Mus iFokus

Mus

Etiketter: genetikfärgerhårlagteckningar
Läst 1067 ggr
amaira
0

Om möss och färgseende

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Grodan skrev någonstans (som jag tappat bort) att möss kan se vissa färger.

Och, ja, det är intressant.

Gemma Snellman (heter hon så) skriver i sin bok om smådjur, att möss är färgblinda för de saknar tappar i ögat,och alltså inte ser färger alls. Så är det inte.

Möss, liksom andra däggdjur, är tvåfärgseende i blått och grönt, de saknar rött, alltså de kan inte se rött. Hur möss (hundar, katter, tjurar, kaniner, m fl däggdjur) då ser i praktiken kan vara svårt att tänka sig, eftersom färgseende är ett hopkok av färger.

Människor, och primaterna, ser i trefärg, vi ser även rött.

Medan fåglar och ödlor och även fiskar ser i fyrfärg. De ser även ultraviolett.

Vilka färger vi ser, beror på vilka "opsiner" man har i ögat. Olika opsiner är känsliga för olika färger. Sedan måste det också finnas ett nervsystem som tar emot och bearbetar signalerna, för att det ska bli en färgupplevelse i hjärnan.

Det finns en (flera) intressant evolutionsbiologisk historia här.

Grodan
0

Gemma Snellman - hon var kompis med Gunvor Lundblad! Skrattande *viktig info*

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

amaira
0

Gemma, var det ja. Har rättat. Då har du bergans träffat henne också?

Grodan
0

Ärligt så vet jag inte, men det är möjligt. Gemma startade ju SDK Smådjursklubben (1984 tror jag det var) där även Gunvor och Marianne Brett (född: Bornhult och fd Mays) var aktiva. Från SDK startades sedan hamsterföreningen, råttföreningen och musföreningen. Alla var förankrade i SDK och kände varandra, så klubbarna kuckilurade ihop sig för utställningar/mässor lite här och där. Jag var med då lite här o där… (slutet på åttiotalet och första hälften av nittiotalet).

Gemma dog strax efter Gunvor… Tror hon blev 80+

Vi skrev några rader om henne i HM tror jag…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

amaira
0

Oj då! Förvånad En äldre dam med andra ord.

Marianne ska döma på nästa utställning, hörde jag visst en fågel viska i mitt öra… ??

fiffiluren
0

vi pratade lite om det där i skolan, det röda blir "eratt" med gult i stället hos de djur som inte kan se rött. Så världen blir överlag väldigt gul i deras ögon. Vi människor måste ju se ut som aliens i deras ögon då vi blir gul-gröna eller nåt sånt :)