta lite foton på dem och ladda upp? Så kan jag se hur de är i temperamentet och skriva det också. Det blir imorgon då, och så kanske jag kan köpa dem imorrn/övermorrn ifall du blir intresserad av nån?

De är tre honor som jag fött upp själv, inga stamtavlor tyvärr men mamman och pappan är från en uppfödare i Skåne.  Jag vet bara inte vad uppfödaren heter och så, eftersom jag köpte via djuraffären som hämtade mössen därifrån. Enligt min egen bedömning är de svensktypade, men jag är ju ingen expert. De har halvlång päls, som är lite tufsig nu av klådan. De är lite över ett år, dock, så det kanske är lite trist så. =( Mamman är 2,5 år nu, dock, och frisk och väldigt pigg så de lever nog rätt länge de också. Men hurpass fläckiga vill du ha dem? De kanske är för mycket 'mönstrade' och för lite 'pongofläckar' liksom. Sen planerar jag kanske att ta ungar på en av pojkarna i samma kull, så jag kanske får nytillskott som vore intressanta? Oj vad långt det blev. o_o;; Bilder har jag inga just nu, men jag kan ta kort på dem och lägga upp ikväll, möjligtvis imorgon

minflock
0

#11 Ingen fara, det är bara jag som sitter fast vid datorn just nu…

Om du har möjlighet får du gärna fota dem! Är du bra på att se kön och så? Vet att endel djuraffärer inte alltid har 100% koll. Skulle det visa sig att jag får hem en hane så är jag beredd på det, men helst inte…

Du får gärna skicka bilder på dina med :) hur fläckarna sitter osv spelar inte så stor roll, men 50/50 av färgen brukar jag gilla. Inte små prickar utan mer stora partier svart/brunt i det vita.  En tjej här på forumet har jag tingar tre hanmöss av. Du hittar den här. på ett ungefär är det sådanna som jag tingad där som jag är ute efter. Dunder, Snowflake och Rocky men även Chocolate har en underbar teckning, tycker jag.

Att mössen är lite äldre gör mig ingenting. 

Jag vet inte hur det går att skicka bilder osv. Är det enklare för dig kan du alltid maila på charlottesamuelson@hotmail.com jag finns både där och här inne :)

Skulle någon annan ha förlag går det givetvis att maila om det också på den mailen ovan :)

Reicha
0

Jag ska se om de tillåter det så gör jag det. Jo, är det bara 'vuxna' möss så kan jag skilja på könen (till 99 % iallafall XD), jag är lite mer osäker när de är mindre, så jag kan kolla det också.

Åh så söta de var. ^^ Jag har inte varit inne och kollat på bilderna tidigare, men vilket misstag det var. Åh så söta! ^^ Jag har nog aldrig sett så söta tecknade möss. Jag blir nästan sugen på att köpa en av dem själv. Hmm… men flickorna är ju sjuka. Attans, alltså. Snowflake (tror jag det var) påminner lite om en av mina tjejer i teckningen. ^^

Ah, vad bra. Har aldrig testat att skicka bilder här, är lite mer bekant med hotmail.

minflock
0

Jag tänkte även på zoo mössen. Dig litar jag på :) Men djuraffärer har inte alltid helt koll fast dom säger att dom har det. Sedan förstår jag att det kan vara svårt. Jag köpte vita hanmöss. Kollade noga att alla var hanar innan. Efter några dagar hemma tyckte jag att dom blev smällfeta. Trodde jag köpt fel och fått dräktiga honor. Så jag kollade igen men då hade den ena rackarns musen typ dragit in pungkulorna som jag senare fick veta att dom kunde göra. Jag blev förskräckt och tog honom som en dräktig hona. Vilken lättnad när han sedan "ploppade" ut kulorna igen ;)

Om det inte skulle gå att se könet eller vara osäkert så är jag som jag skrev innan helt medveten om att det kan bli en hane ifrån djuraffär istället för hona. Men två extra ögon (dina) gör risken mindre iaf. Skulle det bli fel så är det inte hela världen. Jag söker och vill inte ha en hane, men skriver igen så vet jag att det inte kan garanteras 100% av zoo möss att könet stämmer, jag kastar inte ut musisen  för det ;) Att köpa zoo möss är ju en chansning mot hos uppfödare, men jag är medveten om den och har utifrån det tagi ställning att jag chansar :)

jag vet inte om man bör ta detta i pm eller om man kan skriva i denna tråd. Om jag gör fel ber jag om ursäkt.

kent
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här finns oxå en fin hona som är till salu..stamtavla och reggat i svemus.Skrattande

Reicha
0

Jo, jag förstod det. ;) Jag hade väl märkt det på mina möss, också. 'Öhh, bebisar? Hur blev det bebisar? Ni är ju honor!' XD Men om de har väldigt unga möss så kanske jag inte är 100 % säker om jag dubbelkollar. ^^' Ah, jag har gjort samma misstag! Vilken hjärtklappning man får när man ser den där lönnfeta musen! 'Har jag gjort bort mig!' och så puh, var det bara en matglad liten rackare.

Ja, jag gör en noggrann koll, och så får vi hoppas på det bästa. ^^ Du verkar inte direkt som 'Fan, nej det här går inte! Du är ju pojke, ut med dig!' typen, heller. ;)

Äsch, det är ju din tråd. Då får du nog skriva det mesta.

minflock
0

#15 Åh, men jisses. En fläckis! ;) Vill juh veta mer nu ;) Är det en kull bäbisar du har? En omplacering/egen uppfödning?  Så söt! Skriv, berätta :) Vilken madame!

#16 Jo, jag gjorde helt fel med mössen. Men lärt mig nu! Dom ska inte dagligen äta råttmat. Nu får dem musmat som är för dem. Råttmaten var nog för fet i längden. Det blev ett impulsköp då en djuraffär där jag bor tillåter mig att fritt klappa och ta upp både hennes råttor och möss. En vän ville så gärna se mössen och jag visste det innan, hur jag fungerar. Men när hon satt med mössen tog jag en lite försiktigt för att bara hälsa. Sedan satt det tre grabbar i min hand. samtidigt kommer det in kunder hela tiden och köper dessa möss till ormmat. Jag ser mus efter mus försvinna och det går inte. Jag kunde inte släppa ner dem igen.  Jag höll dessa fast i handen och sade "förlåt" till dem som inte fick komma upp i min hand och hem till mig. Så blev jag med musisar igen.  Jag ångrar det inte och blev fast igen. Så jag förlät mig själv att jag bröt mitt löfte att inte plocka bland mössen utan hålla mig till att kolla råttorna och endast köpa foder där.

Om du har möjlighet skicka gärna bilder :) Om jag skulle hitta en yttligare familjemedlem bland zoo mössen imorgon, jag vet inte hur länge du skulle kunna ha dem? Jag har möjlighet att transportera hem dem den 15onde. Eller inte jag, men då finns det transporthjälp.

kent
0

#17 japp det är från min egen uppfödning . hon är fött 17/6-09….jätte god och tassdarr i handen.   jag ska själv behölla en syster till hon.

jag har inte panik att bli av med henne.

Reicha
0

Jag är bara så glad att jag hittade svemus och det här forumet. x_x; När jag skaffade möss var det ingen som sa att man inte skulle ha färgglada tidningare i buren, eller vissa spån, eller vilken mat som var dålig osv. Sen så var det ju inga möss som verkade direkt lidande, men man vill ju ha det så bra som möjligt. ^^ Aww. =( Jag vet att de säger att man inte ska impulsköpa, köpa i djuraffär, och speciellt inte 'rädda' möss… men jag tycker det där var otroligt rörande. Jag minns hur kvinnan i djuraffären log så lyriskt när jag köpte vita möss - för de gick 90 % till ormmat sa hon, men de var ju så trevliga. Ish. Naturens kretslopp, visst, bara jag slipper tänka på det. ^^'' Nå, men nu ska jag göra mig i ordning och åka och titta på mössisar åt dig. ;) Förresten, jag har ltie dåligt med transportburar kom jag på nu. o_o Mer för resan ner till dig än nåt annat, tänkte jag på. Eeep. Det blir kanske till typ Bauhaus och kolla efter plastlådor…

Reicha
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dom. Var. Så. Söta. o_o Jag tingade en bara för jag blev så störtkär. Tur att jag har gott om plats i tjejburen (hmm, hon får bo i en annan bur längre bort tills de blir friska förstås).

Pris: En för 85 (tror jag x_x) Två för 110.

Såvitt jag kunde se var de jag tog upp honor. De var väldigt pigga och nyfikna, var inte rädda för händer och lätta att plocka upp. Otroligt trevliga, tyckte jag… Jag skickar bilderna nu på en gång. (Jag lägger upp en på min favorit här som smakprov. ;P) Tyvärr blev de lite dåliga eftersom jag inte kunde hålla dem i handen och ta kort samtidigt. =(

minflock
0

#20 har du msn eller så? Du får gärna lägga till mig (min mailadress) så vet jag när du är här…

Reicha
0

#21 Min dator går i slowmotion, så jag har svårt att ha igång både explorer och msn. =/ Men jag kan försöka vara inne idag och imorrn.