Om möss och färgseende
Grodan skrev någonstans (som jag tappat bort) att möss kan se vissa färger.
Och, ja, det är intressant.
Gemma Snellman (heter hon så) skriver i sin bok om smådjur, att möss är färgblinda för de saknar tappar i ögat,och alltså inte ser färger alls. Så är det inte.
Möss, liksom andra däggdjur, är tvåfärgseende i blått och grönt, de saknar rött, alltså de kan inte se rött. Hur möss (hundar, katter, tjurar, kaniner, m fl däggdjur) då ser i praktiken kan vara svårt att tänka sig, eftersom färgseende är ett hopkok av färger.
Människor, och primaterna, ser i trefärg, vi ser även rött.
Medan fåglar och ödlor och även fiskar ser i fyrfärg. De ser även ultraviolett.
Vilka färger vi ser, beror på vilka "opsiner" man har i ögat. Olika opsiner är känsliga för olika färger. Sedan måste det också finnas ett nervsystem som tar emot och bearbetar signalerna, för att det ska bli en färgupplevelse i hjärnan.
Det finns en (flera) intressant evolutionsbiologisk historia här.
Gemma Snellman - hon var kompis med Gunvor Lundblad!
*viktig info*
Gemma, var det ja. Har rättat. Då har du bergans träffat henne också?
Ärligt så vet jag inte, men det är möjligt. Gemma startade ju SDK Smådjursklubben (1984 tror jag det var) där även Gunvor och Marianne Brett (född: Bornhult och fd Mays) var aktiva. Från SDK startades sedan hamsterföreningen, råttföreningen och musföreningen. Alla var förankrade i SDK och kände varandra, så klubbarna kuckilurade ihop sig för utställningar/mässor lite här och där. Jag var med då lite här o där… (slutet på åttiotalet och första hälften av nittiotalet).
Gemma dog strax efter Gunvor… Tror hon blev 80+
Vi skrev några rader om henne i HM tror jag…
Oj då!
En äldre dam med andra ord.
Marianne ska döma på nästa utställning, hörde jag visst en fågel viska i mitt öra… ??
vi pratade lite om det där i skolan, det röda blir "eratt" med gult i stället hos de djur som inte kan se rött. Så världen blir överlag väldigt gul i deras ögon. Vi människor måste ju se ut som aliens i deras ögon då vi blir gul-gröna eller nåt sånt :)