Mus iFokus

Mus

Etiketter: föreningutställningträff
Läst 683 ggr
Terato
0

Regga möss och kullar på internet?

Jag satt nyss och tjurade för mig själv över att jag fortfarande inte har reggat Timmy.

Och jag är så lat så jag orkar inte cykla in till biblan och skriva ut regpappren, fylla i dem, leta på ett kuvert, inte hitta ett kuvert och behöva köpa nya, inse att jag inte har några frimärken och behöva köpa dem också och så vidare..

Vore det inte praktiskt om man kunde regga dem direkt på svemus hemsa? Man kanske även skulle kunna regga kullarna direkt på nätet?

Och sen få betala samma avgift förstås för att få ett regnummer.

Jag vet, jag borde kontakta någon i styrelsen men ville bara diskutera det här först och om ni tror att det skulle kunna vara möjligt med en sån tjänst. Man kanske kan spåna lite i alla fall..

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Vattnadal
0

Men, han är väl reggad?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Muszimba
0

Ska ta upp det på nästa styrelsemöte, Terato.

Terato
0

#1 Alltså, jag vet att jag pulade med de där papprena. Men har inget minne av att jag verkligen skickade iväg dem och hittar inga hemma heller.

#2 Ja, gör det! Jag hjälper för övrigt gärna till med något på den biten också om det är till någon hjälp.

teratos.r8or.se

Muszimba
0

Om du skickar iväg registreringspapperna innan du anmäler så är det bara att skriva under registrering vid delen för det. Då kan du ställa ut honom.

Terato
0

Jo, jag vet. Men det är drygt ändå! :P

teratos.r8or.se

Camillhe
0

Tror det hade varit väldigt positivt för de flesta smådjursklubbar om så mkt som möjligt kunde fixas via internet. Betydligt enklare för medlemmen men måste också bli enklare för den som har hand om registreringen etc.

Terato
0

Jo, jag kan tänka mig det med!

teratos.r8or.se

Grodan
0

En styrelse för längesedan var på väg att bygga upp stamboken och registreringar online. Dock hann de ej färdigt. Det var massor med jobb och en programmerare fanns tillgänglig för ideellt arbete åt SVEMUS. Dock har hon gått ur och har inte tid längre.

I dagsläget är det inte riktigt ok att enbart registrera via internet, papperskopior behövs för att det ska finnas en backup. Det har ju krånglat en hel del med stamboken och datorer för SVEMUS och då har papprena räddat värdefull info.

Tyvärr har vi inte en riktigt givande kommunikation med registratorn nu pga sjukdom och diverse hinder, men hon och jag har diskuterat att byta stamboksprogram.

Jag har själv dregglat lite på en musstambok som ligger online på The Fun mouse hemsida och frågat om SVEMUS kunde få köpa något liknande av tjejen som gjort den, men hon sa nej och välkomnade oss istället att regga våra möss där. Dock tycker jag den är lite för tung och segladdad och som sagt kraschar den eller utsätts den för virus går all info förlorad.

Idag är det fullt möjligt för SVEMUS reggade uppfödare att få reg.nr från registratorn via mail, dock behöver hon ha in kullreg på papper senast när kullen är 3 månader gammal.

Så tyvärr. Pappersarbetet kommer att finnas kvar en stund.

Jag registrerar både möss och råttor och måste säga att SVEMUS ändå är väiij bättre än SRS. Som reggad musuppfödare kan jag skriva ut mina stamtavlor själv och det är gratis - dessutom behöver jag inte skriva ut stamtavlor till möss jag behåller själv. När jag reggar råttor måste jag KÖPA stamtavlor och fylla i samtliga och skicka in - även råttor som jag ska behålla själv. Visserligen gillar jag stamtavlor, men det är ett himla jobb och jag har kommit att hata det…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Terato
0

Hmm, men det bästa vore kanske att köra med både papper och digitalt. Alltså att merparten sköts digitalt men att man skriver ut viktiga papper och arkiverar.

Ja, det är jättebra att man kan skriva ut själv!

Men som sagt, Grodan, säg till om det behövs hjälp med praktiskt arbete med att föra in stamtavlor och fixa med registreringar online om du hittar på något bra system. För jag vet att det kommer bli ett hästjobb att hålla på med. Men jag är jätteintresserad av stamtavlor och hjälper gärna till där om det är praktiskt möjligt. :P

teratos.r8or.se