Då har man blivit med mus..!
Idag var jag och hämtade mina små nya bebisar.
Det var menat att det skulle vara två honor först (eftersom jag har läst en del om att ha två hanar tillsammans här på mus i fokus). Men honorna blev snabbt uppbokade. Tjejen jag köpte dem av sålde dem två och två och hon sa att hanarna funkade bra ihop.
Jag satte dem i deras akvarie som de skulle ha som bur. Och de var lite små-rädda för min hand. De ville gå fram och nosa men vågade inte riktigt. Så jag satt med dem ett tag med handen i buren så att de skulle vänja sig lite.
Senare på kvällen så hörde jag en massa pipande från mitt rum, och jag kom in och såg att den ena (Grif som jag har döpt honom till) gav sig på den andra (Simmons har jag döpt honom till). Simmons pep och skrek osv det lät riktigt hemskt, och man såg hur Grif bet honom i nacken. Jag särade på dem lite försiktigt och började fundera. Jag har ju läst att när ett musbråk har skett så ska den besegrade musen inte behöva gå med den vinnande musen för bådas skull. Båda är 5 veckor nu (tror jag) och man kan tydligt se pungkulorna så jag antar att de är könsmogna(?). Efter en kort stund så gav sig Grif på Simmons igen och Simmons skrek och gämmrade sig.
När jag satte ner handen nu så klättrade Simmons villigt upp på den för att kunna komma bort från Grif. Så nu har jag flyttat Simmons till en tillfällig bur och planerar på att hämta ner ett eget akvarie från vinden som han kan få bo i så att det inte ska behöva bo tillsammans.
Nu när Simmons bor i sin lilla tillfälliga bur så blir han plötsligt inte alls rädd för min hand längre utan kan klättra upp på den frivilligt. Han till och med tigger om att få komma ut. Så nu har jag haft honom springandes på mina armar och i nacken och varje gång jag sätter tillbaka honom i buren så vill han upp igen.. Det verkar nästan som om han märkte att mina händer inte alls var så farliga som han trodde när han var tvungen att gå upp i dem för att få komma undan Grif…
Grif däremot bryr sig inte om min hand, men kommer den för nära så tar han sig bort från den. Jag har försökt locka honom med mat men han vågar självklart inte ta mat från den läskiga främlingen(jag alltså).
Ja.. Jag har självklart läst på osv, så jag ber inte om akut hjälp. Men det vore trevligt om ni ville ge lite råd om hur jag ska gå tillväga för att ge dem båda ett så bra intryck av mig som möjligt, och hur ni tycker att jag bäst ska gå tillväga för att bygga upp ett förtroende. Och till exempel ge mig era synpunkter på Grif och Simmons lilla osämja. :)
// Nybliven mus-mamma.
(bild på Simmons)

Oavsett hur länge man avlat på hanar som går ihop, med honor som aldrig bråkar vid ihopsättandet, så kan mann aldrig garanetar att de kommer att fortsätta trivas ihop. Jag säljer gärna hanar 2 och 2, om det är från linjer där det verkligen borde fungera. Fast det räcker att jag avlar in en mus där sådant inte tagist hänsyn till (zoomöss ex) så kan det rasa.Jag har därför när någion bara vill ha en hane, för att slippa få 2 burar, lovat att ta tillbaka den ena om de måste delas på.
Börjar de bråka så fortsätter de oftast, så du tänkte helt rätt när du delade dem.
Han som redan söker sig till dig är det bara att fortsätta lika med. Den blyga kan du ta upp genom att lura in honom i toarulle, hus ed, som du kan lyfta upp och få honom till dina händer. Sen är det bara att ha honom i händerna mycket. Kupa dem för att ge en trygg koja. Låt honom gärna få extra god mat i händerna (färskmat ex) och sätt ner händerna i buren så att han får kliva ur själv, och behåll dem där, då de inte är lika läskiga som när de kommer in plötsligt.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#1 Ja.. jo.. Nu sitter jag ju här och behöver två burar. Men jag tänkte att det kanske skulle bli så från början så jag var inte oförberedd..
Ja det där med huset/toarullen var en bra ide, jag funderade på om jag skulle göra så först men visste inte riktigt eftersom jag vill ju inte göra dem rädda istället för tillgivna och jag var inte säker på om det var en bra ide att tvångs-lyfta dem i ett föremål. Men nu har jag gjort så med Simmons och han hade inget problem med det.. :)
Nu återstår det ju att få Griff att inte tycka jag är hemsk, men han sprang in i sitt hus för en halvtimme sedan och det är väldigt tyst, så jag antar att han sover och då vill man ju inte störa honom..