Frågor om mina musbebisar!
1. Eftersom jag plockade ut honan ur buren då jag inte förstod varför hon va tjock (då hon inte borde va på smällen) och hon bodde sjläv och hann föda ungarna där, vågar man sätta in dom med dom andra tjejerna eller ska jag vänta tills dom är större?
2. Jag trodde dom föddes i tisdags ungefär, jag visste dock inte exakt då hon hade gömt dom bra, och igår hade dom hux flux börjat få päls! Men det ska ju vara efter 7 dagar ungefär så antar att dom är födda redan förra fredagen eller något?? :S Ska jag då skriva in ett datum på ett ungefär i stamtavlan eller inte skriva nåt datum alls??
öhh jag vet inte skriv kanske ca förra fredagen eller nåt
jag tyker sälen ska heta korvlapp

Jag fattar inte, har hon inte bott med en hane?
#13 Tänker inte gå in på hur eller var men det är tjuvparning som jag inte visste om riktigt! :) Men men, nu är jag glad över dem ändå! :D Dom blir nog underbara sällskapsmöss ändå.

aha, jag tänkte om du köpt en dräktig mus eller ngt.
#15 ja ungefär så men jag har inget ont av det så, bara lite frågor nu då jag t exi nte vet pappans gener vet jag inte färgerna och sådär. och så behöver jag svar på dom andra frågorna som inte har med det o göra :)

ok.
Jag hade låtit henne sitta själv med bebisarna (om hon redan sitter själv, sitter hon med dom andra och har suttit så en vecka kan hon ju bo kvar)
Skriv det datum du tror i stamtavlan men tillägg att det inte är hundraprocent tillförlitligt.
Sen måste jag säga att jag blir lite undrande och ledsen över att du inte märkt ett gäng bebisar på en hel vecka. Jag tycker alla ska titta till sina möss ordentligt varje dag.
men ruskigt söta var dom! :)
Grattis till en fin kull!
#17 En hel vecka va det inte! Jag måste ha missat dem i 2 eller högst 3 dagar. Grejen var ju att jag inte visste att hon va med ungar men då jag fick veta att hon troligtvis va det kollade jag närmare under allting och där låg dom. Visst jag hade sett att hon va lite tjock men hann inte märka att hennes mage va borta, då jag inte höll på med henne på två dagar mer än o gav mat, vatten o kollade till henne.
Jag hade ingen aning om att hon va gravid eftersom jag aldrig haft en dräktig mus innan… Men som sagt, jag ser till mina möss och dom har det bra! Men hon hade gömt dom riktigt bra och jag kollar ju inte efter saker jag inte vet om.. Så ja, det va högst 3 dagar jag missat dem, troligtvis 2 dagar.. Jag hittade dom i tisdags o dom måste fötts lör eller sön.
Jag försöker ha så mycket tid jag kan för mina möss men eftersom jag börjat en ny utbildning mm så har jag haft en del annat o tänka på men dom får mat, vatten o tillsyn så det skulle inte spelat nån roll.
Well well! Den här tråden handlade inte ens om det, det handlar om svaren på det jag frågade ovan o äntligen fick jag det!
#18 tack tack :)
Någon som ser vad det ser ut o va för färger? Jag är inne på dove.. Eller ev silver.. Och, argente eller vad kan det vara..?
Kan du lägga upp dagsfärska foton så kanske vi kan se 
Ska försöka göra detta ikväll eller imorgon! =) Sitter just nu i en bil o åker 60 mil så! ;p
det är ingen brådska
tycker ofta att folk har så jäkla bråttom med färgbestämningshjälp… en del varianter går inte att exakt färgbestämma förrän de fått vuxenpäls, vid ca 6 veckors ålder…

#19 Ärsh, möss klarar sig bra själva så länge de har sina kompisar, mat och vatten! :P
De är inte som råttor som blir superhispiga efter en dag om de inte får stimulans.
Älskar mina stora små vänner..
#23 Nä men hade vart kul o vetat vad det verkar vara! :D Kommer väl inte hänga upp mig på det men kul o veta! :) Lägger in alla bilder här nu…
Alla tror jag är texel (eller ev nån astrex men de tror ja ej) och en som är korthår el ev långhår… Sen hanar o honor, fick 3 st till hanar o resten honor förra gången men nu får jg dte till 2 eller 3 honor o resten hanar.. :& Hoppas jag sett fel nu!!!! :p Svårt o bli av med hanar som dessutom inte kan gå i avel. Dock är dom sååå fina så jag vill ha allihop :-* Men det går ju ej…
Ja ja, nu kommer bilderna!
nr1
O bar för de funkar de inte o lägga in bilderna…. Ska försöka igen om en stund! =)

Gud vilka sötingar!!

Å så fina! :)
Gör mkt reklam för dem, både här på sajten och på andra annonsställen. När de är tillräckligt gamla för att ha hunnit få små egna personligheter så brukar det vara kul när man skriver ut dem med. Lite info om stam och föräldrar är också alltid kul.
Det gör att mössen känns mer än bara några fina bilder om man lägger ner lite extra krut på beskrivning i annonserna. Även om bilder också säljer, förstås. Bra bilder och mkt info är mitt tips!
Yes, ska göra det så småningom bara jag är säker på färg, kön och lite mer om hur dom är. Men det är nog svårt o få hanarna sålda när dom inte kan gå i avel! :(
Borde finnas en lag på när man köper möss att de inte ska vara dräktiga, tycker jag stött på många som varit med om samma sak, har pratat med 2 kompisar som köpte möss, de gav bort alla för att de fick flera som de inte var beredda på.
#40 Jo, det händer ju tyvärr ofta när man köper från djuraffärer och det är skamligt!! Jag köper enbart av uppfödare och det här va ett ärligt misstag och jag har löst det med dem så det är inget ont i just det här men det är hemskt annars!

Varför kan inte hanarna gå i avel?
#42 Ok ok :) Jag köpte mina första från zoo också men sen hittade jag hit!
#43 För att det eventuellt är inavel! :/ Då det ju va en tjuvparning..
Vilka fina bilder du gjort i ordning, Sarah. 
Du kan ju inte med säkerhet veta att det är texel, eftersom du inte vet vilken pälslängd mössen kommer att få. Astrex=korthårig krull, Texel=långhårig krull
Slät kan vara sh (shorthair) el lh (longhair)
Nr 1-4 + 7 och 8 är argente, dock är inte alla vanliga argente utan någon kan vara blue eller lilac argente
nr 5 och 6 är dove el silver
idag kan jag tyvärr inte var till bättre hjälp, men det finns ju andra med friskare ögon och på bättre humör som kanske kan ta sig tid att kolla på dina foton 
Tack tack! :)
Nä iofs, jag antog bara att det blir texel då mamman är det o har det bakåt o pappan troligtvis om det är inavel…. :p Men ja, det får vi väl se! :)
Jag väntar o ser med färgerna men då vet jag på ett ungefär att det va som jag trodde. :D
Men jag har tänkt på en sak, vad gör att man inte kan avla vidare på en mus som är första generationen av inavel??? Om jag avlar vidare med en annan mus som inte är släkt…? Om dom har bra temperament?
Det är eventuellt en tjuvparning mellan ett syskonpar. Det betyder inget mer än så. En oplanerad kull med icke speciellt urvalda föräldrar. I och med att de är syskon har de flera likartade gener som nu dubblats. Du kommer då av avkomman att kunna se vad kullen och släkten har för anlag. Mer än så är det inte. Finns absolut inget som säger att du inte får eller kan avla vidare på avkomman om du anser att den är tillräckligt bra. Alla djur skall värderas innan de går i avel, oavsett stam.
Vi pratar endast om inavel när det sker i FLERA LED!
Jag skulle vilja hänvisa dig till några Artiklar om avel och inavel, samt inavelsgrader och selekterad avel, så att du får lite kött på benen, då jag själv inte är på top o skriva något mer just nu.
- Recension av Avelshandboken
- Eva Johanssons artikel om Linjeavel och inavel
- Finska musklubbens Artiklar om avelsmetoder
Hade även tänkt ladda upp Practical inbreeding av W. Watmough (den bästa boken om hur man inavlar möss) som låg uppe på nätet som e-bok, men hittar den inte i min dator.
Åh tack!! Nu förstår jag. :) Då är det ju ingen omöjlighet heller om det blir fina, bra möss! :)
Lite besviken över att det finns så lite på svenska om selekterad färg - och inavel. Om jag bara hade ork skulle jag försöka skriva något… eller så kanske någon annan kan?
Det vore grymt intressant!! =) *hoppas någon kan*
Kanske någon skulle vilja skriva ihop en artikel om det till husmusen julnumret? :)

Jag skulle kunna läsa igenom de olika artiklarna på engelska och skriva ihop något på svenska med dem som bas… men det kanske är praktiska kunskaper som är bäst? Hihi, eller, jag hade ju musrymning och massinavel för ett antal år sedan så jag har väl praktiska kunskaper om just inavel ändå.
(Jag skrattar fö.öv. absolut inte åt att det gick så illa att det blev inavel på så sätt, utan åt mitt eget påstående om att jag inte har praktisk kunskap.)

Ja, läs avelshandboken, den är jättebra!
Det många inte vet är att inavel är en avelsmetod som är mkt effektiv om den används på rätt sätt. Just så nära som syskonparningar brukar man väl inte göra så ofta eftersom det är den närmaste formen av inavel. Det blir många dublerade gener. Men det räcker med en utparning så har du brytit upp och fört in en massa nya gener igen.
När man medvetet linjeavlar(en form av inavel) så inavlar och utavlar man hela tiden så lagom man kan för att försöka sprida ut de egenskaperna man vill ha över sina djur utan att ha för hög inavelsgrad. Men utavlar man helt så förlorar man ju mkt av det man har byggt upp också.
Men inavel är ju inte så hemskt som det låter. Det är ju om det sker hårt och utan hänsyn till sjukdomar som dyker upp och att immunförsvaret blir utarmat.
#52 Har du lust att skriva en kortare artikel angående detta till Husmusen så vore det jätteroligt! :D Men sen även en längre artikel till mus i fokus vore ju utmärkt! ;)
ELler om du skriver en till mus i fokus och jag kan ta delar av dne till Husmusen. :D Skulle vara jätteintressant att läsa, tvivlar på att vi får fram någon artikel av någon med praktiska erfarenheter, läser man på och skriver lär mna få ihop en bra artikel ändå på svenska. :D

# 54 Jovisst. Jag kan försöka skriva ihop något (som med min förmåga att babbla på i all evighet förmodligen blir väldigt långt) och sen göra en version av det som är lite mer sammanfattad. Så kan man se om den längre är nödvändig alls, eller om den kortare måste kortas ner ännu mer för husmusen och sen vad som ska var. =)
Hmm. Men ska jag inkludera mycket specifikt om genetik och så, eller ha lite mer enkla saker med som alla kan förstå?
#55 Jag vet inte riktigt… Det är ju spännande att läsa både mer ingående och dom lite lättare delarna, speciellt i Husmusen vore det ju bra med lite enklare. :)

Det får helt enkelt bli fyra olika versioner. XD Men det ska nog gå bra. Hm, men jag vet inte hur fort det kommer att gå. Jag är långsam men ihärdig. ;)
Hhehe! ;) Det ska bli roligt att läsa. :D