Mus iFokus

Mus

Etiketter: beteendehälsaskötsel
Läst 688 ggr
Tiaran
0

Musen bråkar med den andra!

Hej!

härom dagen så skaffade jag 2 underbara mushonor dem är jättesöta och livliga.

Dock jagar den äldre mushonan in den yngre i huset hela tiden och den yngre får inte gå utanför huset utan att den äldre kommer och jagar in henne igen.

har som sagt bara haft mössen i 1 dag men jag undrar om dem verkligen ska bete sig på detta vis då jag är orolig att den stora biter den yngre eller att den yngre inte kan komma åt maten och vattnet pga den äldre.

mössen är inte släkt med varandra den äldre är 4 månader gammal och dubbelt så stor som den yngre som bara är 3 veckor gammal.

hur ska jag göra för att den äldre ska låta den yngre röra sig ute i buren?

tacksam för svar!

Grodan
0

Nej, de ska inte betee sig så, men en del äldre honor gör så när de träffar på väldigt unga möss som inte är deras avkomma. Inte något vi strävar efter när vi föder upp sällskapsmöss, men inte ett okänt beteende.

Honan som är 3 veckor är faktiskt lite för ung. Musungar bör vara 4 veckor eller äldre när man skaffar dem. De behöver en tid med sina syskon för lek och skoj.

Mitt tips är att du särar på mössen. Exempelvis tar den äldre honan ur den bur de bor i nu och placerar i en annan bur och låter henne bo där i några veckor, så att den yngre hinner växa till sig. Sedan sätter du ihop dem igen. Då är buren de ska bo i i framtiden den yngre musens revir samt att hon inte längre är en unge och då bör det fungera bättre.

Ett annat tips är att du kontaktar uppfödaren/zoobutiken och ber att få byta den äldre musen mot en så ung som möjligt som din 3 veckors bebb kan bo med.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tiaran
0

mitt fel den yngre honan är 5 veckor inte 3 veckor. jag misstog mig.

men jag ska dela på dem nu på en gång och vänta tills den lille blir lite större innan dem får bo tillsammans.

tack så jättemycket för rådet det var behövligt :)

Grodan
0

ah, vad bra. Skrattande

Grodan
0

Har du särat på dem?

Känns nu som ett dumt råd. Två musar som sitter ensamma i var sin bur… hm…

Kanske kan du ha dem tillsammans i handen en stund och ute på ett bord, som är neutral plats med lite leksaker, så att de lär känna varandra och kanske kan bo ihop snart.

enbartmalin
0

Du kan alltid ha en delad bur, så dom bor med varann men ändå inte. Till slut är dom vana vid varann och då kan man ta bort delningen.

Hälsningar Malin

Stephanie
0

Fast en delad bur är väl nästan det sämsta man kan göra… Det är i alla fall min uppfattning att när djuren inte kan nå varandra, bara genom gallret, så blir de 10ggr argare mot varandra… Obestämd Då blir det snarare att de hugger direkt, utan att fundera.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

enbartmalin
0

#6 Funkar jätte bra på mina möss. Det äräven så man gör när man sätter ihop Gerbiler, när dom sover intill varann(med delningen mellan) kan man släppa ihop dom för det är då dom accepterat varandra.

Hälsningar Malin